ademhalingsproblemen bij één van mijn kippen

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: ademhalingsproblemen bij één van mijn kippen

Berichtdoor Eljeehaa » 14 nov 2017 19:48

Ga alsjeblieft geen thermometer gebruiken :shock: ... voel aan de kam en kinlellen of die erg warm zijn.

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: ademhalingsproblemen bij één van mijn kippen

Berichtdoor Eljeehaa » 14 nov 2017 19:51


Yoke
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 nov 2017 10:43
Land: Spanje
M/V: V

Re: ademhalingsproblemen bij één van mijn kippen

Berichtdoor Yoke » 14 nov 2017 19:53

Nee, dat leek me al niet zo slim :mrnono: . Ik heb haar vanmiddag een tijd op schoot gehad, en haar minikammetje voelt gewoon aan. Ik wilde haar vannacht binnen halen in huis, maar heb dat uiteindelijk toch maar niet gedaan. Ze zit het behaaglijkst in haar eigen kleine kippenhok met de andere kippen die dicht tegen haar aan zijn gaan zitten

Yoke
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 nov 2017 10:43
Land: Spanje
M/V: V

Re: ademhalingsproblemen bij één van mijn kippen

Berichtdoor Yoke » 14 nov 2017 19:55

Dank je voor de link

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: ademhalingsproblemen bij één van mijn kippen

Berichtdoor Eljeehaa » 14 nov 2017 19:56

Wow, als de andere kippen niet ziek zijn, deze zieke kip DIRECT apart zetten (als het al niet te laat is). Het zou snot kunnen zijn, maar zelfs vogelpest is nu niet uit te sluiten. NIET BIJ DE ANDERE KIPPEN LATEN. NOOIT!

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: ademhalingsproblemen bij één van mijn kippen

Berichtdoor Fryske » 14 nov 2017 20:58

Ik laat meestal de kippen gewoon bij elkaar zitten. Als er sprake is van een besmettelijke ziekte dan is de besmetting allang gebeurt. Meestal voelen kippen zich prettiger op hun eigen plekje dan alleen in huis.

Ik hoop dat het goed komt met het meidje :duimop:

Yoke
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 nov 2017 10:43
Land: Spanje
M/V: V

Re: ademhalingsproblemen bij één van mijn kippen

Berichtdoor Yoke » 14 nov 2017 21:00

Zo denk ik er dus ook over. De stress van het uit de groep halen is niet bevorderlijk voor de genezing. Ik houd mijn kippies heel goed in de gaten, dus bij het minste of geringste symptoom van een van de andere, ben ik er meteen bij

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: ademhalingsproblemen bij één van mijn kippen

Berichtdoor Eljeehaa » 14 nov 2017 21:18

Vaak is het al te laat als je het merkt ... Het vervelende van kippen (eigenlijk wel al het pluimvee) is dat bijna alle (ernstige) ziektes hoog besmettelijk zijn. En hoe hoog de stress bij de zieke kip dan ook kan zijn, het is altijd beter om één kip te verliezen dan ze allemaal ziek te laten worden met de kans om ze allemaal te verliezen. Een hele hoop kippenliefhebbers nemen zelfs zo weinig risico, dat ze een kip die er al te ziek uitziet direct verwijderen, en dan bedoel ik definitief.
Bij gewone boerenkippen (erg lief) is het wel wat anders dan bij dure en zeldzame kippen (niet mer of minder lief trouwens). Maar ik weet niet hoe dicht je bij andere mensen woont die kippen hebben en of je daar al ooit komt, maar op je kleding zelfs kan stof zitten, die een besmettelijke ziekte over brengt. Ofwanneer een wilde vogel bij je kippen is geweest, kan die het virus over brengen naar andere kippen, ook verder weg in de omgeving. Denk hierbij aan de uitbraak van de (pseud-)vogelpest. Wanneer je zieke kippen hebt, dan heb je ook een grote verantwoordelijkheid om ziektes zoveel mogelijk te beperken. (pest MOET je zelfs melden, iedereen die weet dat dat ergens is, is verplicht dat te melden (artikel 1 Wet Milieubeheer --> economisch delict) . Het is niet wijs om zieke kippen bij gezonde kippen te laten, ondanks de mogelijke stress. (Trouwens, zieke kippen worden vrij vaak door gezonde kippen gepikt en weggejaagd. Lijkt me ook stressvol).

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: ademhalingsproblemen bij één van mijn kippen

Berichtdoor jantien » 14 nov 2017 21:24

Ik ben er ook niet echt voor om een kip uit een groep te halen, maar dit dier is echt wel behoorlijk ziek en ik had haar zelf zeker apart gezet in de warmte. De rust heeft ze dan ook nodig, lekker warm en beetje in het donker zetten zodat ze alles op alles kan zetten om te kunnen genezen. En als dat in de warmte van je huis is wordt het dier echt niet overhit hoor :mrnono:
Hoe koud is het daar nu ' s nachts bij jullie?
Inderdaad goed op je andere dieren blijven letten, besmetting kan al geschiedt zijn maar de anderen kunnen ook al genoeg weerstand hebben opgebouwd zodat zij niet ziek zullen worden. Bij mij is vaak maar een eenling ziek en die gaat dan binnen in de warmte en halfdonker, zoals mijn deskundige DA aangeeft. Nooit dieren aan het snot verloren en soms waren ze echt heel erg ziek (kan heel snel gaan)

Yoke
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 nov 2017 10:43
Land: Spanje
M/V: V

Re: ademhalingsproblemen bij één van mijn kippen

Berichtdoor Yoke » 14 nov 2017 21:31

Het probleem is dat in ieder geval overdag het binnen een stuk kouder is dan buiten. En zo beroerd als ze in de video was, is ze nu niet meer, al rochelt ze wel. Ze eet ook nog wel, en loopt af en toe wat heen en weer. De andere kippen jagen haar niet weg, maar laten haar met rust. Ik ga zowat elk uur bij ze kijken, en zit dan een tijdje op een rotsblok bij ze. Zo kan ik ze goed observeren.
's Nachts zakt het kwik tot een graad of 6. In het kippenhokje is het dan een stuk aangenamer dan in huis. Hier hebben we geen cv, dus wordt het 's nachts echt wel koud in huis


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten