veearts sprak over een 'drager van ...' iemand een idee ?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Dave
Berichten: 87
Lid geworden op: 01 mei 2005 19:49
Land:
M/V: V
Locatie: Belgie

veearts sprak over een 'drager van ...' iemand een idee ?

Berichtdoor Dave » 10 aug 2005 08:11

Blijkbaar bestaat het : een kip die een ziekte draagt maar er zelf geen last van heeft. Heb 7 kippen, ze worden regelmatig ziek : hoesten en snot. Telkens met succes met antibiotica behandeld. Twee weken later terug zelfde ziekte bij mijn kippen.
Wat blijkt nu : 1 van mijn kippen is resistent tegen noem het dan maar 'snot' en de andere kippen worden weer ziek. Heel vervelend, want de drager kan je niet echt herkennen. Hoe wordt zoiets nu opgelost? De veearts zei dat ik ze ook kan laten uitzieken : m.a.w. survival of the fittest... :cry: Met een beetje pech heb ik er dan maar 1 meer over. kent iemand het probleem ? Om telkens te behandelen met antibiotica wordt het wel een dure grap, en trouwens echt gezond is dat niet hé... en het is geen oplossing. Raad gevraagd ! :shock:

Gebruikersavatar
nlnosey
Berichten: 5035
Lid geworden op: 14 mar 2005 21:10
Land:
M/V: V

Re: veearts sprak over een 'drager van ...' iemand een idee

Berichtdoor nlnosey » 10 aug 2005 11:15

Dave schreef:Blijkbaar bestaat het : een kip die een ziekte draagt maar er zelf geen last van heeft. Heb 7 kippen, ze worden regelmatig ziek : hoesten en snot. Telkens met succes met antibiotica behandeld. Twee weken later terug zelfde ziekte bij mijn kippen.
Wat blijkt nu : 1 van mijn kippen is resistent tegen noem het dan maar 'snot' en de andere kippen worden weer ziek. Heel vervelend, want de drager kan je niet echt herkennen. Hoe wordt zoiets nu opgelost? De veearts zei dat ik ze ook kan laten uitzieken : m.a.w. survival of the fittest... :cry: Met een beetje pech heb ik er dan maar 1 meer over. kent iemand het probleem ? Om telkens te behandelen met antibiotica wordt het wel een dure grap, en trouwens echt gezond is dat niet hé... en het is geen oplossing. Raad gevraagd ! :shock:
Ik weet niet of er een drager is, maar mij is door een beroepskippenhouder verteld dat je snot niet uit levende have krijgt. m.a.w. Alles weg, hok ontsmetten en 3 maand leeg laten staan en daarna pas nieuw aanschaffen! Of inderdaan survival of the fittist, maar dat houdt weer in dat je het risico loopt dat telkens als je nieuwe kippen aanschaft daar ook een deel van dood gaat.

Gebruikersavatar
Dave
Berichten: 87
Lid geworden op: 01 mei 2005 19:49
Land:
M/V: V
Locatie: Belgie

vervolg

Berichtdoor Dave » 14 apr 2006 00:17

We zijn nu april, mijn kippen zijn sterk en gezond.
Blijkbaar hebben ze de verkoudheden moeten overwinnen.
Het is nu onder controle, heb zelf niets meer gedaan, want veel medicijnen
verzwakken de resistentie van je kippen. Die ene kip blijft wel zwaar ademen en 'gorgelen'.

greetz,

Dave

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Berichtdoor Lieve » 14 apr 2006 07:40

dat is goed nieuws!

Gebruikersavatar
Robevis
Berichten: 5651
Lid geworden op: 30 dec 2002 21:20
Land: NL
M/V: M
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Berichtdoor Robevis » 14 apr 2006 09:50

Men wordt nooit resistent voor een bepaalde ziekte, wel resistent voor antibiotica.

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Berichtdoor monique » 14 apr 2006 19:09

Mycoplasma is er, dat zit in je wei zal ik maar zeggen. Sommige dieren zijn daar gevoeliger voor als andere!

Doordat ze geinfecteerd worden met Mycoplasma kunnen ze ook vatbaarder zijn voor andere bacteriele infecties, en kan het ''verkouden'' zijn chronisch worden (levenslang klinken als een reutelende koffiepot).
Deze kippen dragen dat dan inderdaad bij zich. Een klein percentage daarvan wordt meegegeven aan het broedei, waardoor er een weerstand tegen kan komen, of juist dat het kuiken vatbaarder is.

Ikzelf heb het probleem ook bij mijn brahma's, en ik probeer het eruit te fokken, door de hennen die er last van hebben (gehad) uit te sluiten voor de fok. Geen idee of dat de remedie is, maar tijd zal het leren.

Naast mijn brahma's (grotere rassen schijnen gevoeliger te zijn) lopen er ook andere rassen in diezelfde wei en deze hebben nooit last!!

Daarnaast heb je dus dat het chronisch kan worden, maar ook acuut, dus snot! waarvan ze weer kunnen genezen zonder dat het chronisch hoeft te worden.

Ik heb ook al gemerkt dat als ik mijn brahma's bij de eerste rochels meteen goed kuur, ze er goed vanaf komen en er veel minder 'chronische reutelende koffiepotjes' van komen.

Gebruikersavatar
johanneke
Berichten: 924
Lid geworden op: 18 mei 2004 21:22
Land:
M/V: V
Locatie: vlakbij Den Bosch

Berichtdoor johanneke » 22 apr 2006 23:09

Men wordt nooit resistent voor een bepaalde ziekte, wel resistent voor antibiotica.


"Men" wordt niet resistent voor een bepaald antibioticum, maar een ziékteverwekker (bacterie) kan resistent worden voor een bepaald antibioticum (of een bepaalde antibiotica-groep)

Gebruikersavatar
Robevis
Berichten: 5651
Lid geworden op: 30 dec 2002 21:20
Land: NL
M/V: M
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Berichtdoor Robevis » 22 apr 2006 23:10

johanneke schreef:
Men wordt nooit resistent voor een bepaalde ziekte, wel resistent voor antibiotica.


"Men" wordt niet resistent voor een bepaald antibioticum, maar een ziékteverwekker (bacterie) kan resistent worden voor een bepaald antibioticum (of een bepaalde antibiotica-groep)

Je hebt volkomen gelijk, verbeter ik de ander, maak ik zelf ook nog dezelfde fout. Stom van mij, bedankt.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten