Ontstoken gewricht (knie?)

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Kip74
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mei 2018 17:44
Land: Nederland
M/V: V

Ontstoken gewricht (knie?)

Berichtdoor Kip74 » 01 jun 2018 20:09

Hallo, ik ben nieuw hier. Fijn dat dit forum er is :duimop:
Wij hadden via via een kipje (legt geen eieren meer dus dan zijn mensen er klaarblijkelijk klaar mee :? ) en al snel was duidelijk dat ze gezelschap nodig had, want aan de konijnen heeft ze niet veel. We hebben toen twee chochin krieltjes erbij gehaald, waarvan Bep al vanaf dag 1 een ziek kipje bleek te zijn. Ze heeft al de nodige antibiotica kuurtjes en pijnstillers achter de rug. Nog contact gehad met de verkoopster maar kort samen gevat kwam het op "shit happens" neer. Ben al zeker 100 euro kwijt geweest, maarja, ik hou van mijn beestjes.
Nu was ze in het begin heel ziek en is daar gelukkig van opgeknapt. Ook liep ze af en toe mank maar op een gegeven moment gebruikte ze haar rechter pootje helemaal niet meer. Ik merkte op een dag dat haar kniegewricht (als ik dat goed zeg) dik was en het gloeide helemaal. Weer naar de arts. Onder haar goede pootje had ze nog eens bumblefoot (gaf en geef ik al badjes voor+sperti). Bleek een ontstoken gewricht te zijn, weer aan de antibiotica 2x per dag. En dit zou tevens,goed tegen bumblefoot zijn. Nu geef ik haar al bijna drie weken Novadox. Totaal geen verbetering! En zelfs de bumblefoot verergert.
De dierenarts vandaag gemaild (die vd kippen is er bijna nooit), met de mededeling dat het niet aanslaat. Hij mailde terug dat als het niet verbetert het alleen maar achteruit zal gaan en er niets aan te doen is.

Ik weet nu niet meer wat ik moet doen. Als ik eten geef, is Bep als eerste bij me. Ze eet als een beer. Ze kuiert de hele dag met haar 2 vriendinnen door de tuin.

Hoe denken jullie hierover? Is er nog iets anders te doen aan ontstoken gewrichten, die de da wellicht over het hoofd ziet? Ik vind het een vreselijk idee dat ik haar een spuitje zou moeten geven, of haar op 1 of andere manier tekort zou doen.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ontstoken gewricht (knie?)

Berichtdoor Trea » 02 jun 2018 01:21

Wat sneu. Helaas kan ik je geen tip geven. Ik heb zelf zoiets nooit meegemaakt.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ontstoken gewricht (knie?)

Berichtdoor Isabel » 02 jun 2018 08:31

Je zou de DA nog kunnen mailen over het geven van Carprofen. Dat werkt pijnstillend en ontstekingsremmend. Moet je wel vragen hoe het dan zit met het geven van de Novadox, of je daar mee door moet gaan.

Als ik jou was zou ik Bep nog zeker de kans en tijd geven, aangezien ze nog lekker rondhobbelt en goed eet. :-D

Nu ik dat rondhobbelen zo op schrijf... weet niet of het beter is dat je Bep met een collega tijdelijk wat minder ruimte geeft. Zo kan het gewricht ook wat meer tot rust komen. Maar ook dat kan je nog aan jouw DA vragen.

Succes en houd ons op de hoogte. :duimop:

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ontstoken gewricht (knie?)

Berichtdoor Isabel » 02 jun 2018 08:55

Overigens ben ik van mening...
Als een kip niet lijdt en verder lekker kip kan zijn: leven en laten leven. :mrgreen:

Kip74
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mei 2018 17:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ontstoken gewricht (knie?)

Berichtdoor Kip74 » 02 jun 2018 12:21

Bedankt voor jullie reactie. Ik ga zeker de da zo mailen over die ontstekingsremmer. Goeie tip!
Ik merk de laatste tijd dat ze bijna geen grijpreflex ook heeft in dat pootje wat ze niet gebruikt. Alsof de teentjes wat opzij staan/doelloos erbij hangen.

Ik houd jullie op de hoogte, meer tips altijd welkom!

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ontstoken gewricht (knie?)

Berichtdoor Isabel » 02 jun 2018 12:35

Weet niet of de DA Carprofen voor gaat schrijven en wanneer je het op kan halen... zou er dan wel z.s.m. mee beginnen.

Via internet kan je het in ieder geval bestellen en is soms zelfs goedkoper. Ik heb het altijd in huis, je weet maar nooit...

Kip74
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mei 2018 17:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ontstoken gewricht (knie?)

Berichtdoor Kip74 » 03 jun 2018 12:22

Ik kwam er trouwens achter dat ik nog Carprofen had staan. Dat heeft ze als eerste gehad, toen ze zo ziek was en haar kopje amper omhoog kon houden, samen met een geelkleurige antibiotica, zal,ook wel novadox geweest zijn.

Kip74
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mei 2018 17:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ontstoken gewricht (knie?)

Berichtdoor Kip74 » 13 jun 2018 12:38

Nou, de Carprofen lijkt ook niets te doen. Volgensmij had ik al eerder aangegeven dat ik dat voetje raar vind staan (word er zo moe van, waarom ziet een da dat niet? :frons: )
Ze kan haar voetje /teentjes niet plat op de grond zetten, ze "wijzen" opzij. Er groeien wel gewoon net als op haar andere voetje gewoon veren.
Heb geprobeerd foto's ervan te maken maar het blijkt nogal een technische klus te zijn om die hier te plaatsen, ben daar geen held in.

Die vorige antibiotica zou ook "uitstekend" werken voor bumblefoot...nou, not! Nog steeds helemaal dik. Ze krijgt praktisch om de dag een biotex badje, sowieso elke dag een klodder sperti, en er omheen een gaasje en wat van dat rekverband. Daar loopt ze zo ondertussen ook al anderhalve maand mee, zou fijn zijn als in ieder geval dat voetje weer oke is

Ik word er moedeloos van, maar vooral zo verdrietig om haar zo te zien sukkelen. Ze eet goed (is er als snelste bij), legt elke dag een eitje, kuiert door de tuin, etc. De rest is oke. Nu is het vanaf dag 1 al een zwak kipje geweest, maar anderzijds is ze toch ook weer beresterk, zo 24/7 op 1 pootje hinkelen.

Ik weet het even niet meer hoor. Ik wacht geduldig op een misschien wel gouden tip :duimop:

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22992
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Ontstoken gewricht (knie?)

Berichtdoor Kip La La » 13 jun 2018 13:34

Met postimage.org is een foto uploaden heel eenvoudig.
Eenmaal daar:
-Kies afbeeldingen.
€Maak een foto of Fotobibliotheek.
Dan gaat ie je foto dus uploaden.
-Complete.
Krijg je een aantal opties te zien.
Je moet de 2e hebben
-Directe link
Klik daar op, rechtse blauwe blokje.
Link is dan gekopieerd.
Hier op het forum dan op Img klikken, staat boven je post.

Daar dan de gekopieerde link in plaatsen.
Lijkt toch nog een heel verhaal maar is best eenvoudig om te doen.

Kip74
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mei 2018 17:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ontstoken gewricht (knie?)

Berichtdoor Kip74 » 13 jun 2018 13:48

Okay bedankt voor de info :duimop: , ik zal het vanavond stapsgewijs volgen. Dan pak ik de laptop er wel bij.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten