Kip door andere kippen erg gewond

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Valoul
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 aug 2013 15:00
Land: Belgie
M/V: V

Kip door andere kippen erg gewond

Berichtdoor Valoul » 28 apr 2018 10:47

Hallo iedereen,
Wij hebben zondag een nieuwe kip proberen te introduceren in onze ren (1 haan, 5 kippen).
Dit loop echt zo gevaarlijk voor de nieuwe kip dat ie er nu enorm gewond geraakt is. De haan duwt ze bij de anderen en die pikken haar nek als gekken. Nu is haar nek open en bloedt ze, ik heb ze proberen afzonderen maar de haan loopt er dan toch naar en dringt haar blijkbaar om haar kop tussen de tralies te steken zodat de anderen er nog aan kunnen. En dat doet ze dan en ze blijft wachten dat ze allemaal in haar bijten.

Ik heb ze in een apart deel van onze tuin nu afgezonderd, waar de haan tot nu toe niet aan kan maar wat nu ? Ik vrees dat de verwondingen er niet gaan op beteren.
Heb ik hoop om ze in een aantal dagen terug erbij te proberen zetten of is dit tevergeefs en zoek ik beter een nieuwe thuis voor de kip ?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kip door andere kippen erg gewond

Berichtdoor Fryske » 28 apr 2018 11:38

Wat sneu! Één kip in een bestaande groep zetten wordt ernstig afgeraden tenzij je ontzettend veel ruimte hebt zodat ze de rest kan ontlopen. In een ren....,gaat niet goed komen! Je zult de wonden nu goed schoonmoeten maken. Bijv. spoelen en er evt. een helende zalf als honingzakf of calendula op moeten aanbrengen.

Als je haar alsnog wilt toevoegen zal je moeten wachten tot de wonden geheeld zijn. Maar ik zou dit alleen doen als je aan de basis voorwaarden kunt voldoen. Genoeg ruimte!

Je kan dan het beste haar eerst met een rustig hennetje uit de groep apart zetten. Dit doe je zodanig dat de kippen elkaar goed kunnen zien. Na een poosje kan je het dan nog eens proberen!

Valoul
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 aug 2013 15:00
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kip door andere kippen erg gewond

Berichtdoor Valoul » 28 apr 2018 20:51

thanks
we hebben ze nu in een paart deel van de tuin gezet, ze ziet er ondanks de verwonding nog goed, eet, scharrelt en drinkt. Even afwachten dus.

Mark_Tijhaar
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mei 2018 19:04
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kip door andere kippen erg gewond

Berichtdoor Mark_Tijhaar » 03 mei 2018 09:52

In mijn kippenboek staat dat je de kip beter ’s avonds erbij kan doen, want dan zijn ze rustig. De kippen kunnen ook elkaar aan hun geur herkennen, dus als je ze met een plantenspuit besproeit, waar water en een beetje azijn in zit, kunnen ze alvast aan elkaars geur wennen.
Ik hoop dat je hier iets mee kan.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kip door andere kippen erg gewond

Berichtdoor Fryske » 03 mei 2018 10:23

In dit geval zou ik de kip zeker niet s'avonds in het kippenhok bijzetten. Zo gauw het licht wordt kan ze geen kant op. Er is echt wel bewezen dat de tip van een geurtje niet werkt. Gewoon simpelweg omdat kippen heel slim zijn en echt wel weten wie de nieuwe kip is.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22992
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kip door andere kippen erg gewond

Berichtdoor Kip La La » 03 mei 2018 11:39

Mark_Tijhaar schreef:In mijn kippenboek staat dat je de kip beter ’s avonds erbij kan doen, want dan zijn ze rustig. De kippen kunnen ook elkaar aan hun geur herkennen, dus als je ze met een plantenspuit besproeit, waar water en een beetje azijn in zit, kunnen ze alvast aan elkaars geur wennen.
Ik hoop dat je hier iets mee kan.


Dat kippenboek kun je wel wegsmijten, dat hoofdstuk in ieder geval.
Deze “tip” is zéér af te raden.
Inderdaad superlink als ze elkaar eerder zien dan dat jij erbij bent om in te grijpen.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: baklap en 8 gasten