Diatomeeënaarde en gezondheid

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Diatomeeënaarde en gezondheid

Berichtdoor Skipper » 28 jul 2018 21:39

Hallo, bij deze wat ik vond over diatomeeënaarde bij inademing. Ter info. Klinkt wat mij betreft plausibel.

Daphne 29 november 2017 om 21:40
Goede avond,
Op Facebook is een discussie gaande over diatomeenaarde. Dit schijnt bij inademing hetzelfde effect te hebben als asbest/fijnstof. Is het dan wel zo verstandig om iedere week het kippenhok te bestrooien met Hemexide? Wel schijnt het erg goed te werken tegen bloedluis?
Mag ik uw reactie gebruiken op de kippenpagina?
Mvgr Daphne.

Beantwoorden
mercator 6 december 2017 om 17:28
Hallo Daphne,

Deze discussie komt iedere keer weer bovendrijven. Diatomeeënaarde wordt vaak verward met silica. De toegepaste silica is vaak brand gezuiverd, hierdoor ontstaat een andere samenstelling. Silica is een gevaarlijk product en heeft dezelfde uitwerking als asbest. De ongezuiverde diatomeeënaarde heeft een goedkeuring en een veiligheidsblad (MSDS) waarin geen gevaren bij gebruik zijn geconstateerd. Kort gezegd: silica is een kwarts product dat niet kan oplossen in het lichaam, diatomeeën (aarde) zijn kalk restanten van het skelet van de diatomee en kalk lost wel op.
Het blijft een stoffig product, dus bescherming is altijd noodzakelijk, vóórkomen is beter dan genezen.
En het mooie is de Diatomeeënaarde (Hemexcide) werkt ook nog bij bloedluis, maar bij nog veel meer overlast van parasieten.
Hemexcide (diatomeeën aarde) kan zelfs toegevoegd worden in het dagelijks dieet en is goed voor je (beestjes) vanwege het calcium.
Ik hoop en ga er vanuit dat je met dit antwoord geholpen bent.

Groet,

Bob Huizinga (mercator-groep)

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: Diatomeeënaarde en gezondheid

Berichtdoor Skipper » 28 jul 2018 21:45

Wat mij betreft is bij bloedluis voorkómen en regelmatige controle (met wc-rolletjes hier) het belangrijkst. Voor preventie vind ik diatomeeënaarde super. Gebruik het zelfs in mijn bloedluisbakjes, omdat ik ze lek had gemaakt door er een te dikke schroef doorheen te willen jassen.
Als je het per ongeluk inademt is het even hoesten. Maar blijkbaar niet überschadelijk in de zin dat het in je longen achterblijft en door langdurige irritatie littekenweefsel veroorzaakt, zoals asbest en silica.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Diatomeeënaarde en gezondheid

Berichtdoor Fryske » 29 jul 2018 09:10

Diatomeeenaarde is het enige product wat ik nog gebruik. En sindsdien geen bloedmijt en veerluis meer gevonden.


Het is alléén schadelijk voor de insecten die in de ren, nachthok etc. komen. En dan moeten ze ook nog door de aarde lopen. Bijen enz, gaan er niet dood aan. Het wordt met name in de biologische land en tuinbouw gebruikt en is een toegestaan middel. De diatomeeënaarde zoals je dat koopt zit een 0,5 tot 2% maximaal aan scherpe deeltjes in. Het kan dus irritatie geven bij het uitstrooien. Vandaar dus ook altijd het advies om daar op te letten. Mondkapje oid. gebruiken. Stel dat het uiteindelijk bij langdurige blootstelling problemen zou geven dat is dat op zéér lange termijn. Zoals bijv. bij stoflongen. Je hebt het dan over 30/40 jaar! Omdat kippen die leeftijd nooit zullen halen mag je er van uitgaan dat ze dus nooit problemen zullen krijgen. Bloedmijt zal vele malen meer slachtoffers maken!

Mijn kippen zijn nog nooit zo gezond geweest als de afgelopen twee jaar. Hun hokken zijn kurkdroog. Geen stank, geen vieze vliegen, geen veerluis en als klapper geen bloedmijt! Ik gebruik sinds ik diatom gebruik zelfs stro bij de kuikens. Geen bloedmijt te vinden!

Gebruikersavatar
ReneR
Berichten: 413
Lid geworden op: 14 mei 2014 19:10
Land: Nederland
M/V: M
Contacteer:

Re: Diatomeeënaarde en gezondheid

Berichtdoor ReneR » 29 jul 2018 10:00

Helemaal mee eens Fryske. Ik heb precies dezelfde ervaringen.

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: Diatomeeënaarde en gezondheid

Berichtdoor Skipper » 29 jul 2018 10:19

Hun hokken zijn kurkdroog. Geen stank, geen vieze vliegen


Klopt! Verder ook eens met Fryske.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Diatomeeënaarde en gezondheid

Berichtdoor Trea » 29 jul 2018 11:20

Ik gebruik nu al 3 jaar diatomeeenaarde in de strijd tegen, en ter voorkoming van bloedluizen. Ook ik ben daar net als Fryske en de andere gebruikers hier zeer tevreden over.
Het helpt ook tegen andere parasieten en draagt zo bij aan de gezondheid van mijn kippen.

Er was een week of 6 geleden was hier discussie over een bericht van levende have dat diatomeenaarde / silica niet meer verkocht mag worden na 1 juli. Onderstaande aanbieders van de natuurlijke diatomeeenaarde aarde blijven dit product nu gewoon verkopen. En deze mogen ook na juli 2019 worden gebruikt.


Meer info:
https://mercator-groep.nl

En:
https://www.bio-ron.com/producten/voedi ... aarde.html

Het artikel van levende have over silica:
https://www.levendehave.nl/nieuws/ook-t ... -bloedluis

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: Diatomeeënaarde en gezondheid

Berichtdoor Skipper » 29 jul 2018 11:55

Ter verduidelijking. Het artikel van Levende Have gaat over middelen op basis van diatomeeënaarde in combinatie met silica. Zoals bloedluispoeder. Niet over pure diatomeeënaarde.

Gebruikersavatar
Hollands krieltje
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 jul 2011 11:16
Land: Nederland
M/V: M

Re: Diatomeeënaarde en gezondheid

Berichtdoor Hollands krieltje » 02 aug 2018 10:36

Fryske schreef:Diatomeeenaarde is het enige product wat ik nog gebruik. En sindsdien geen bloedmijt en veerluis meer gevonden.


Het is alléén schadelijk voor de insecten die in de ren, nachthok etc. komen. En dan moeten ze ook nog door de aarde lopen. Bijen enz, gaan er niet dood aan. Het wordt met name in de biologische land en tuinbouw gebruikt en is een toegestaan middel. De diatomeeënaarde zoals je dat koopt zit een 0,5 tot 2% maximaal aan scherpe deeltjes in. Het kan dus irritatie geven bij het uitstrooien. Vandaar dus ook altijd het advies om daar op te letten. Mondkapje oid. gebruiken. Stel dat het uiteindelijk bij langdurige blootstelling problemen zou geven dat is dat op zéér lange termijn. Zoals bijv. bij stoflongen. Je hebt het dan over 30/40 jaar! Omdat kippen die leeftijd nooit zullen halen mag je er van uitgaan dat ze dus nooit problemen zullen krijgen. Bloedmijt zal vele malen meer slachtoffers maken!

Mijn kippen zijn nog nooit zo gezond geweest als de afgelopen twee jaar. Hun hokken zijn kurkdroog. Geen stank, geen vieze vliegen, geen veerluis en als klapper geen bloedmijt! Ik gebruik sinds ik diatom gebruik zelfs stro bij de kuikens. Geen bloedmijt te vinden!


En je strooit t dan op de grond?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Diatomeeënaarde en gezondheid

Berichtdoor Fryske » 02 aug 2018 13:55

Door de bodembedekking van nachthokken en legbakken. In de overkapte, droge ren en in het badderzand.

In de maanden dat de temp. boven de 8 graden is gebruik in een dikke laag zand met diatom erdoor in de nachthokken.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 7 gasten