Bloedluis enquete invullen

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Bloedluis enquete invullen

Berichtdoor Eljeehaa » 14 sep 2017 17:45

o dat neemt niet weg, dat ik je lichte sarcasme niet door heb Trea, door te verwijzen naar de boeren die de fiprony hebben laten gebruiken ... ik hou best wel van een beetje sarcasme, ironie en spot ... ;)

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Bloedluis enquete invullen

Berichtdoor peertje » 14 sep 2017 17:53

Zelfde discussie als elders...
Ik wil er een korte toevoeging bij doen: het effect op andere insecten van vlooiendruppels is mogelijk verwaarloosbaar klein, omdat het systemisch via de bloedbaan van de kip werkt.
Wel een punt van ernstige twijfel: die druppeltjes... dat spul is waarschijnlijk Frontline? Is bewust NIET toegelaten als bestrijdingsmiddel tegen bloedluis... werkzame stof Fipronil volgens mij. Niet zo goeie tip van die vriend/kennis...
Moet wel zeggen dat je erg methodisch te werk gaat bij je aanpak... over de keuze voor de middelen kunnen we van elkaar leren...

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Bloedluis enquete invullen

Berichtdoor peertje » 14 sep 2017 18:00

... en de gevraagde tip dan: ik gebruik zelf een mijtenbord... achterkant in de vaseline, stok en binnenkant in de diatomeeënaarde... werkt als een tierelier...
viewtopic.php?f=10&t=81535&p=1277679&hilit=mijtenbord#p1277679

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Bloedluis enquete invullen

Berichtdoor Eljeehaa » 14 sep 2017 18:47

Okay ...ga me er eens in verdiepen. Ik heb al een aantal jaren geen (echte) last van bloedluis. Ook niet van veerluis. Maar ik ga kijken hoe het werkt en als ik overtuigd ben, ga ik het uitproberen. Mocht ik dan weer last krijgen van luizen, dan keer ik weer terug op mijn oude systeem. Tenzij er weer een nieuwe en betere methode komt. Ik ben best wel flex ...
En ja ... idd. Frontline. Fipronilschandaal pas van dit jaar. Ga de bestanddelen es bekijken.

Maar wat ik al zei ... het gaat ook om de hoeveelheid en duur waarin je chemische middelen en biologische middelen gebruikt. Vaak gaat het alléén mis wanneer het woordje "te" tevoorschijn komt.

In elk geval bedankt voor de tip. Mocht ik wat vragen hebben, meld ik me.

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Bloedluis enquete invullen

Berichtdoor Eljeehaa » 14 sep 2017 18:50

Yep ... bevat fipronil. Gaat dus in de ban, wordt niet meer door me gebruikt. Dank voor info. Ga nu meten andere middelen nakijken.

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Bloedluis enquete invullen

Berichtdoor Eljeehaa » 14 sep 2017 19:03

Van al het ander wordt beweerd dat het (in elk geval in kleine hoeveelheden) onschadelijk is. Het gaat om U3 en zo, Beophar 404 en een veepoeder voor paarden, gebaseerd op dieetheen of zo.

Is er op deze site een lijst met stoffen / produkten die afgeraden worden? Ik dacht namelijk goed bezig te zijn.

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Bloedluis enquete invullen

Berichtdoor Eljeehaa » 14 sep 2017 20:36

Dus diatomeeënaarde is kiezelaarde. Ik gebruik dat allang in de combinatie met schelpenzand. Daar mogen de kippetjes in zandbadderen.
Ik vind op internet geen info over een mijtenbord. Heb je wat info hierover voor mij?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bloedluis enquete invullen

Berichtdoor Trea » 15 sep 2017 01:06

Eljeehaa schreef:o dat neemt niet weg, dat ik je lichte sarcasme niet door heb Trea, door te verwijzen naar de boeren die de fiprony hebben laten gebruiken ... ik hou best wel van een beetje sarcasme, ironie en spot ... ;)

Nou moe... ik had een heel verhaal geschreven beginnende met Gelukkig... en over diatomeeënaarde.
Maar je hebt zelf zo te zien ook al zitten grasduinen. :duimop:

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Bloedluis enquete invullen

Berichtdoor peertje » 15 sep 2017 04:35

Eljeehaa schreef:Dus diatomeeënaarde is kiezelaarde. Ik gebruik dat allang in de combinatie met schelpenzand. Daar mogen de kippetjes in zandbadderen.
Ik vind op internet geen info over een mijtenbord. Heb je wat info hierover voor mij?

Dat mijtenbord... kan goed dat je weinig vindt... Ik had zelf wat gefrutseld...
Zie eerdere link... ongeveer 5 cm onder de stok en 30 erboven voor kriel en 5 cm vrij van de wand. Is in z'n geheel uitneembaar zodat je erachter ook kan schoonmaken...

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Bloedluis enquete invullen

Berichtdoor Eljeehaa » 15 sep 2017 13:07

Okay, kan dus altijd als extra controle. Dank je ... ik ga zodra ik weer wat tijd heb wat knutselen dan. Met mijn kwaliteiten als knutselaar is het klaar in het voorjaar. :lol:


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense en 28 gasten