Kip ligt meer op de grond dan anders

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Pieterornelis
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 mar 2018 12:54
Land: Belgie
M/V: M

Kip ligt meer op de grond dan anders

Berichtdoor Pieterornelis » 07 jun 2018 10:43

Hallo,

Heb even een vraagje i.v.m. een van onze kippen. Het betreft een wyandotte kip. We hebben haar sinds een maand of 4 en we hebben haar gekocht in het kippenmuseum hier is west vlaanderen (belgie). Nu de laatste paar dagen merken we steeds dat ze vaker en vaker op de grond gaat liggen (buiten). Denk 1 op de 2 keer dat ik aan de ren kom ligt ze op de grond te rusten? Het rare eraan is dat we nu soms merken dat ze soms op de grond ligt met een trillende staart en dat ze precies zit te persen met haar poep wat in de lucht. Ze legt normaal (ongeveer dagelijks) ze eet normaal ze scharreld, als ze niet op de grond ligt is ze actief en zeer allert. Ze zit ookwel al een tijdje met rui in de nek en op de rug bij de staart, wat ik ookwel wreemd vind omdat ik hier en daar lees dat een kip niet ruid in hun eerste levensjaar? Nu denk dat die rui wel al bijna 2 maand aan de gang is en er komen precies niet voldoende nieuwe veren terug bij, hier en daar wel ... maak me toch wat zorgen omtrent het vele liggen/rusten en dat persen? Ze slaapt mooi in haar hok samen met haar vriendjes op stok. Iemand enig idee wat we kunnen doen? Ermee naar een DA gaan of? Alvast bedankt voor jullie meedenken!

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kip ligt meer op de grond dan anders

Berichtdoor jantien » 07 jun 2018 12:02

Als ze bijna dagelijks een ei legt, na het rusten volop scharrelt, levenslustig is en goed eet en drinkt hoef je je geen zorgen te maken.
Het is nu erg warm weer ( bij jullie denk ik ook?) en dan bewegen ze, net als mensen ook graag iets minder.
Hier lopen/ liggen ze nu ook meer en lopen veel met snaveltjes open vanwege de warmte.
Rui kan best in 1e jaar. Geen beestjes op de kip zelf?

Pieterornelis
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 mar 2018 12:54
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kip ligt meer op de grond dan anders

Berichtdoor Pieterornelis » 07 jun 2018 12:19

Nee hoor geen beestjes. Goeie maand terug wat veerluisjes ontdekt op een bruine legkip, dan direct iedereen behandeld, sindsdien niets meer gezien. Het is hier niet zo warm warm geweest de laatste dagen hoor, tussen de 17 en 24 graden. Wat zou de reden van het persen dan kunnen zijn en de trillende staartveren? Alsook is het normaal dat de pluimen zo traag terug komen? De donsjes op haar rug/staart zijn precies afgebroken veertjes, als er wat pluimpjes ontbreken zie je dat rap doordat het een dubbel gezoomde kip is, de tekening van haar pluimen klopt dan helemaal niet meer. Maak me toch best wel zorgen.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kip ligt meer op de grond dan anders

Berichtdoor Fryske » 07 jun 2018 13:17

Heb je ook een haan? Het klinkt nl. typisch op treedschade. Geen plekken onder de vleugels? Is haar achterwerk wel goed schoon?

Pieterornelis
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 mar 2018 12:54
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kip ligt meer op de grond dan anders

Berichtdoor Pieterornelis » 07 jun 2018 13:58

Nee, geen haan :) en achterwerk is mooi proper, ook mooie grote ontlasting. Pluimpjes donsjes op het achterwerk mooi in orde. Haar nekveren en staart veren zijn wel precies wat verwelkt, zijn geen mooie veertjes meer. Maar dat kan met de rui temaken hebben denk ik? Zou ze verzwakt kunnen zijn van de lang aanhoudende rui? Zouden vitaminen in het drinkwater kunnen helpen haar erdoorheen te krijgen? Zou ze kunnen een overdreven gevoel van eierproductie hebben en nog te jong kunnen zijn waardoor ze precies zit te persen?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip ligt meer op de grond dan anders

Berichtdoor Trea » 07 jun 2018 17:08

Vers eten als aanvulling op het legmeel/korrel is altijd goed. :duimop:
Dan hoef je ook geen vitamientjes toe te voegen. Gewoon wat (gifvrij) gras of kruiden afsnijden als je de kippen in een kale ren houdt. Een plag is ook leuk. Kunnen ze ook lekkere beesies zoeken. Een beetje fruit en geraspte groente zijn ook leuke aanvullingen. Zorg ook voor steentjes als je bij jouw niet in de grond zitten om gras en anders verse slierten te vermalen.

Pieterornelis
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 mar 2018 12:54
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kip ligt meer op de grond dan anders

Berichtdoor Pieterornelis » 07 jun 2018 18:54

Ze krijgen legkorrel graanmix onbeperkt, legmeel in kleine hoeveelheid. Er staat altijd grit, alsook zijn er veel steentjes aanwezig in het zand. De ren is vrij ruim voor onze 4 kipjes. De bodem bestaat wel enkel door zand. Ieder grassprietjes is ondertussen opgegeten :gulzig: Nu zag ik daarpas 1 van de chabo krieltjes pikken in de nek van de besproken wyandotte. Zou het kunnen dat de pluimpjes uitgepikt worden? En dat het daarom lijkt alsof er amper terug komen? De beschadigde pluimen op haar rug zijn ook precies afgescheurd, afgeknipt. Kan dit door verenpikken komen? En kan het dat enkel deze hen gepikt wordt? Alsook hoe kan ik dit verhelpen?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kip ligt meer op de grond dan anders

Berichtdoor Fryske » 07 jun 2018 19:03

Dat zou ook nog kunnen. Verenpik. Daar kan je hertshoornolie voor gebruiken. Stinkt als de ziekte maar daardoor werkt het schijnbaar ook :-D

Pieterornelis
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 mar 2018 12:54
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kip ligt meer op de grond dan anders

Berichtdoor Pieterornelis » 07 jun 2018 19:09

Zou dit een samenhang kunnen zijn waarom ze veel gewoon ligt te rusten in de ren?
Blijft nog een raadsel waarom ze soms zit te persen en haar staartveren trillen?

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip ligt meer op de grond dan anders

Berichtdoor Isabel » 07 jun 2018 19:17

Heeft ze een dikke buik? Of voelt die slank en zacht aan?


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten