wat werkt er tegen bloedluis

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc

Wat helpt tegen bloedluis?

sprays (werkzame stof meestal Pyrethrinen en piperonlbutoxide )
62
21%
ontsmettingsmiddelen (als halamid, dettol etc)
14
5%
anti mijt middelen als neocidol sebacil etc
4
1%
poeders (denk aan antivlooien en luizenpoeders)
6
2%
home shield, fossil shield, poultry shield
36
12%
Planten (als boerenwormkruid, varens, etc)
2
1%
wegbranden met handbrander
33
11%
roofmijten (dutchy's)
22
8%
kleverige substanties (olieen, zalven etc)
29
10%
huis tuin en keuken middel (knoflook, azijn, cola, sla/lookolie etc)
28
10%
anders, nl
54
19%
 
Totaal aantal stemmen: 290

Gebruikersavatar
bertie
Berichten: 104
Lid geworden op: 05 nov 2011 14:44
Land: duitsland
M/V: V

Re: wat werkt er tegen bloedluis

Berichtdoor bertie » 24 nov 2014 11:40

iris1199 schreef:Ik heb vorig jaar hulsjes met roofmijten/dutchy's aan de stokken gehangen.
gingen de bloedluizen in en rondom die hulsjes zitten.
dus die heb ik weggegooit.
nu gebruik ik finecto+ het spul werkt goed, alleen ik vind de spuitfles heel irritant, en hij werkt soms ook niet goed(als je dan knijpt komt er geen middel uit).
ik had het dopje eraf gehaald, maar dit maakte niet zo veel uit.

misschien doe ik iets verkeerd? :?:

Ik lees net de gebruiksaanwijzing van dat spul, want heb gisteren bij de grote schoonmaak van het kippenhok bloedluis ontdekt.
Op de site van Finecto staat:
Geadviseerd wordt om voor gebruik de flacon goed te schudden en na gebruik van de spuitflacon, het spuitmechanisme goed door te spoelen met warm water. Dit om verstopping te voorkomen bij een volgend gebruik van de spuitflacon.

Gebruikersavatar
kiekenboerinneke
Berichten: 9901
Lid geworden op: 14 jun 2010 20:13
Land: belgie
M/V: V
Locatie: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: wat werkt er tegen bloedluis

Berichtdoor kiekenboerinneke » 24 nov 2014 19:07

Finecto is goed, maar duur.
En je moet geregeld terug spuiten ( wekelijks á tweewekelijks )
Gelukkig is door de koudere temperaturen het bloedluis minder actief dus heb je meer kans om de kolonies volledig uit te roeien.
Idd nadien goed doorspuiten. Ondersteboven houden en spuiten lukt ook wel.
Hier is het 2x per jaar hokken verven en verder wordt er tussendoor met lavendelolieoplossing gespoten en met de grote "najaarsschoonmaak" met U2.
Ik moet zeggen dat bloedluis niet zo tuk is op lavendelgeur... :mrgreen:

wim1966
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 aug 2015 19:45
Land: Belgie
M/V: M

Re: wat werkt er tegen bloedluis

Berichtdoor wim1966 » 09 aug 2015 21:39

Ik heb deze complete log gelezen omdat ik ook bezoek kreeg van deze beestjes nadat ik vorig jaar enkele kippen met hok aan een vriendenprijsje kon kopen.
Achteraf werd duidelijk waarom.
De bloedluis was niet te zien bij aanschaf, maar enkele sporen van bestrijding wel.
Dicht kitten en vet behandeling was geprobeerd, zonder succes blijkbaar.
In het verleden had k al kippen maar nooit de bloedluizen: vieze boel.
Mijn eerste taak bestaat in het herinrichten van het hok: slaapstokken rusten beter niet op de legnesten en hout of metaal lijkt mij beter dan vezelplaat als bodemplaat.
Al zal ik toch starten met een brander om de kieren eens uit te branden, zoals k hier kon lezen. Ik prefereer ook een droog hok ipv een vettig hok eigenlijk. Kan zand ipv hout of papier onder de slaapstokken?

Wat mij wel verbaast, is dat hier in 2015 nog niets werd gepost terwijl we net zo'n hete maanden kennen.
Heeft niemand problemen of zijn er geen nieuwe middelen meer?

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22922
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: wat werkt er tegen bloedluis

Berichtdoor Kip La La » 09 aug 2015 21:57


wim1966
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 aug 2015 19:45
Land: Belgie
M/V: M

Re: wat werkt er tegen bloedluis

Berichtdoor wim1966 » 10 aug 2015 01:02

Thanks kip,

alle posts in al je vernoemde topics gelezen en het blijft een boeiend onderwerp.
Die Dasty klinkt interessant voor het vernietigen maar herinrichten van de hokken zal toch op lange termijn het doeltreffendst zijn, vernmoed ik.

Het wordt een hardnekkige strijd ...

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: wat werkt er tegen bloedluis

Berichtdoor Fryske » 10 aug 2015 17:27

Vorige wek een paar (stuk of 3) bloedmijten in mijn controlerolletje gevonden. Meteen alles eruit gehaald en het hok ingespoten met Dasty. Vanmorgen was het nog steeds mijtvrij.

AnFrance
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 dec 2012 17:24
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: wat werkt er tegen bloedluis

Berichtdoor AnFrance » 11 apr 2016 18:06

Ik maak een mengsel van spiritus,water en groene zeep ( 1 op 1 op 1 )en spuit dat op alle verdachte plekken. De bloedluizen die ik zo zie zitten smeer ik in met een kwast met zonnebloemolie, dat overleven ze echt niet.
Tot nu toe goede resultaten.

Herbert en Jannie
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 dec 2018 08:50
Land: Nederland
M/V: M

Re: wat werkt er tegen bloedluis

Berichtdoor Herbert en Jannie » 04 jan 2019 08:19

Wat geweldig goed werkt is dieselolie. Neem een rugspuit met enkele liters dieselolie en als jet het hok schoonmaakt spuit je in alle naden en kieren dieselolie. Doe dit niet door te sprayen op de buitenkant maar zet de spuit op de naad en trek hem over het naadje heen. Gelijk spuit je de dieselolie in de naad. De bloedluizen verschrompelen. Daarna het hok even laten luchten. Klaar is kees.

5 jaar geleden toen ik met kippen begin en een groot nieuw hok gebouwd had kwam ik na 6 maanden een explosie tegen van bloedluis. Het hele dak zat eronder en de kippen wilde snachts het hok niet meer in. Ik heb alle soorten gif gebruikt en gemengd en in hoge dosering het hok behandeld. En..... ze gingen niet dood! Na enkele maanden kreeg ik van een vriend de tip dieselolie. 1x in de twee manden maak ik alles grondig schoon en kom ik luizen tegen doe ik een korte behandeling volgens bovenstaand plan. Goedkoop effectief en werkt 100%.

Succes allemaal.

tassie88
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 feb 2019 18:05
Land: Nederlans
M/V: V

Re: wat werkt er tegen bloedluis

Berichtdoor tassie88 » 06 feb 2019 22:18

Ik wil aankomende maand graag kippen aan schaffen


Nu had ik al gelezen dat je alle hoeken en kieren het beste kan dicht kitten. Maar verder. Ik wil echt preventief bloedluis proberen te weren.

Nu las ik dat je Klaxo witkalk kan verven op de binnenkant van je nachthok. Nu wilde ik dat graag doen. Maar kan dat in combi met 1x per maand Finecto Plus Bloedluisbestrijding 1000 ml sprayen in het hok en dan de Finecto Plus Oral Bloedluisbestrijding. Of gaat dat elkaar tegen werken?

tassie88
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 feb 2019 18:05
Land: Nederlans
M/V: V

Re: wat werkt er tegen bloedluis

Berichtdoor tassie88 » 06 feb 2019 22:32

kiekenboerinneke schreef:Finecto is goed, maar duur.
En je moet geregeld terug spuiten ( wekelijks á tweewekelijks )
Gelukkig is door de koudere temperaturen het bloedluis minder actief dus heb je meer kans om de kolonies volledig uit te roeien.
Idd nadien goed doorspuiten. Ondersteboven houden en spuiten lukt ook wel.
Hier is het 2x per jaar hokken verven en verder wordt er tussendoor met lavendelolieoplossing gespoten en met de grote "najaarsschoonmaak" met U2.
Ik moet zeggen dat bloedluis niet zo tuk is op lavendelgeur... :mrgreen:



Met verven bedoel je met Klaxo witkalk? Hoeft dat maar 2x per jaar?


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten