Kip ligt meer op de grond dan anders

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Pieterornelis
Berichten: 36
Lid geworden op: 29 mar 2018 12:54
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kip ligt meer op de grond dan anders

Berichtdoor Pieterornelis » 11 jun 2018 16:52

Tot op vandaag zie ik geen echte verbetering, iemand nog hulp of meer ideeen? Ze eet en drinkt nog altijd goed maar ligt constant op de grond. Ze dut grotendeels zelf in. Bij geluid maken staat ze op en loopt wat rond om vervolgens terug te dutten. We hebben ookal middel moeten geven tegen cosidiosse, daar er ook wat in het mestmonster te zien was. Dit is nu 2 dagen van de 4 in het drinkwater. Maar zie hier geen verbetering :(

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip ligt meer op de grond dan anders

Berichtdoor Trea » 11 jun 2018 19:22

Ik zou de kuur afmaken en blijf hopen dat het goed komt. Een ander middeltje erbij is m.i. juist wat je niet moet doen.

Je kunt natuurlijk wel gezonde hapjes geven om aan te sterken zoals kuikenvoer, luxe voer met insecten, verse kruiden als oregano, wat fruit, of topjes gras waar ook zaden inzitten. (zie deesje).

Misschien niet leuk om te horen maar om je kip te helpen met medicijnen is geen garantie dat je kip er ook bovenop komt.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip ligt meer op de grond dan anders

Berichtdoor Isabel » 11 jun 2018 20:18

Krijg het vermoeden dat er misschien wat anders aan de hand is...
Als ze loopt, loopt ze dan goed of gaat het wankelig? En gaat ze 's avonds wel op stok?

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22922
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kip ligt meer op de grond dan anders

Berichtdoor Kip La La » 11 jun 2018 20:31

Welk anti-coccidiose-medicijn hebje gekregen?

Pieterornelis
Berichten: 36
Lid geworden op: 29 mar 2018 12:54
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kip ligt meer op de grond dan anders

Berichtdoor Pieterornelis » 11 jun 2018 20:37

Weet niet welk medicijn het is, is een preparaat van de DA zelf. De kip loopt bijzonder goed, kan zelf nog sprinten. Eigenlijk is er niets mis aan te zien buiten het feit dat ze veel op de grond ligt. Morgen ochtend neem ik nogmaals contact op met de DA. Denk dat hij AB keur zal willen starten, hij sprak daar al over vrijdag toen we met de kip zelf geweest waren. Zou dat verstandig zijn om dat zo te doen zonder terug de kip naar de DA zelf mee te nemen?

Pieterornelis
Berichten: 36
Lid geworden op: 29 mar 2018 12:54
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kip ligt meer op de grond dan anders

Berichtdoor Pieterornelis » 11 jun 2018 20:38

Nog vergeten te antwoorden op het op stok gaan, dat doet ze zonder problemen. Ofwel maak ik mij gewoon teveel zorgen?

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip ligt meer op de grond dan anders

Berichtdoor Isabel » 11 jun 2018 21:08

Met het lopen en evenwicht is dus niets mis. :duimop:

Van wormen kan ze best last hebben. Ik gebruik altijd Iverquantel drops tegen de wormen. Dat werkt hier altijd goed. Moet je 1x met een spuitje geven en dan na twee weken weer herhalen. Maar kan zijn dat jouw DA 1x voldoende vindt.

Zorgen maken is vrij normaal als je dieren je lief zijn. Niets mis mee. :-D

Deesje
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 nov 2016 20:03
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip ligt meer op de grond dan anders

Berichtdoor Deesje » 11 jun 2018 21:16

ik zou er nu na alle kuren en rommel zelf niet ook nog AB in stoppen, haar darmflora die nodig is voor het ondersteunen van het imuunsysteem zal van extra AB helemaal overhoop gaan (voor zover dat nog niet het geval is).. als ze goed eet, goed loopt, mooie ontlasting heeft, eitjes legt en fris en fruitig is als je geluid maakt... dan zou ik eerst even de gedane acties afwachten maar dat is natuurlijk van een aftandje makkelijk gezegd. Ergens heb jij het gevoel dat er iets niet klopt en ik ben groot voorstander van je gevoel volgen, maar alle medicijnen ondersteunen de kip ook niet en het kost veel energie (zowel het verwerken van medicijnen als het verwerken van de actie van de medicijnen, afvoeren van dode parasieten en gifstoffen die daarbij vrij komen)...

sterkte en ik hoop dat ze snel weer beter is...

(was ze voor deze periode veel actiever? of weet ze misschien niet anders omdat ze nooit de ruimte heeft gehad om veel te lopen en gewend is om veel te liggen?)

Pieterornelis
Berichten: 36
Lid geworden op: 29 mar 2018 12:54
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kip ligt meer op de grond dan anders

Berichtdoor Pieterornelis » 11 jun 2018 21:51

Dank jullie voor de vele en nuttige info!

Ze is nu eigenlijk nog zot actief hoor als het om eten gaat en als ik erbij ben. Maar telkens als ik om de hoek kom ligt ze onder een struikje of tegen de omheining, ze slaapt niet echt hoor, ze ligt op de grond wat rond haar te kijken. Soms zou ze eens durven haar oogjes toe doen. Maar meestal ligt ze wakker op de grond met haar kop mooi omhoog. Heb de vier kipjes nu net sla gegeven en eitjes gekookt en geprakt gegeven met schaal enal. Dat gaat super vlot binnen. Heb de zwakke appart gezet zodat ze zeker de kans krijgt goed te eten en dat doet ze dan ook met volle teugen, het enige waar ik me zo zorgen om maak is dat ze iedere keer op de grond ligt als ik om de hoek kom. Iedere keer hoop ik dat ze mooi rechtstaat. Maar dat is maar 1 op de 10 keer denk ik. Zolang ze niets nieuws te doen heeft gaat ze liggen. Tot voor dit geval van nu stond ze altijd rechts te wachten aan de draad als ik afkwam. Net zoals de andere nu meestal doen. Inderdaad denk ik ook best de kuur nu afwerken. De DA had wel voorgesteld om na de cosidiosse kuur nog eens 2 dagen de wormen kuur te doen. Zou ik dat nog doen? Moet nu morgen en wornsdag nog de cosidiosse kuur doen en dan eigenlijk nog eens donderdag en vrijdag de wormkuur herhalen. Hebben jullie nog tips ivm welk krachtvoer fruit groenten of wat dan ook ik nog kan geven? Kuikenmeel en graanmix hebben ze altijd staan alsook grit.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11744
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kip ligt meer op de grond dan anders

Berichtdoor jantien » 11 jun 2018 23:35

Kuikenvoer/opfokkorrel is een goed krachtvoeder voor zieke en zwakke dieren.
Om aan te sterken is dit perfect.
Wat ik wat vreemd vindt dat de coccidiosemedicatie geprepareerd moet worden.
De medicatie daarvoor wordt meestal uit pot/fles gehaald bij een DA die veel pluimvee behandeld.
Ik heb bijzonder goede ervaringen met ESB 3.
Zou je eens een filmpje kunnen maken van het dier zoals het nu beweegt, eet etc?


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten