ziekte van Marek

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Eljeehaa
Land: Nederland
M/V: M

Re: ziekte van Marek

Berichtdoor Eljeehaa » 09 jan 2018 12:19

Dag Jan Sch
Ja, als ze het eenmaal hebben dan is het bijzonder lastig tegen te gaan. Als ras zijn ze - voor zover me bekend is - minder vatbaar voor Marek als, laten we zeggen, barnevelderkriel, Brahma(kriel) of cochin(kriel). en niet meer of minder vatbaar als een hele hoopp rassen, zoals kuifhoenders, Antwerpers, Ukkels enz.

Jan Sch
Land: limburg

Berichtdoor Jan Sch » 09 jan 2018 13:32

Bij ons in de vereniging daar komen ook de Barnevelder fokkers om te enten; hiervoor moeten ze wel volgens het schema voor in te leggen aan houden. Kuikens moeten de eerste dag geënt worden. Maar deze enting werkt bv niet tegen acute marek, Hiervoor worden in Duitsland en België op veel plaatsen geënt. Deze entstof wordt onder stikstof bewaard. Kuikens die hiermee ingeënt zijn kunnen op latere leeftijd ook kuikens besmetten. Als dit gebeurt, gaan alle kuikens later dood voordat ze gaan leggen. Deze hebben geen weerstand tegen allerlei ziektes zoals coccidiose, wormen, krijgen zelfs black head, wat je normaal bij kippen niet ziet. Beste kun je dan de dieren die ingeënt zijn weg doen. Wachten totdat de jonge dieren dood zijn en opnieuw beginnen. Oude dieren krijgen het normaal niet. Dus broedeieren kun je dan weer inleggen. Betekent dat je met aankopen van dieren moet opletten of ze ingeënt zijn of niet.

Eljeehaa

Berichtdoor Eljeehaa » 09 jan 2018 13:50

Yep. Opruimen, uithuilen en nieuw beginnen met compleet Marek-vrije en niet tegen Marek ingeënte deren is de beste manier om Marekt te voorkomen. Jan, even nagevraagd. Marek is verhoogd risico bij Sabelpoten. Je had/hebt gelijk.

Trea
Land: Wonderland
M/V: V

Berichtdoor Trea » 09 jan 2018 18:28

Eljeehaa schreef:Yep. Opruimen, uithuilen en nieuw beginnen met compleet Marek-vrije en niet tegen Marek ingeënte dieren is de beste manier om Marek te voorkomen. .....

Lijkt mij ook de beste manier om verdere verspreiding van Marek te voorkomen. Het zou fijn zijn als fokkers en dierenartsen ook meewerken aan een z.g.a. marek-vrije hobbyhouderij. En dat mensen die leghybrides uit de industrie kopen ook worden voorgelicht over de entingen en eventuele gevolgen in een gemengde toom.

Daarmee voorkomen ze dat er zoveel verdriet is bij hobby-kippenhouders die besmette kuikens/kippen kochten en ze beschouwen als huisdier. Fokkers die geënte kuikens verkopen aan particulieren zonder dat ze weten wat dat in kan houden vind ik not done.

Het zou mij niet verbazen als de eerste lichting kuikens die ik kocht ook besmet waren met Marek. Die kwamen van een hobbyhouder die zowel leghybride kuikens als allerlei krielrassen grootbracht voor de verkoop. De kuikens kocht ik met ca 6 weken en er zijn er zonder aanwijsbare reden plots een aantal van doodgegaan. Echt naar. Het had weinig gescheeld of ik was toen meteen gestopt met het houden van kippen.

Voor mij in ieder geval een reden om geen kippen bij te kopen maar om ergens broedeieren op te halen voor natuurbroed. Dan hebben een paar broedse hennen de tijd van hun leven en loop ik minder risico met Marek of andere besmettelijke ziekten.

Eljeehaa

Berichtdoor Eljeehaa » 09 jan 2018 21:39

Ik denk echt dat de meesten onder ons niet eens weten of de door hun gekochte kippen zijn ingeënt tegen Marek of niet .... en vergeet niet Trea, bij zeer zeldzame rassen kun je het de fokkers niet kwalijk nemen .... anders zouden ze er nu misschien niet meer zijn. Feit is dan wel dat een andere generatie van diezelfde kippen op een compleet andere plaats zou moeten worden uitgebroed en tot een gezonde stam moet uitgroeien. En dan moeten ze nog zo slim zijn om op den duur de geënte kippen te ruimen. Pas dán zijn we weer een beetje op de goede weg.

Jan Sch
Land: limburg

Berichtdoor Jan Sch » 09 jan 2018 22:49

Het beste is om broedeieren voor vers bloed te kopen. Deze met wat Halamid voor het uitbroeden in de broedmachine te doen. Dan lukt het ook om van fokkers die enten de besmetting niet binnen te krijgen.

Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”