Wie kent het middel RONIZOL?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Wie kent het middel RONIZOL?

Berichtdoor lnge » 02 mei 2006 22:42

RONIZOL poeder
Dit heb ik vandaag meegekregen van de dierenarts, zie mijn andere topic
http://www.schutters.net/phpBB2/viewtop ... 000#268000
Maar het is een vreselijk gif wat je zelf niet in mag ademen omdat je er o.a. kanker van kan krijgen!
Ik durf het dus niet te gebruiken. Wie heeft het wel eens gebruikt of kent het middel?

Gebruikersavatar
dirk
Berichten: 3140
Lid geworden op: 19 jan 2006 06:41
Land:
M/V: V
Locatie: gelieve in te vullen

Berichtdoor dirk » 02 mei 2006 22:53

Word bij kalkoenen en fazanten gebruikt tegen blackhead.
in het drinkwater doen dacht ik.

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Berichtdoor monique » 03 mei 2006 00:57

Het wordt inderdaad gebruikt bij blackhead, (althans ik weet dat ze daar middelen voor gebruiken die voor trichomoniasis zijn, maar ken alleen spartix) maar bekender is dus dat het gebruikt wordt tegen trichomoniasis, oftewel het geel bij duiven.

info over het middel o.a. op : http://www.astfarma.nl/html/bijsluiters.aspx?id=56

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Berichtdoor lnge » 03 mei 2006 09:29

monique schreef:Het wordt inderdaad gebruikt bij blackhead, (althans ik weet dat ze daar middelen voor gebruiken die voor trichomoniasis zijn, maar ken alleen spartix) maar bekender is dus dat het gebruikt wordt tegen trichomoniasis, oftewel het geel bij duiven.

info over het middel o.a. op : http://www.astfarma.nl/html/bijsluiters.aspx?id=56


Dit staat ook op het potje.
Zouden jullie het gebruiken?

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Berichtdoor monique » 03 mei 2006 10:47

Dat weet ik zo net niet of ik het zou geven, zeker niet zomaar aan de overige kips als die in orde zijn...... maar wat ik zou doen als ik jou was is vragen aan die dierenarts waarom je dat middel hebt gekregen, wat het doet tegen de kwaal en of er geen alternatief is.
Leg je zorgen uit over het middel.

Rondazol werkt dus tegen de klinische verschijnselen van trichomoniasis (dit komt niet bij kippen voor of vreselijk weinig als het al zo is, en vaak verwarren dokters/mensen pokkendifterie met het geel, maar dit terzijde) en dat is dus het geel, en het geel wordt veroorzaakt door protozoen. Dus het meest voor de hand liggende lijkt mij (ik denk gewoon hardop hoor) dat je arts denkt aan een protozo-als oorzaak-?


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten