Kam bevrozen

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
LinsNC
Land: Belgie
M/V: V

Kam bevrozen

Berichtdoor LinsNC » 28 feb 2018 14:17

Mijn haan is om een of andere reden vannacht buiten het hok gaan overnachten, hierdoor had hij wss te weinig beschutting tegen de kou en zijn kam is bevrozen. Hij is licht paars gekleurd aan de uiteindes nu. Ik heb zo met hem te doen, dat moet echt pijn gedaan hebben. Kan ik hem nu nog ergens mee helpen of zijn dat vijgen na pasen?

jantien
Land: nederland

Re: Kam bevrozen

Berichtdoor jantien » 28 feb 2018 15:52

Lijkt mij sterk dat kam bevroren is, het is droog weer en kammen bevriezen maar niet zo.
Lijkt mij aannemelijker dat het komt door....tja weet ik eigenlijk nog steeds niet, maar ik heb nu ook nog 1 haan rondlopen die met regelmaat paarse/donkere punten op zijn kam heeft en zo in de loop der jaren meerdere hanen van gehad.
Mocht het toch echt bevroren zijn geweest, wat ik dus niet denk, dan zullen de puntjes zwart worden en vanzelf afvallen.
Als je wilt kun je kammen en lellen insmeren met vaseline, maar is in principe niet nodig, tenzij echt syberische temperaturen en dan nog...
Een goed ademend hok biedt dan alle bescherming :duimop:

LinsNC

Berichtdoor LinsNC » 28 feb 2018 22:49

Ik zal er morgen eens een foto van nemen. Ik hoop dat je gelijk hebt en dat het niet bevroren is, maar gisteren had hij nog een mooi rode kam en vanmorgen na een nachtje te zijn buiten gesloten zien de puntjes paars-achtig. :geenidee: Ik heb met m te doen...

Fryske
Land: Fryslan

Berichtdoor Fryske » 01 mar 2018 11:36

Paarsachtig klink wel als bevroren heb ik gelezen. Als het zo kan je er weinig aan doen ben ik bang. Lio heeft een loei van een kam, en lellen :-D Ze slapen gewoon in het 'open' hok. Gelukkig niets aan te zien.

danielb
M/V: M

Berichtdoor danielb » 01 mar 2018 19:35

dat hij buiten is blijven slapen wijst er misschien al op,dat er iets mis was met de haan...???

LinsNC

Berichtdoor LinsNC » 01 mar 2018 23:05

Ik kon ze zelf niet gaan binnen zetten omdat ik aan het werk was. Het was nog vrij vroeg en ze kennen mijn schoonbroer niet zo goed, dus ik vermoed dat hij om die reden per ongeluk buiten gesloten is geweest die nacht.

Afbeelding
image hosting

LinsNC

Berichtdoor LinsNC » 01 mar 2018 23:06

Hij gedraagt zich verder ook helemaal niet absnormaal en is de vorige dagen weer netjes mee oo stok gegaan met de rest.

jantien

Berichtdoor jantien » 02 mar 2018 08:24

Dit ziet er inderdaad wel als bevroren geweest zijnde uit ...

Fryske
Land: Fryslan

Berichtdoor Fryske » 02 mar 2018 09:02

Ja, zo ziet een bevroren (deel) van een kam er uit. Wat ik er van begrijp is dat het niet (meer) pijnlijk is. Dat je het even goed in de gaten of er ontstekingen aan ontstaan. En dat de zwarte puntjes afvallen op den duur. Tenzij het een hele lichte bevriezing is geweest.

Van de week las ik van iemand die dit was overkomen bij een automatisch deurtje. Hen was ws. geschrokken en niet op tijd in het nachthok. Ook buiten overnacht en kam bevroren. Maar ja, het kan nu zelfs overdag gebeuren.

tuff cookie

Berichtdoor tuff cookie » 02 mar 2018 09:51

Ja, ik heb jaren geleden ook een haan gehad met bevroren puntjes, zag er net zo uit. De puntjes verdrogen langzaamaan en vallen af, daarna krijgt hij een kam met afgeronde punten. Mijn haan dekte niet meer tijdens dit proces met bevroren kam. Ik denk dat alle energie in het herstel van de kam ging zitten.

Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”