Reïntegratie kip ?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Cajou
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 apr 2009 13:15
Land: B
M/V: V

Reïntegratie kip ?

Berichtdoor Cajou » 27 sep 2017 11:10

Ik heb 7 kippen, waarvan er 5 samen zijn opgegroeid, ze zijn ongeveer 5 maanden oud. Onlangs zag ik dat twee kippen korsten op hun 'gezicht' hadden en wat Googlen maakte mij duidelijk dat dit waarschijnlijk pokken waren. Eentje was nog in topconditie, dus die heb ik in het hok gelaten, maar de andere was erg verzwakt en ik heb haar apart gezet, zodat ik haar onder een warmtelamp kon plaatsen. Haar ogen waren bijna volledig dicht en ze at maar amper, maar ik heb haar in leven kunnen houden met Aquarius (hydratatie) en gekookte pasta.
Nu is ze duidelijk aan de beterhand: ogen zijn weer volledig open en ze eet en drinkt goed. Ik wil haar dus terug bij de andere kippen zetten, maar daar wringt het schoentje...ze wordt niet meer geaccepteerd. De eerste dag werd ze echt aangevallen en omdat ze nog wat zwak was, heb ik haar weer apart gezet. Dan hebben we de kippen samen in de tuin laten lopen (uit het hok), wat prima ging. Gisteren dus weer in het hok en dat ging ook prima, maar nu zie ik dat ze niet in het binnenhok mag van de anderen. En aangezien het 's nachts toch wel koud is, heb ik haar weer binnen gezet om te slapen.
Komt dit nog goed ? Kan ik het riskeren om haar buiten te laten slapen, voorlopig ? Kan ik zelf iets doen om het te verbeteren ?

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Reïntegratie kip ?

Berichtdoor peertje » 27 sep 2017 11:29

Allereerst goed dat het weer beter met je kipje gaat! Had ook anders gekund... :gutgut:
In de tussentijd zal de rangorde verschoven zijn denk ik? Ze zien haar mogelijk zelfs niet meer als kip die tot hun groep behoort... dat ze zich al wel handhaaft in de ren is fijn, maar het nachthok is minstens ook belangrijk.
Misschien helpt het als je haar een paar weken evt zelf op stok blijft zetten als het donker is?
En überhaupt: gaat ze al wel op stok of probeert dat of is ze daar nog te zwak voor? Anders zou ik het pas proberen als ze volledig is aangesterkt en haar in het zicht maar uit de buurt van de anderen houden.

Cajou
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 apr 2009 13:15
Land: B
M/V: V

Re: Reïntegratie kip ?

Berichtdoor Cajou » 27 sep 2017 11:34

peertje schreef:Allereerst goed dat het weer beter met je kipje gaat! Had ook anders gekund... :gutgut:
Ja, heel blij mee. Vreesde even dat ik zou moeten dwangvoeren en dat lukte voor geen meter. Gelukkig scheen Teramycine-oogzalf wel te helpen, waardoor ze al vrij snel weer kon zien (en at).
Misschien helpt het als je haar een paar weken evt zelf op stok blijft zetten als het donker is?
Heb ik ook gedacht, maar ik ben bang dat ze haar gaan "doodvechten" als ik haar mee in het nachthok zet. Kan dat ?
En überhaupt: gaat ze al wel op stok of probeert dat of is ze daar nog te zwak voor?
Geen idee. Ze komt het nachthok niet in.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Reïntegratie kip ?

Berichtdoor peertje » 27 sep 2017 11:36

Ze gaan op stok vóór het donker is... dan komt ze er niet in inderdaad. Erbij zetten als het donker IS... dan zien ze haar 's morgens pas en: hé... nu zijn we met meer...

Cajou
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 apr 2009 13:15
Land: B
M/V: V

Re: Reïntegratie kip ?

Berichtdoor Cajou » 27 sep 2017 11:40

peertje schreef:Ze gaan op stok vóór het donker is... dan komt ze er niet in inderdaad. Erbij zetten als het donker IS... dan zien ze haar 's morgens pas en: hé... nu zijn we met meer...
:gna:
Zeker het proberen waard ! Ik test het uit.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten