Mijn kip is ziek!!! Help!

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Terror Kip
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jun 2017 15:53
Land: NEderland
M/V: V

Mijn kip is ziek!!! Help!

Berichtdoor Terror Kip » 13 apr 2018 17:03

Beste mensen...

ongeveer 4 weken geleden had mijn mooi zwart zijdenhoen een oogontsteking. Naar de DA geweest en antibiotica en zalf gekregen. Na 10 dagen verpleging in huis was ze weer opgeknapt en kon ze weer naar haar vriendinnetje toe die hele dagen op haar stond te wachten.

Helemaal blij heb ik er even niet goed op gelet wat er aan de hand was, dacht ze zijn een beetje van slag omdat ze toch best lang apart zaten. Op een avond kijk ik en zie ik haar buiten in het donker in de regen zitten, kletsnat heb ik haar in het hok gezet. De volgende dag zag ik mijn wit zijdenhoen niet buiten en toen ik ging kijken lag ze in het hok op haar zij heel zwaar te ademen.

Binnen gehaald natuurlijk en even gekeken, was ze heel erg vermagerd en slap. Maakte hele gekke bewegingen met haar nek en hapte naar adem. DA gebeld en advies ook haar ab te geven en haar goed te voeren. Veel op Internet gelezen en heb haar nu met probiotica, kattenvoer, mais, brokkoli, banaan en andere voedselrijke dingetjes vol gepropt. Dat was vorige week donderdag.
Inmiddels blijft ze al weer een beetje staan als ik haar op dr poten zet en begint ze ook tegen te stribbelen als ik haar met de pipet het ab of pb in haar bekje wil spuiten. Maar toch valt ze nog gewoon af en toe om en ligt dan als een gek te spartelen. Er zit ook echt kracht in haar poten, maar het lijkt wel alsof ze haar evenwicht niet kan vinden...
Ben nu 8 dagen bezig en de verbeteringen gaan langzaam, maar ja, ik heb er nog een buiten zitten die heel zielig rond loopt en haar vriendinnetje mist. Dus gewoon opgeven is geen optie (doe ik bij mijn kinderen ook niet als ze eens langer dan 8 dagen ziek zijn).

Heeft iemand nog een idee wat het kan zijn en hoe ik haar kan helpen?
Alvast bedankt

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Mijn kip is ziek!!! Help!

Berichtdoor jantien » 13 apr 2018 17:29

Geef je haar nu nog steeds AB en welke geef je dan?
|Wat zei de DA wat er aan de hand was met wit kipje?
En wat was er aan de hand met zwart kipje, alleen oogontsteking?

Terror Kip
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jun 2017 15:53
Land: NEderland
M/V: V

Re: Mijn kip is ziek!!! Help!

Berichtdoor Terror Kip » 13 apr 2018 21:59

Ik heb het vermoeden, dat de DA niet echt weet waar hij het over heeft. Bij mijn hond is hij geweldig maar bij de kippen... Het AB is iets illegaals zei hij, maar omdat ik er maar 2 kippen heb en niet voor de leg... geen idee wat het is, staat niet op het flesje. Maar het schijnt te helpen. Mijn kip begint te vechten. Als ze omkiept is ze echt boos en slaat met poten en vleugels ;-) En tegen de avond gaat het altijd beter. Toen ik vanmiddag thuis kwam was ze helemaal omgedraaid in haar doos. Dus er zit al steeds meer bewegelijkheid. Maar alleen red ze het nog helemaal niet...
De zwarte had dicht geplakte ogen en ademde ook erg zwaar, hapte naar lucht. Maar daar was ik blijkbaar snel genoeg bij en die zit lekker te scharrelen... wellicht alleen maar wel gezond...

Ik moet alleen maandag voor een week weg, wat betekend, dat de zorg op mijn man en de kids valt en daar ben ik een beetje bang van.
Heeft dit nog nooit iemand mee gemaakt? Of is het altijd maar "afmaken en van het lijden verlossen"? (dat is wat ik heel vaak lees hier op het forum...
Wat is er nog voor "krachtvoer" voor kippen?

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Mijn kip is ziek!!! Help!

Berichtdoor Jan Sch » 13 apr 2018 22:07

Wat heeft deze kip ? Oogontsteking snot ? Een dierenarts die het ook niet weet. Is ze mager ?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Mijn kip is ziek!!! Help!

Berichtdoor jantien » 14 apr 2018 12:02

Als je kipje wilt houden dan zorgen dat man ermee naar een DA gaat die wel verstand van kippen heeft.
|Met alleen goed krachtvoer gaat het waarschijnlijk niet gered worden, alhoewel ik dat niet echt weet. Ik zie het dier niet.
Klinkt allemaal beetje naar snot maar of dat zo is....alleen een goede DA kan daarover uitsluitsel geven.
Je kunt het in ieder geval opfokkorrel of opfokmeel geven, dat is een goed krachtvoer maar ben bang dat het dier veel meer nodig heeft...


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten