Marek kuikens uit broedmachine?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Ilse365
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:02
Land: Nederland
M/V: V

Marek kuikens uit broedmachine?

Berichtdoor Ilse365 » 03 apr 2013 09:25

Onze kuikens uit de broedmachine zijn nu 4-6 weken oud. Een van de kuikens had op een gegeven moment een klauwtje aan 1 poot, en evenwichtsproblemen, nu bij meerdere kuikens het geval. De kuikens bevinden zich binnen, terwijl de kippen buiten in de boomgaard/kippenhok zijn. Vanwege de klauwverschijnselen denken we zelf aan Marek, maar is dit wel mogelijk bij kuikens uit een broedmachine, hoe heeft de besmetting dan plaatsgevonden? Of herkent iemand dit probleem en is het wellicht een andere aandoening?

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Marek kuikens uit broedmachine?

Berichtdoor José » 03 apr 2013 09:30

Ik herken de aandoening niet, maar wat je altijd kan proberen in zo'n geval is vitamine B bruistablet oplossen in het drinkwater. En dan kijken of het opknapt. Succes!

Beun
Berichten: 2000
Lid geworden op: 28 apr 2011 11:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: Marek kuikens uit broedmachine?

Berichtdoor Beun » 03 apr 2013 09:44

Denk eerder aan gebrek aan vitaminen. Zo snel mogelijk overdag in de zon op het gras zetten. En wat extra vitaminen geven. Marek komt meestal wat later tot uitting. Ze zitten dan tegen de leg aan. Bij mij gingen de hennen pas dood aan Marekse verlamming rond de 5-7 maanden. Misschien een andere vorm van Marek, dat weet ik niet, maar ik denk zelf dat ze een gebrek hebben en geen Marekse verlamming.

Welk ras is het? Want dat zegt ook wel wat.

Gebruikersavatar
dewoldhoeve
Berichten: 1285
Lid geworden op: 16 mar 2009 14:12
Land: nederland
M/V: M
Locatie: westerwolde

Re: Marek kuikens uit broedmachine?

Berichtdoor dewoldhoeve » 03 apr 2013 15:04

Beun schreef:Welk ras is het? Want dat zegt ook wel wat.

Helemaal eens. Er zijn een aantal rassen die toch extra gevoelig zijn voor marek. Als het geen ras is wat gevoelig voor marek is, zou ik het in eerste instantie ook in vitamine gebrek zoeken. Al vraag ik me wel af hoe je met goed voer op deze leeftijd al vitaminegebrek zou kunnen krijgen. Dus daarnaast de vraag aan TS, wat heb je ze tot nu toe gegeven?

thijssabelpoot
Gebanned
Berichten: 2677
Lid geworden op: 04 jan 2011 16:09
Land: Nederland
M/V: M

Re: Marek kuikens uit broedmachine?

Berichtdoor thijssabelpoot » 03 apr 2013 17:17

daar ben ik het totaal niet mee eens dat gezeur dat er in 1 bepaalt ras marek zit is niet waar.
een boerenkriel en brahma een barnevelder
alles kan de ziekte krijgen.

voor de rest slaat marek pas toe voordat ze gaan leggen.

Beun
Berichten: 2000
Lid geworden op: 28 apr 2011 11:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: Marek kuikens uit broedmachine?

Berichtdoor Beun » 03 apr 2013 17:43

thijssabelpoot schreef:daar ben ik het totaal niet mee eens dat gezeur dat er in 1 bepaalt ras marek zit is niet waar.
een boerenkriel en brahma een barnevelder
alles kan de ziekte krijgen.

voor de rest slaat marek pas toe voordat ze gaan leggen.


Blijkbaar voel je je aangevallen als fokker van een ras dat vrijwel altijd Marek krijgt als je niet ent. Want zo is het wel. Dat weet jij ook wel. Ik heb wyandottes, ko shamo's en had sabelpootjes. Alles liep bij elkaar en toch zijn alleen de sabelpootjes er allemaal aan dood gegaan. Sebright is hetzelfde verhaal. Die gaan ook zeer snel dood aan marekse verlamming.

Ik heb de fokker opgebeld. Die zei, altijd enten bij sabelpootjes. Anders gaan ze dood. Die ervaring deel ik nu helaas. Ik dacht dat het niet nodig was omdat mijn kippen nooit marek leken te hebben en er zijn al nesten wyandottes en Australorpen in mijn toom opgegroeid. Vanaf dag 1. Alleen de sabelpootjes zijn dood gegaan aan deze ziekte. Blijkbaar dragen mijn hennen Marekse verlamming. Alleen hebben de rest van de kuikens nooit last gehad. Daarom ook dat ik dacht dat mijn hennen geen Marek dragen. Dus dat sabelpootjes meer gevoelig zijn heeft niks te maken met of een ander ras het KAN krijgen. Sabelpootjes krijgen het gewoon als een kip het draagt. Jij ent vast en zeker ook. Zou het ook zeker nooit overslaan want dan zal je het wel merken ben ik bang. ;)

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Marek kuikens uit broedmachine?

Berichtdoor jantien » 03 apr 2013 17:47

Ik dacht dit een afsplitsing was voor enkel het onderwerp 'vogelgriep' ??

thijssabelpoot
Gebanned
Berichten: 2677
Lid geworden op: 04 jan 2011 16:09
Land: Nederland
M/V: M

Re: Marek kuikens uit broedmachine?

Berichtdoor thijssabelpoot » 03 apr 2013 17:53

Beun schreef:
thijssabelpoot schreef:daar ben ik het totaal niet mee eens dat gezeur dat er in 1 bepaalt ras marek zit is niet waar.
een boerenkriel en brahma een barnevelder
alles kan de ziekte krijgen.

voor de rest slaat marek pas toe voordat ze gaan leggen.


Blijkbaar voel je je aangevallen als fokker van een ras dat vrijwel altijd Marek krijgt als je niet ent. Want zo is het wel. Dat weet jij ook wel. Ik heb wyandottes, ko shamo's en had sabelpootjes. Alles liep bij elkaar en toch zijn alleen de sabelpootjes er allemaal aan dood gegaan. Sebright is hetzelfde verhaal. Die gaan ook zeer snel dood aan marekse verlamming.

Ik heb de fokker opgebeld. Die zei, altijd enten bij sabelpootjes. Anders gaan ze dood. Die ervaring deel ik nu helaas. Ik dacht dat het niet nodig was omdat mijn kippen nooit marek leken te hebben en er zijn al nesten wyandottes en Australorpen in mijn toom opgegroeid. Vanaf dag 1. Alleen de sabelpootjes zijn dood gegaan aan deze ziekte. Blijkbaar dragen mijn hennen Marekse verlamming. Alleen hebben de rest van de kuikens nooit last gehad. Daarom ook dat ik dacht dat mijn hennen geen Marek dragen. Dus dat sabelpootjes meer gevoelig zijn heeft niks te maken met of een ander ras het KAN krijgen. Sabelpootjes krijgen het gewoon als een kip het draagt. Jij ent vast en zeker ook. Zou het ook zeker nooit overslaan want dan zal je het wel merken ben ik bang. ;)

fijn dat je het allemaal weer weet.

thijssabelpoot
Gebanned
Berichten: 2677
Lid geworden op: 04 jan 2011 16:09
Land: Nederland
M/V: M

Re: Marek kuikens uit broedmachine?

Berichtdoor thijssabelpoot » 03 apr 2013 17:53

jantien schreef:Ik dacht dit een afsplitsing was voor enkel het onderwerp 'vogelgriep' ??

dat dacht ik ook :duimop:

Beun
Berichten: 2000
Lid geworden op: 28 apr 2011 11:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: Marek kuikens uit broedmachine?

Berichtdoor Beun » 03 apr 2013 18:32

jantien schreef:Ik dacht dit een afsplitsing was voor enkel het onderwerp 'vogelgriep' ??



Ik zie gewoon een topic van iemand die vraagt of haar kuikens marekse verlamming hebben? :?:

En Thijs, ik weet helemaal niks. Ik heb dit opgezocht toen mijn Sabelpootjes allemaal verlamd raakten. Ik weet zeker dat jij ook prima weet hoe het werkt. Jij fokt die beestjes toch? Dan weet je dus ook wel dat je ze perse moet enten. Dat lees ik nl wel op sites van fokkers en op fora. Aangezien ik die ervaring nu deel heb ik geen reden om hieraan te twijfelen. Of heb jij dieren die je niet ent? Als dat zo is ben ik wel benieuwd. Ik wil best een paar eieren van je overnemen als jij zegt dat de door jou gefokte dieren geen marek krijgen. Ik vind het een leuk ras.

Ik kan me echter niet voorstellen dat jij niet ent. Je bent toch bekend met dat ras. Sebright idem. Gebruik google en kijk op de raspagina's en fora. Ik weet dat daar veel geklets bij zit maar mijn dieren gingen ook dood. Dat gaf toch wel reden om aan te nemen dat er een kern van waarheid in zat. Zeker omdat de rest niks heeft en niet zo gevoelig blijkt dus. Ik heb er een opgestuurd en het was 100% marek voor je daar aan twijfelt.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten