Verdwijnende nagels..

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Pauline
Berichten: 8219
Lid geworden op: 25 sep 2002 12:36
Land:
M/V: V
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Verdwijnende nagels..

Berichtdoor Pauline » 27 apr 2006 11:46

bram schreef:
pauline schreef:Ja, 75% van de verdwijnende teentjes komen uit 1 koppel.

klopt ja
pauline schreef:Van 25% van dat koppel verdwijnen dus de teentjes niet.

en hier maak je volgens mij de verkeerde veronderstelling... die 25% zijn kuikens met verdwenen nagels van andere combinaties

De genetische uitleg klopt verder prima... alleen niet met de gegevens die saskia geeft :lol:


:whoea: :whoea:
Zo heb ik het dus inderdaad niet gelezen. Ik dacht dat het ging om 100% kuikens van 1 koppel :roll:
Nu is het dus helemaal duidelijk (of juist niet natuurlijk, voor Saskia dan ;) )

Gebruikersavatar
Saskia1982
Berichten: 303
Lid geworden op: 14 feb 2006 12:46
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Vierpolders, Zuid-Holland

Berichtdoor Saskia1982 » 14 mei 2006 16:23

Beter laat als nooit..
Na bellen met een keurmeester hebben we het advies gekregen om de kuikens sneller uit de machine te halen na uitkomen.
Dit omdat bij ons de witte kuikens een dag eerder uit het ei komen als de andere kleuren, hoe dat komt geen idee..
Zijn uitleg was dat de eerste kuikens gewoon honger kregen en dat nageltjes dan worden aangezien voor voedsel en ze daardoor naar elkaar gaan pikken.

Ondertussen is er een nieuwe generatie uit de machine gekomen en op de leeftijd waarbij we bij de vorige kuikens duidelijk zagen welke er nagels kwijt waren, zelfde combinaties weer.
Nu meteen smorgens de eerste kuikens gehaald, savonds weer een lading en de dag erna alle overige kuikens.
Probleem is opeens helemaal verholpen ;)
Dus niets geen genetisch probleem, leek mij wel heel erg sterk aangezien het verschillende lijnen zijn en het spontaan bij verschillende lijnen opeens zou opduiken terwijl we vorig jaar geen enkel probleem hadden met dezelfde lijnen.

Gebruikersavatar
dirk
Berichten: 3140
Lid geworden op: 19 jan 2006 06:41
Land:
M/V: V
Locatie: gelieve in te vullen

Berichtdoor dirk » 14 mei 2006 17:27

Dat de witte kuikens eerder uitkomen kan liggen aan de poreusheid van de eischaal.
Maar ik heb nog nooit geweten dat een eendagskuiken de nagels van een ander afpikt?Ik zou nu eerder denken aan wat robevis schreef"bodembedekking van de uitkomstkast"
Maar als het opgelost is zoveel te beter .


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten