Raad nodig...

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Jeppie
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 aug 2018 07:40
Land: Belgie
M/V: V

Raad nodig...

Berichtdoor Jeppie » 02 aug 2018 17:57

Beste liefhebbers,
Ik ben nieuw op dit forum, maar ik weet me echt geen raad meer... Graag jullie raad en advies.
Ik woon samen met mijn man en onze twee dochters (jongste 4 maanden oud) in de rand van de stad. Wij hebben een vrij grote tuin en aangezien mijn man is opgegroeid op een boerderij, heeft hij hier wat beestjes rondlopen. We hebben kippen en kwartels. De kippen voor de eitjes. De kwartels om te kweken en om te eten. Alle dieren zitten in mooie, grote, zelfgemaakte hokken.
Nu hebben we een plaag van bloedmijten, bloedluizen bij zowel kwartels als kippen. Aangezien mijn man, oudste dochter en twee honden regelmatig bij de beestjes gaan, wordt die plaag dus mooi rondgedragen. Zo erg zelfs dat ik ze tot in de zetel vind. Ik word gek van de jeuk! Ook van het idee... Ik vind het verschrikkelijk dat die beestjes zelfs in huis zitten en we hier een baby van 4 maanden aan blootstellen.
Al twee maanden is mijn man “intensief” bezig met de beestjes te verjagen. Ik markeer intensief omdat het eigenlijk onbegonnen werk is.
Ten eerste lopen hier zo een dertigtal kippen en kwartels op drie verschillende plaatsen in de tuin. Ze even in quarantaine zetten, is dus niet mogelijk. Bovendien liggen er momenteel in de broeikas nog zo een 60-tal kwarteleieren. Die komen dan waarschijnlijk niet allemaal uit, maar toch de helft ofzo. Kwartelkuikens die gaan worden ondergebracht op plaatsen waar nu reeds mijten zitten.
Ten tweede wordt er wekelijks met gif gewerkt. Insecticide speciaal voor bloedmijten zowel op kip, kwartel als hok. Maar natuurlijk is dat onvoldoende.
Ik las hier dat alle naden en kieren zouden moeten gekit worden. Dat is dus onmogelijk als je koten hebt die zelfgemaakt zijn en het formaat hebben van volières en een tuinhuis. Het krioelt van de spleten en naden.
Ten derde weet ik dat ze in huis niet kunnen “overleven” omdat ze geen gastdier hebben, maar ze zijn er toch hè! Aangezien ze binnen komen via de honden, mijn man en oudste dochter zullen ze dan ook maar blijven komen. Ik mag er niet aan denken dat die beestjes in de kleren blijven zitten en de kleren dan op de slaapkamer worden uitgedaan en in de wasmand gesmeten bij andere kleren. Alles wassen op minstens 60 graden? Geen optie...
Het onderwerp is momenteel een echt probleem in onze relatie. Ik snap maar al te goed dat dat zijn hobby is, maar ik kan niet leven met het idee dat die beesten overal in huis zitten. Gisteren zat ik een voormiddagje in de tuin met de baby en heeft ze drie rode vlekken opgelopen, beten van de mijten, denk ik. Want onze tuinzetels staan tussen de koten en op dat hout lopen die beestjes dus ook... Verschrikkelijk!
Ik heb al heel veel gelezen op het net en op jullie forum en ik zie geen oplossing. Ik zou dan ook willen dat alle kippen en kwartels verdwijnen. De kwartels zouden sowieso geslacht worden. Aangezien ze allemaal frequent behandeld worden met insecticiden, zijn ze zelfs niet eetbaar meer alsook de kippeneieren niet. We zouden minstens een jaar moeten wachten eer we terug kunnen kipjes houden aangezien de eieren van de mijten tot 9 maanden blijkbaar kunnen overleven!
Hebben jullie een andere, snelle, bruikbare methode om van die beestjes af te raken, graag! Maar ik zie op dit moment geen enkele oplossing meer. Noem mij maar de boeman. Anderzijds ben ik gewoon een mama, een vrouw, die graag een beetje een proper huisje heeft en kids die geen risico lopen om beten te krijgen van één of ander parasiet.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Raad nodig...

Berichtdoor jantien » 02 aug 2018 20:30

Welk middel heb je gebruikt om de bloedluizen te verdelgen?

hamerke
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 aug 2015 21:00
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Kempen

Re: Raad nodig...

Berichtdoor hamerke » 02 aug 2018 21:02

Naar de dierenarts voor byemite lijkt mij het meest efficiënt.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Raad nodig...

Berichtdoor Trea » 02 aug 2018 22:35

Ik zou hier ook gek van worden. En het idee dat er nieuwe kwartels uit worden gebroed zou voor mij ook de druppel zijn.

Leuke hobby heeft je man. Maar zoiets mag natuurlijk nooit ten koste gaan van het gezin. Hij weet het tot nu toe niet onder controle te krijgen en dit is een echte plaag.

Wat je kunt doen als je na al dat gif zo weinig mogelijk gif wil gebruiken:
Alle strooisel is vuilnuszakken afvoeren.
Een stoomapparaat kopen en je man het kippen- en kwartelverblijven goed laten stomen. Alle naden en kieren en ook de grond.
Koop een grote hoeveelheid diatomeeenaarde (zie andere topics) en bestrooi de grond, smeer de zitstokken , het hou en m.n. alle kieren vol (maak een papje van diatomeenaarde met water), doe een paar scheppen in de zandbadderplek. Strooi een laagje onderin de legnesten en tussen het nieuwe strooisel.

Succes samen.

RodrigoCosta
Berichten: 202
Lid geworden op: 24 aug 2017 21:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Raad nodig...

Berichtdoor RodrigoCosta » 02 aug 2018 22:44

Stoommachine werkt perfect!

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Raad nodig...

Berichtdoor lnge » 03 aug 2018 00:50

Wat een verschrikking! Ik kan mij wel voorstellen dat jullie relatie hier flink van te lijden heeft :(
Dit probleem is echt niet 123 op te lossen.
Zelf heb ik ook wel eens zo'n plaag gehad dat ik op de bank zat en de bloedluis over mijn armen kroop. Ik ben ook wel eens vanuit de tuin met kleren en al onder de douche gestapt en mij gewassen met luizenshampoo.
Volgens mij is kleding wassen op normale temperatuur in de wasmachine wel afdoende.
Ik geloof echt niet dat je het nog uit de hokken gaat krijgen, alle tips ten spijt. Ik had het in een oude schaftkeet, zo'n pipowagen. Die dingen zijn gemaakt van honderden plankjes met evenveel naaldjes. Ze zaten werkelijk overal, de vloeren, wanden en het plafond. Ik heb de kippen er uit gehaald en in een ander hok gestopt. Na maanden tot een jaar zat de bloedluis er nog in. Er zat niks anders op dan het ding te slopen en af te voeren. Met een ander hok hetzelfde probleem. Dat heeft een jaar leeg gestaan en sindsdien wonen er konijnen in.
Ik zou bij jullie ook de hokken niet meer gebruiken (slopen of afbranden) en de kippen op een andere plek in de tuin in nieuwe hokken die meteen preventief aangepakt worden.
Zorg dat de honden niet meer bij de oude hokken of plek kunnen komen.
Voorlopig geen nieuwe dieren erbij nemen. Ik zou proberen dat die kwartels meteen na het uitkomen weg gaan.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Raad nodig...

Berichtdoor Fryske » 03 aug 2018 09:39

Samenwerken ipv. beschuldigen lijkt me hier het meest op zijn plaats.

Ik denk dat de enige manier die zou kunnen werken diatomeeenaarde is. Dit kan je bij www.mercator-groep.nl kopen. Wanneer je dit goed in de hokken maar vooral natuurlijk ook in huis in de naden en kieren aanbrengt (plinten, zitmeubilair, etc.) dan zouden de mijten na een week weg moeten zijn. Mss. is het mogelijk dat jij met de kinderen een weekje vakantie gaan houden ergens of bij familie?

Je zou de Mercatorgroep een mail kunnen sturen en daar de vraag neerleggen. Ik heb nu al bij diverse mensen gelezen dat zeer grote uitbraken als deze met diatom onder de knie is gekregen.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Raad nodig...

Berichtdoor jantien » 03 aug 2018 09:59

Ik zou graag eerst een antwoord willen hebben voor we überhaupt iets kunnen adviseren....

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Raad nodig...

Berichtdoor jantien » 03 aug 2018 21:54

Nog geen reactie helaas.....

cindymaes
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 mei 2016 10:50
Land: Belgie
M/V: V

Re: Raad nodig...

Berichtdoor cindymaes » 06 aug 2018 21:58

Als er echt zoveel kieren zijn overal ben ik bang dat je het nooit weg gaat krijgen.
Het slimste is om de een hok van betonplaten te zetten of te metselen. Zodra dat klaar is wit verven van binnen, kippen overdag buiten behandelen, en oude hok platbranden.
Dan ook in het nieuwe verblijf de diatomeenaarde gemengd met zand op de bodem.
En de eventuele enkele kieren die je daar in hebt de 2e dag s'avonds behandelen met byemite,
En nog eens herhalen zodat de nieuw uitgekomen eitjes ook meteen worden aangepakt.
Erna altijd preventief de diatomeenaarde blijven gebruiken, en het hok wit houden van binnen. Zo zie je het snelste wanneer er weer iets begint te ontstaan.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten