Wormen

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wormen

Berichtdoor Isabel » 26 mei 2018 08:37

Leeft alles nog? Inclusief jullie? :mrgreen:

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Wormen

Berichtdoor tuff cookie » 26 mei 2018 09:03

Ik gebruik altijd Verm-x voor kippen in het drinkwater. Er is ook Verm-x in korrel, maar niet alle kippen eten dat. Het zijn kruiden en werkt uitstekend. De eieren kun je gewoon blijven eten. Wel na 10 dagen de Verm-x herhalen.
Voor jou is het misschien moeilijk te doen in drinkwater omdat ze geen ander water mogen drinken.

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wormen

Berichtdoor moriarty » 26 mei 2018 09:25

Isabel schreef:Leeft alles nog? Inclusief jullie? :mrgreen:

Jazeker. Het blijft een uitdaging. Het uit het hok halen is 1. Daarbij proberen ze weg te lopen en fladeren, waar het hok te klein voor is. Dus dan ben ik bang dat ze pootjes of vleugels beschadigen. Vervolgens heb je er eentje in je handen. Dan de pootjes vasthouden (tussen pink en ringvinger 1 en tussen wijs- en middelvinger de ander) en de vleugels bij elkaar. Vervolgens een handdoek eroverheen zodat ik 1 hand weer vrij krijg om het kopje te pakken en de bek open te doen. En als laatste probeert mijn vriendin zo goed mogelijk de medicatie erin te krijgen. Maar diep in de keel lukte echt niet, dus dan in kleine beetjes tegelijk. En dat schudden ze er af en toe ook deels weer uit...

Dit deel zal nooit me hobby worden vrees ik. Maar ze zijn allemaal buiten, hok is schoongemaakt en de eerste stonden alweer te poppelen om naar binnen te mogen.

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wormen

Berichtdoor moriarty » 26 mei 2018 09:27

tuff cookie schreef:Ik gebruik altijd Verm-x voor kippen in het drinkwater. Er is ook Verm-x in korrel, maar niet alle kippen eten dat. Het zijn kruiden en werkt uitstekend. De eieren kun je gewoon blijven eten. Wel na 10 dagen de Verm-x herhalen.
Voor jou is het misschien moeilijk te doen in drinkwater omdat ze geen ander water mogen drinken.


Dank! Ik had nu ook Cox&worm gehaald voor in het drinkwater. Met deze dagen kunnen we ze dat zeker geven. Het is meer bij regen dat ze ook veel uit poeltjes drinken, want dat modderige water is veel lekkerder dan dat spul uit de kraan! :gutgut:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wormen

Berichtdoor Trea » 26 mei 2018 10:05

Succes Moriarty. Ik leef me je mee. Wat een gedoe.
Gelukkig (afkloppen) heb ik zoiets nog niet aan de hand gehad. Ik neem wel preventieve maatregelen. Misschien heeft dat tot nu toe steeds geholpen.

Wie weet is dat voor jou ook iets nadat je klaar bent met deze kuur?
Af en toe een week lang knoflook in het drinkwater. Van wat er overblijft van het kippenmeel maak ik een een prutje door er yoghurt en appelazijn en soms ook knoflook aan toe te voegen. En twee keer per jaar voeg ik er ook een schep diatomeeenaarde aan toe (in de herhaling na 10 dagen).
Verder is het misschien een idee om grindgaten te maken op de plekken waar nu regelmatig plassen water blijven staan?

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wormen

Berichtdoor moriarty » 26 mei 2018 10:24

Ik ga inderdaad preventief nu wat kruiden etc toevoegen om de weerstand te verbeteren. Ik heb nu dus dat Cox&Worm gehaald wat in het water aangeboden moet worden.

Grind gaten is niet echt mogelijk in veengrond. Tenminste, de oplossing zou kortdurend zijn. Volgend jaar gaan we wel drainage pijpen aanbrengen, dus hopelijk loopt de afwatering dan wat beter.

Verder ga ik inderdaad nog kijken voor natuurlijke mixen van kruiden (zoals knoflook) om toe te voegen.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Wormen

Berichtdoor jantien » 26 mei 2018 10:50

Als ik medicatie of voeding moet toedienen, doe ik dat altijd met kleine voorin het bekkie.
KIp op schoot, naar gelang je links of rechts bent kip onder die arm klemmen, met duim en wijsvinger snaveltje openmaken , heel handig als je wat langere nagels hebt!! en met andere hand spuitje bedienen.
Vergt wat oefening, maar als je het eenmaal kunt, is het een makkie in je upje :gulzig:

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wormen

Berichtdoor moriarty » 26 mei 2018 11:49

We worden iedere keer wat beter erin... Ik ga het proberen! :-)

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wormen

Berichtdoor moriarty » 28 mei 2018 14:58

Isabel schreef:Net even de bijsluiter op internet gelezen, daar staat niet in dat je het na twee weken moet herhalen. Mijn DA zei altijd van wel. Check het nog even goed... om nu een dier onnodig medicatie te geven... :mrnono:

Succes morgen! :nurse:


Ik heb mij DA gebeld over de 1 week of 4 weken geen eieren eten. Zij hebben de fabrikant gebeld en wat blijkt, doe doet ook de schatting van 1 week. Het middel is niet gemaakt voor kippen, maar konijnen en kleine vogels. Het werkt wel voor kippen, maar is er niet voor gemaakt, dus ook niet getest voor het effect voor de voeding (de bedoelde dieren leveren geen eetbare zaken op). Dus ze geven zelf een advies van 1 week, maar het niet gebaseerd op onderzoek. Dus...

De ene DA schat het voorzichtig in met 4 weken, de andere neemt het advies dus blijkbaar over. Ik denk dat ik ook maar 2-3 weken aanhou...
Laatst gewijzigd door moriarty op 28 mei 2018 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wormen

Berichtdoor Isabel » 28 mei 2018 15:00

Dan kan je inderdaad maar voorzichtig zijnen de 3-4 weken aanhouden.

Je hoeft het niet over twee weken te herhalen?


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten