last van ratten???

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

last van ratten???

Berichtdoor danielb » 08 sep 2016 00:51

is gewoon uit nieuwsgierigheid.
wie heeft er de laatste tijd last van ratten???
je ziet er weinig topics van opduiken.
zoveelste beter natuurlijk.
hier ook al een hele tijd niets van gemerkt.
buiten een week of 2 geleden de 3 blokjes vergif die ik had liggen verdwenen waren.
nieuw zakje gelegd waar er nog eens 10 van weggesnoept zijn :gutgut:
de 5 overige blijven nu weer onaangeroerd,maar laat ik natuurlijk gewoon liggen voor de eventueel volgende klant/klanten.
ik houd het nu zowiezo al een hele tijd wel goed in het oog,want als je een paar weken of langer niet controleert kan het al heel snel gaan en dan moet er weer meer vergif aan te pas komen.
wachten tot er sporen van ratten te vinden zijn doe ik al lang niet meer.
de snoepjes liggen gewoon klaar :gutgut:
voorkomen is beter dan genezen :gulzig:

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: last van ratten???

Berichtdoor Roan12 » 08 sep 2016 07:59

Hier gelukkig geen last van ratten!

careltje
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 mei 2014 14:09
Land: belgie
M/V: M
Locatie: Lier

Re: last van ratten???

Berichtdoor careltje » 08 sep 2016 08:50

hier nog nooit last gehad het eten zit dan ook in tonnen en laat nooit overtolig eten rondslingeren

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: last van ratten???

Berichtdoor Trea » 08 sep 2016 09:30

Rattenvergif kan ook katten, roofdieren, insecten en andere beesten vergiftigen.
Je verspreid zo vergif in je tuin.

In Nederland is het gebruik van rattenvergif daarom verboden.
Zorg dat er geen eten voor ze is. Laat marters, vossen en roofvogels hun werk doen zonder de ratten te vergiftigen.

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: last van ratten???

Berichtdoor Skipper » 08 sep 2016 13:13

Nou danielb, met jouw businessplan ben je wel snel door je klanten heen ;-)

Ik zie hier af en toe wel eens een bruine ratje door de tuin gaan. Tot dusver hebben de ratjes en ik nog geen last van elkaar.

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: last van ratten???

Berichtdoor Jan Sch » 08 sep 2016 18:07

Trea schreef:Rattenvergif kan ook katten, roofdieren, insecten en andere beesten vergiftigen.
Je verspreid zo vergif in je tuin.

In Nederland is het gebruik van rattenvergif daarom verboden.
Zorg dat er geen eten voor ze is. Laat marters, vossen en roofvogels hun werk doen zonder de ratten te vergiftigen.

Dan zul je wel problemen met ratten krijgen. Als je ze hebt; moet je alle middelen aanwenden om ervan af te komen. Als je met mensen van de gemeente hier over spreekt, komen ratten vooral voor bij mensen met kippen.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: last van ratten???

Berichtdoor danielb » 08 sep 2016 23:29

Trea schreef:Rattenvergif kan ook katten, roofdieren, insecten en andere beesten vergiftigen.
Je verspreid zo vergif in je tuin.


In Nederland is het gebruik van rattenvergif daarom verboden.
Zorg dat er geen eten voor ze is. Laat marters, vossen en roofvogels hun werk doen zonder de ratten te vergiftigen.


dat is de reden waarom je beter preventief kunt optreden,want vanaf het een plaag is moet je zowiezo vergif gebruiken,want anders krijg je ze niet weg.
en dan moet je pakken meer vergif gebruiken.

ik laat nooit geen eten liggen en alles zit in afgesloten tonnen.
de marters en vossen zullen hun werk hier niet doen,want er is er hier nog nooit 1 gespot.
en wat roofvogels betreft is het de sperwer die hier zit en die eet vooral gevogelte.
en het zou mij verbazen dat ook rattenverdelgers geen vergif meer gebruiken in Nederland.
en ik gooi niet zomaar vergif in de tuin,maar heb een vaste aantrekkelijke en afgesloten plaats waar enkel ratten en muizen hun weg naartoe vinden. :gutgut: mijn pluimvee lijkt trouwens ook geen last te hebben van (verspreid) vergif in de tuin :gna:

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: last van ratten???

Berichtdoor danielb » 08 sep 2016 23:46

en Trea :
ook al is er geen aanbod van kippenvoer,dan lusten ratten ook wel iets anders zoals bijvoorbeeld kuikens,maar dat heb jijzelf ook al ondervonden he ;)
en als je OOIT eens de pech hebt,dan zit er wel eens een hongerige waaghals bij die ook wel eens een volwassen kip meedoor durft te nemen.
en als ze daar 1 keer mee vertrokken zijn volgt er al snel een 2de.......
pluimvee,maar ook paarden (door de haver die word opgeslagen) zijn gewoon aantrek voor muizen en ratten.
maar als je geen last hebt van ratten of het niet erg vind dat ze er rondlopen,dan laat je ze gewoon doen he :gutgut:
maar het ergste is dat het daarenboven verspreiders zijn van allerhande ziektes en bacterien,maar ook vlooien enz....
en het bekendste is de pest die vooral door de zwarte rat OOIT verspreid werd.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: last van ratten???

Berichtdoor José » 09 sep 2016 01:54

Hier gelukkig geen last van ratten, van muizen ook niet voor zover ik waarneem. Maar dat was op de boerderij een paar jaar geleden wel anders. Ik had daar een blokhut in de boomgaard, het kippenverblijf. De muizen renden over je voeten en de vijf vallen zaten elke dag gevuld. Toen kwam er een nestelende rat die gangen onder het hok heeft door gegraven en daar zonodig jongen moest krijgen. Ik heb een professionele verdelger laten komen. Hij deed koperdraadjes met gifblokjes in de ondergrondse ingangen van de holen. Ben de naam van het spul kwijt, maar het kwam er op neer dat het de ratten uitdroogde en dan moest ik juist overal waterbakken zetten want dan ging het proces sneller. Zo bliezen ze zich inwendig op, werd me verteld.
Fijn! :frons:

Het resultaat was dat er 20 jonge ratjes dood boven werden gehaald. En wat deed die man vervolgens? Hij gooide de dode ratten zo de boomgaard in. Die werden vanzelf wel verteerd of anders wel meegenomen door roofvogels. Ja hallo! Mijn kippen lopen daar toevallig ook en gaan daar aan eten. "O jee, niet bij nagedacht". :roll:

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: last van ratten???

Berichtdoor jantien » 09 sep 2016 12:02

Heb al zo lang als wij de boerderij hebben ratten, tuin grenst aan sloot woonwijk.
Door alle jaren heen wordt dit redelijk in de hand gehouden door gif door professionelen en door mijzelf.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten