Windei

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
cindymaes
Land: Belgie
M/V: V

Windei

Berichtdoor cindymaes » 05 jan 2017 18:56

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraag. Wij hebben sinds april 5 hybride kipjes.
Het is een superleuk stel, ik wist niet dat je zoveel plezier kon beleven van deze diertjes :-D
Nu hadden we vd zomer dus al bloedluis... :twisted: dus hok verbrand, nieuw hok gebouwd, alles afgekit etc. Hok blijven behandelen en uiteindelijk lijkt de strijd gewonnen, voor nu althans.
Toch bleven de kipjes jeuk houden. Weer verder zoeken, bleken ze ook veerluis te hebben.
Ik zie nu geen beestjes meer kruipen, maar zie wel nog wat eitjes aan enkele veeepennen zitten, maar durf die er niet uit te trekken, wil ze ook geen pijn doen of bang voor ons maken, ze zijn nu net zo lekker tam.
We hebben toen we het ontdekten wel het meeste weggeknipt, maar dit zit te kort aan de huid.

Tot zover deze geschiedenis, maar nu...
De kippies zitten heerlijk warm in hun luxe nachthok onder een extra overkapping en lopen overdag los in onze tuin, een kleine 1000m2
Toch gaan ze nog steeds braaf hun eitjes leggen zelfs vandaag met die kou hadden we 4 prachtige eieren, maarrrrr. 'S ochtends ligt er al altijd 1 ei buiten het nachthok kapot op de grond. Soms met een schaal, maar niet hard genoeg, soms met flexibele schaal....
Ze krijgen complete graanvoeding, meelwormen en elke dag wat lekkers, variërend van sla, tomaat komkommer, ander groen afval joghurt vleesrestjes etc en ze hebben een bakje gebroken schelpjes voor de extra kalk.
Maar dit duurt nu toch al zeker een maand, en bijna elke dag.
Wat kan ik nog meer Doen?

kippenzotje2

Re: Windei

Berichtdoor kippenzotje2 » 05 jan 2017 20:15

Eerst eventjes ingaan op je veerluis...
Als ik het goed begrijp zitten er nu nog eieren van veerluis op je kippen?
Als dit zo is moet je de kippen nogmaals behandelen + het hok en niet de eitjes proberen weg te knippen want die krijg je nooit 100% verwijdert! Er zullen zo altijd terug luizen uitkomen en die gaan dan opnieuw eieren leggen, enz,...
Die gaan weer de veren van je hennen beschadigen en dat is echt niet ideaal voor je kippen.
Als je even informeert bij een DA dan kan die je zeker een geschikt middel geven die je op de hennen zelf mag aanbrengen en voor in het hok, als je die nog niet hebt natuurlijk ;) .

Nu over naar je kalkeieren :puh2: ...
Hebben je hennen dus altijd grit ter beschikking en eten ze daar wel van?
Persoonlijk meng ik ook altijd wat grit doorheen het voer zodat ik zeker weet dat iedereen er wel wat van eet en dan geef je nog grit in een apart bakje voor wie meer wil/nodig heeft.
Het is wel bizar dat dit al een maand zo is. Misschien moet je eens kijken van wie het eitje is, zo kan je die hen apart zetten en extra grit geven.
Als dit niet helpt kun je, ik citeer uit een vroeger topic, een calciumkuur geven, die kan je halen bij de drogist. Daar wordt als dosering 2 calciumtabletten/liter drinkwater gegeven.
Het is niet zo uitzonderlijk dat een kip een calciumtekort geeft omdat kippen die echt wel nodig hebben om goed te kunnen functioneren en de ene kip heeft daar wel eens wat hulp bij nodig.

Ik hoop dat je hiermee iets bent en je weldra terug 4 eieren kan rapen :gulzig:
Veel succes!

danielb
M/V: M

Berichtdoor danielb » 06 jan 2017 07:15

beter ineens calcium samen met vitamine d3 geven.

cindymaes

Berichtdoor cindymaes » 14 feb 2017 15:02

Nou, we zijn alweer even verder.

Ik heb ze de vitaminen gegeven, de grit door het voer en los en calcium in het water.
Ik heb ze 4 weken lang om de 2 dgn gekookte eieren klein gemaakt met schaal.

Al met al heb ik de afgelopen 14 dgn 2x een ei van haar gehad, met een hele bobbeltje schil en heel licht van kleur. Voor de rest blijven het windeieren.

Verder had ik eergisteren ineens een heel klein eitje van een andere kip.
ik heb het opengebroken. Er zat gewoon een dooier in, maar deze was doorzichtig met een heel klein geel vlekje erin.... gisteren voor het eerst geen ei van deze kip.
Iemand een idee wat dat nu weer Is?

danielb

Berichtdoor danielb » 14 feb 2017 20:57

schrap eens 2 weken ALLE resten.
en kijk dan eens wat het geeft.
ik denk dat je ze gewoon teveel keuze geeft met etensresten.
en geef ze eens 2 weken ALLEEN maar LEGMEEL.
dan weet je al wat meer wat er aan de hand is.

Trea
Land: Wonderland

Berichtdoor Trea » 14 feb 2017 22:48

Een keer een windei bij jonge hennen (beginnende leggers) is heel normaal. Maar als er genoeg kalk te pikken is en het is hardnekkig. Dan duidt dat m.i. op een afwijking.

Lees deze pdf van aviculture eens door:
http://www.aviculture-europe.nl/nummers/07N03A06.pdf

José
Land: Nederland
Contacteer:

Berichtdoor José » 15 feb 2017 07:55

Trea schreef:Een keer een windei bij jonge hennen (beginnende leggers) is heel normaal. Maar als er genoeg kalk te pikken is en het is hardnekkig. Dan duidt dat m.i. op een afwijking.

Lees deze pdf van aviculture eens door:
http://www.aviculture-europe.nl/nummers/07N03A06.pdf

Het komt altijd neer op verkeerd voeren. Zoals Daniël zegt: stoppen met alle restjes groente en leuke liflafjes, gewoon uitsluitend onbeperkt legkorrel of legmeel geven met grit, steentjes en gemalen eierschaal.

danielb

Berichtdoor danielb » 16 feb 2017 08:24

inderdaad.
ik heb hier nog maar 1 keer een topic gezien over windeieren waarbij de dieren enkel legmeel kregen en dat ging over 1 hen,maar was een leghybride van 3 a 4 jaar en daar kan je dan niet veel meer aan doen.
al de andere topics over windeieren is bij mensen die waarschijnlijk TE veel restafval keuze geven of zelfs nog geen eens het aanbod van puur legmeel of puur legkorrel geven,maar een soort van mengeling.
de ene kip kan er al beter tegen dan de andere.
als windeieren niet overgaan,dan geef je minimum 2 weken enkel puur legmeel of eventueel enkel puur legkorrel.
dan kan je daarna al zien of de voeding of het verkeerd voederen de oorzaak is.
das het begin........
daarna kan je eventueel terug geleidelijk experimenteren met restjes te geven en kan je zien bij welke hoeveelheid het mis gaat.
en calcium tabletten met vitamine d3 in het water doen kan ook helpen,maar dan moet je ook weer de juiste dosering hebben/weten.
in legmeel of legkorrel is die dosering normaal gezien juist en zeker voldoende.

Trea
Land: Wonderland

Berichtdoor Trea » 16 feb 2017 12:09

@deskundigen: Zijn onze kippen dan zover verwijderd geraakt van de oude kippensoorten en boerenkrieltjes van vroeger? Dat ze niet eens meer op een normale manier goed voedsel bij elkaar kunnen sprokkelen? Met wat extra granen om een groot deel van het jaar eieren te kunnen leggen.

Of heb je het hier over leghybrides die opgesloten zitten in een te krap hok/ren?

Ik moet zeggen dat met die afschermplicht het natuurlijk wel zaak is om goed en uitgebalanceerd voedsel te geven dus vnl. Legkippenmeel of korrel voor legkippen.

En ik ben natuurlijk benieuwd of de leghybrides van Cindy nu /binnenkort weer betere eieren leggen.

cindymaes

Berichtdoor cindymaes » 16 feb 2017 17:11

Nou, ik heb 5 kippetjes, leghybrides inderdaad. Ik heb dagelijks 3 eieren, bij beter weer 4 eieren.
Alleen dat ene windeieren dus. Zepen hebben de hele winter ook 3 eieren per dag gelegd.
de kip met het kleine blauwe ei, legde 2dgn erna weer een gewoon ei, dus zal wel een foutje geweest zijn.
Onze kippen hebben een kippen ren van 15 op 4 meter.
Maar 's morgens als wij opstaan zetten we de poort open en kunnen ze door de omheinde tuin lopen, deze is een kleine 1000m2 dus lijkt me dat het vrij verwende kipjes zijn.
Ze krijgen elke dag buiten hun granen die er altijd staan nog een 2 handjes meelwormen,
En wat groenafval, maar dat is zeker niet elke dag, ligt er maar aan wat we eten.
Verder dus grit, en af en toe gekookte eieren.

Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”