Wat is dit voor beestje?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
sudoma
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 aug 2018 16:24
Land: nederland
M/V: M

Wat is dit voor beestje?

Berichtdoor sudoma » 13 aug 2018 22:07

hallo allemaal.

sinds kort heb ik last van deze beestjes.

Afbeelding

ze zijn echt miniscuul klein (zandkorrel?)en zitten in het leghok, gewone hok en door de hele ren van 3x2x2 meter.

bloedluis?

mijn 4 kippen gaan niet meer hun hok in snachts en ik dacht in eerste instantie dat het aan de warmte lag.

wat is het en hoe kom ik ervan af? omdat het de laatste dagen veel heeft geregend heb ik 1 van mijn compostbakken schoongemaakt en daar schuilen ze in als het regent. het hok vermijden ze. eitjes leggen ze wel even snel in het leghok en dan meteen weer eruit om er daarna niet meer naar te kijken.

de witte leghorn heeft nu ook een soort van hoest of hoe ik het moet zeggen. geen kokhalzen of niezen maar een hhrrrr in hoge toon zeg maar. ik zal proberen een geluidsfragment te maken morgen.

ik heb totaal geen info kunnen vinden over dit beestje. bloedluis zag er totaal anders uit. dit lijkt meer op stofmijt, en als het op je armen kruipt en je duwt erop loopt het diertje gewoon door. ik dacht aan teken maar onder de microscoop lijkt het niet eens op een teek.

weet iemand wat dit is?

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22992
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Wat is dit voor beestje?

Berichtdoor Kip La La » 13 aug 2018 22:19

Ik heb je vraag in een topic voor jezelf gezet.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Wat is dit voor beestje?

Berichtdoor Fryske » 14 aug 2018 09:22

8 Of 6 pootjes. Ik denk toch bloedmijt. De eerste tip: Let op wat je met de bodembedekking doet die zit vol met bloedmijt en eitjes.

Je kan de haarden vinden in de kieren, naden, randjes en onder de zitstok. Die goed met olie insmeren. Maakt niet uit wat voor een olie. Sla, (gebruikte) frituurolie, babyolie.... Niet de onderkant van deurtje vergeten en legbakken.

Ik zou door de bodembedekking diatomeeenaarde doen in ruime hoeveelheid. Doormiddel van een controle rolletje (leeg closetrolletje met opgerold closetpapier erin) onder de zitstok of op de bodem in het hok kan je een en ander controleren.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat is dit voor beestje?

Berichtdoor Trea » 14 aug 2018 10:04

Het is waarschijnlijk een larf of een nymph. Die zijn veel kleiner dan de volwassen mijten. Van welke soort mijt kan ik niet zien. Er zijn veel soorten mijten. En in een kippenhok is het altijd oppassen voor bloedluizen / vogelmijten. Vind je ook eitjes?

Advies van Fryske is sowieso goed om de beestjes te bestrijden.

sudoma
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 aug 2018 16:24
Land: nederland
M/V: M

Re: Wat is dit voor beestje?

Berichtdoor sudoma » 14 aug 2018 13:42

gisteren het hele hok gedesinfecteerd met een middel waar vanalles van doodgingen en opnieuw stro enzo erin gedaan.

vanmorgen zaten er weer een paar, maar de meeste liggen stil en bewegen ook niet meer dus ik ga ervanuit dat die dood zijn.
Ren was dicht tot nu toe en had alles ingespoten met rocsasect anti vlooien middel. zelfs de oorwormen, spinnen, en een nachtvlinder gingen er dood van. zou 6 weken actief werken, en de actieve stoffen zijn hetzelvde als wat ik op internet tegenkom tegen bloedluis, vlooien, teken en nog meer gespuis.

vandaag ga ik eens proberen om alle naden en zo in te smeren met olie. misschien de naden met vaseline?

eitjes heb ik overigens niet gevonden. wel heb ik hier ergens iets gelezen over het feit dat die mijten onder boomschors zitten. toevallig heb heel veel brandhout op het kippenterrein liggen om ze zo bezig te houden.

ik zal dit maar gewoon uit voorzorg weggooien.

arme kipjes.

ik ga meteen even aan het werk. hopen dat het werkt. :?

sudoma
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 aug 2018 16:24
Land: nederland
M/V: M

Re: Wat is dit voor beestje?

Berichtdoor sudoma » 14 aug 2018 21:29

de hele dag bezig geweest hout weg te slepen, het hok geheel in de olie gezet, en het afdak eraf gehaald waardoor het lekker nat kan worden overal in de ren. niet in het hok zelf.

miljoenen van die beestjes op me gehad.
blik en veger kon ik nergens neerleggen of het zat al na 1 minuut weer vol met 50 van die stront diertjes. :slag:

ik hoop dat die olie zijn werk doet want anders ben ik bang dat mijn vrouw zegt: "dan doe ze maar weg"

ik heb het hooi en zaagsel helemaal verwijderd. (gft container)
kunnen ze nu nog wel een ei leggen?

toiletrolletjes met gevouwen wit wc papier erin heb ik in het hok gelegd, in het leghok, en eentje in de ren.

kippen slapen buiten op een paar natte stokken wat er nog liggen. hier zat helemaal 0 niks nada noppes van die beestjes op.
zou ik de ren helemaal natspuiten?

die speciale aarde moet ik nog halen.

pfff wat een dag
:(

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat is dit voor beestje?

Berichtdoor Trea » 14 aug 2018 22:15

Veel bestrijdingsmiddelen zijn niet geschikt voor leghennen. Als rocsasect een landbouwvergif is dat wel mag bij legkippen moet er in de bijsluiter een wachtijd staan voor de eieren weer kan eten.

Zelf zou ik liever stomen en natuurlijke middelen gebruiken. Maar ik heb zelf nooit een echte plaag gehad.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Wat is dit voor beestje?

Berichtdoor lnge » 14 aug 2018 23:01

Ik zou het topic van Chantal volgen als ik jou was viewtopic.php?f=10&t=83151#p1306476
En dan maar gif gebruiken en eieren desnoods maanden niet eten.
In liefde en oorlog is alles geoorloofd ;)

sudoma
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 aug 2018 16:24
Land: nederland
M/V: M

Re: Wat is dit voor beestje?

Berichtdoor sudoma » 15 aug 2018 01:31

die volg ik idd ook meteen even tnxs.

uhh die roxasect is eigenlijk voor vlooien maar zit dezelvde stoffen in waarmee ook mijten kunnen worden bestreden.

het is geen landbouwmiddel, maar voor in huis eigenlijk.
ik had het hele hok ermee gedaan en dat droogt gewoon op. 6weken zou het werken. ik zou niet weten waarom ik de eieren niet meer zou kunnen eten.

kippen slapen buiten nu en hebben nog geen behandeling gehad. en die leghorn krijg ik zoieso niet te pakken. ook niet van de stok want die is ALTIJD wakker. dus de behandeling van de kippen zelf ga ik via het voer of water toepassen. dan let ik natuurlijk wel even op hoe het zit met de eitjes.

morgen eens even kijken hoe het is.
zojuist zag ik er 0 in het hok/leghok maar ja is ook flink nat van de olie nog.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22992
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Wat is dit voor beestje?

Berichtdoor Kip La La » 15 aug 2018 08:10

:-D Een kip die altijd wakker is.
Als je m in het donker benadert kan ie niks zien en kan je m toch gewoon pakken hoor.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 18 gasten