Slakken bij de etensbak ---> wat te doen?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 1453
Lid geworden op: 11 dec 2002 19:02
Land:
M/V: V
Locatie: Bodegraven

Slakken bij de etensbak ---> wat te doen?

Berichtdoor Danielle » 21 mei 2006 17:27

(Mmm...volgens mij had ik gisteren dit topic al gepost, maar er is blijkbaar iets misgegaan. Even opnieuw dus...)


Ik heb al een tijdje het volgende probleem:

Vaak als ik 's morgens bij de kippen kom, zie ik de slijmerige sporen van slakken bij de voerbak. Ik zie sporen in het zand en een enkele keer ook ín de voerbak. Als dat laatste het geval is, ververs ik natuurlijk de bovenste laag voer. De sporen in het zand schoffel ik weg.

Nu vraag ik me af hoe erg het is dat die slakken er zijn. Kunnen ze ziektes overbrengen? Het is overigens al een tijdje bezig en mijn kippen zijn kerngezond.

De slakken zelf zie ik nooit, die zijn er duidelijk alleen 's nachts. Ze komen waarschijnlijk door een kier tussen bodem en wand. Ik zou die wel kunnen dichtmaken, maar volgens mij komen ze dan wel door het gaas.

Ik heb zitten denken wat ik eraan kan doen. In de tuin strooien we bij de voor kippen aantrekkelijke planten, zoals Hosta's, slakkenkorrels. Dat lijkt me bij het voer niet handig, het is vast giftig.

Iemand een tip? Graag!

Bedankt, Daniëlle

Robert
Berichten: 6102
Lid geworden op: 18 jun 2005 20:42
Land:
M/V: M

Berichtdoor Robert » 21 mei 2006 18:28

Dat had ik ook, vieze naaktslakken in het eten. :kots:


Ik heb escar go gebruikt:

Afbeelding

Ze zijn wel giftig voor je kippen, maar als je op de verpakking leest zijn ze diervriendelijk. Vanwege de rare groene kleur, zullen dieren het niet opeten. Hier heb ik ook nooit problemen gehad. Ik zou trouwens aan de buitenkant van het hok de korrels strooien.

Gebruikersavatar
welshwitch
Berichten: 557
Lid geworden op: 17 feb 2006 19:49
Land:
M/V: V
Locatie: Deventer
Contacteer:

Berichtdoor welshwitch » 21 mei 2006 19:21

Als je liever geen gif gebruikt kan je ook een paar bakjes met bier bij de ren ingraven. Slakken zijn dol op bier.

Gebruikersavatar
pl_oostenbrink
Berichten: 385
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:25
Land:
M/V: V

Berichtdoor pl_oostenbrink » 21 mei 2006 20:52

Ik dacht dat escargo niet giftig was voor je kippen hoor; het is een natuurlijk voorkomend middel. Ook als kippen (of andere vogels) een slak eten die het heeft gegeten, gebeurt er niks. Dat is tenminste wat de vertegenwoordiger van Ecostyle me heeft verteld...

Gebruikersavatar
honkoop
Berichten: 9593
Lid geworden op: 14 mei 2004 21:12
Land:
M/V: V
Locatie: Midden van het land

Berichtdoor honkoop » 21 mei 2006 22:30

Ik word hier ook gek van die @%#* slakken, ik krijg ze niet weg. :(

Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 1453
Lid geworden op: 11 dec 2002 19:02
Land:
M/V: V
Locatie: Bodegraven

Berichtdoor Danielle » 21 mei 2006 22:50

Bier, hahaha! Gaan m'n kipjes ervan drinken.... heb ik straks dronken kippen lopen, haha. :proost:

Die slakkenkorrels die we hebben zijn volgens mij van Escargo. Ik zal eens kijken. En aan de buitenkant strooien is wel een goed idee.

Thanks!

Gebruikersavatar
ruben68
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 apr 2006 00:51
Land:
M/V: V
Locatie: Assen

Slakken

Berichtdoor ruben68 » 22 mei 2006 15:25

Kippenhouders, het antwoord en de oplossing is heel simpel.
's Avonds en 's nachts haal ik de voerbak weg, zo voorkom je slakken en nog beter, je voorkomt dat het voer slof wordt. Iedere ochtend plaats ik vers voer in het kippenhok en ik heb nooit last van slakken in het hok. Daar buiten wel trouwens. :!:

Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 1453
Lid geworden op: 11 dec 2002 19:02
Land:
M/V: V
Locatie: Bodegraven

Berichtdoor Danielle » 23 mei 2006 16:07

Ja, best een goed idee eigenlijk. Alleen voor in het weekend en op vrije dagen vind ik het niet zo, want dan kom ik vaak pas tussen 9 en 10 uur bij de kippen. Terwijl het dan wel al lang licht is. Zouden ze dan geen honger hebben?

Gebruikersavatar
alies
Berichten: 3020
Lid geworden op: 24 aug 2005 21:50
Land: nederland
M/V: V
Locatie: friesland

Berichtdoor alies » 23 mei 2006 16:35

Ja,ik heb ze ook,moet je s'avonds eens buiten lopen om het huis,dan struikel je er zowat over(erg overdreven)

Ik zag zonet dat ze ook in de bijkeuken zitten,allemaal slijm in de aardappel schillen,die ik niet altijd meteen weg gooi :oops:
Kan ik dus maar beter wel doen,maar je vindt ze niet hoor :evil:

Gebruikersavatar
brahmatje
Berichten: 1423
Lid geworden op: 04 jan 2004 15:46
Land:
M/V: V
Locatie: Putten
Contacteer:

Berichtdoor brahmatje » 23 mei 2006 18:38

Danielle schreef:Ja, best een goed idee eigenlijk. Alleen voor in het weekend en op vrije dagen vind ik het niet zo, want dan kom ik vaak pas tussen 9 en 10 uur bij de kippen. Terwijl het dan wel al lang licht is. Zouden ze dan geen honger hebben?


Ze kunnen wel wat uurtjes zonder eten, kan verder geen kwaad.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten