hen met pees of band beschadiging?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Yoni
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 mei 2017 08:20
Land: Nederland
M/V: V

hen met pees of band beschadiging?

Berichtdoor Yoni » 19 okt 2017 14:49

Onze Nora is sinds ongeveer een week nu mank, en flink ook. 's ochtends toen ik ze uit de ren liet was er nog niks aan de hand en een paar uur later zie ik haar opeens hartstikke kreupel lopen. Toch wil ze wel gewoon de ren uit en eet/drinkt goed, gedraagt zich afgezien van het manken normaal. Ik heb eerst zelf gekeken of ik iets aan haar poot kon ontdekken, omdat ik meteen aan bumblefoot moest denken. Niets gevonden.

Ik heb contact gezocht met haar fokker, omdat deze man al jaren in dit ras zit en veel verstand ervan heeft, dus zijn advies gevraagd. Hij is zaterdag langs geweest om haar zelf te bekijken en meende dat haar knie was ontwricht. Hij heeft dit gezet en ze zou na een dag of 2 duidelijk beter moeten gaan lopen. Dit was niet het geval en maandag is de dierenarts hier geweest om haar te onderzoeken. De DA kon geen breuk ontdekken, maar gaf aan dat het wel mogelijk was dat haar knie ontwricht is geweest en ze daardoor een pees of band heeft beschadigd/gescheurd. Herstel zou moeizaam worden dacht ze, als het al zou herstellen.

Ik vind het lastig om nu het beste voor haar te doen. Ze is pas 6 maanden oud en ik ben erg op haar gesteld geraakt. De fokker stelde voor om haar naar hem te brengen. Ik mag dan een andere hen uit hetzelfde nest meenemen en hij zou Nora apart zetten zodat ze rust heeft en tijd krijgt om te herstellen. Misschien is dat voor haar wel het beste, want ik heb hier thuis die mogelijkheid niet en net een hele moeilijke periode (moeder plots ongeneeslijk ziek, pony afgelopen maandag toch nog onverwacht moeten laten inslapen) waardoor ik nog meer ellende eigenlijk niet zie zitten.

Ik wil graag eerst hier advies vragen. Zijn er mensen die een kip met dezelfde problemen hebben gehad? Hoe is dit afgelopen en wat heb je gedaan om je kip te helpen?

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: hen met pees of band beschadiging?

Berichtdoor Jan Bollen » 19 okt 2017 17:30

Ik heb dat hier wel al gehad met een grote zware haan. Die zat meestal op zijn knieën en soms kon hij dan weer een tijdje gewoon lopen tot hij weer een hen had getreden en dan zat hij weer de rest van de dag. Hij is wel een jaar of vijf geworden met dit probleem. Maar hij kraaide en zorgde voor kuikens en had zo wel een fijn hanenleven.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: hen met pees of band beschadiging?

Berichtdoor Isabel » 19 okt 2017 18:04

Je schrijft dat je op haar gesteld bent.
Is er geen mogelijkheid om haar toch bij jou apart te zetten? Desnoods koop je een grote bench en zet je er een soortgenoot bij.
Zou zonde zijn als je afscheid van haar moet nemen. Op wat voor manier dan ook.

Yoni
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 mei 2017 08:20
Land: Nederland
M/V: V

Re: hen met pees of band beschadiging?

Berichtdoor Yoni » 20 okt 2017 07:33

Jan Bollen goed om te lezen dat hij er toch een vrij normaal bestaan door kon hebben, maar balen dat het nooit echt lijkt te zijn genezen.

Isabel ik heb die mogelijkheden niet direct als het inderdaad die rust is die ze nodig zou hebben, dan zou het voor haarzelf de beste oplossing zijn als ze inderdaad terug zou gaan naar haar fokker. Hij heeft zijn hele tuin ingericht voor kippen met verschillende rennen en hokken en dingen en gaf al aan dat hij haar wel apart kon zetten, maar dan houdt ze alsnog wel contact met andere kippen die in de rennen er omheen wonen. Bij mij zou ze dan in haar eentje in de ren blijven terwijl de anderen los in de tuin lopen overdag. Dat zou voor haarzelf niet prettig zijn aangezien ze wel heel graag van alles wil en alleen zijn lijkt me ook niet fijn.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: hen met pees of band beschadiging?

Berichtdoor Jan Bollen » 20 okt 2017 08:07

Ik heb zelf een pees die beschadigd is en de dokters hebben mij gezegd dat ik er moet leren mee te leven. Normaal kan ik gewoon de alle daagse dingen doen maar als ik mijn arm te veel belast dan doet het veel pijn en moet ik het enkele dagen heel rustig aan doen en dan gaat het weer. Volgens mij hebben de kippen hetzelfde probleem en weten ze zelf wanneer ze moeten rusten en wanneer ze weer wat kunnen. Ik zou je kipje geen bijkomende stress bezorgen en ze gewoon laten rondscharrelen in haar eigen omgeving.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten