Diaree

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Stoltenborg
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 aug 2018 20:40
Land: Nederland
M/V: V

Diaree

Berichtdoor Stoltenborg » 18 aug 2018 10:11

Sinds niet al te lange tijd heb ik een orpington haan en 3 kippen.
Een aantal weken geleden was de haan ziek. Diaree en hij werd steeds slechter. We zijn naar een dierenarts gegaan. Hij had over de 42 koorts. Maar wat hij had kon de dierenarts ook niet zeggen. Een injectie tegen de koorts gekregen en antibioticum.
Druppels tegen een bacteriële ontsteking. Dat ging goed. Karel knapte steeds meer op maar het was nog niet alles. Toen novadix gekregen om hem te ondersteunen. Troep want je moet handschoenen aan als je het geeft. Ik verdun het met water.
Hij zou dat 2 maal per dag moeten hebben. Maar omdat het ingeven toch wel veel stres geeft doen we dat niet. Maar steeds komt de diaree terug. Kunnen jullie zeggen wat ik nou moet doen? We willen hem niet kwijt.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Diaree

Berichtdoor Trea » 18 aug 2018 10:53

Als je de novalix wil blijven geven kun je dat mengen met iets dat de haan heel lekker vindt waardoor hij het zelf naar binnen werkt. Bv geprakt ei met natte rijst of zacht kattenvoer.

Maar ik weet niet of het gaat helpen. Ik begrijp dat je de haan wil houden. Maar de DA had ook kunnen zeggen dat een tweede kuur geen optie is.

Ik vind het namelijk vreemd van de DA dat je voor de tweede keer AB meekreeg terwijl de DA niet eens weet wat de haan mankeert. De kans is waarschijnlijk groot dat deze kuur uiteindelijk ook niet gaat helpen. Probleem van AB voor dieren is dat mensen nu ook steeds vaker te maken krijgen met resistente bacterieën.

Succes en sterkte.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Diaree

Berichtdoor Isabel » 18 aug 2018 11:01

Heeft er een mestonderzoek plaatsgevonden?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Diaree

Berichtdoor Fryske » 18 aug 2018 11:06

Zou idd een mest onderzoek laten doen. Het terugkerende probleem van de diaree kan ook juist door de AB ontstaan. Je zou hem eens wat karnemelk kunnen geven of een andere vorm van probiotica.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Diaree

Berichtdoor jantien » 18 aug 2018 13:37

Als er geen mestonderzoek heeft plaats gevonden dan acuut met alle middelen stoppen en zorgen dat je bij een DA terecht kunt die verstand heeft van kippen.
Mocht je daar da iets van krijgen wat oraal ingegeven moet worden, dan zul je dat toch moeten gaan leren.
Zo stressvol is het voor een kip niet, schijnbaar wel meer voor jou :gutgut:
Maar dan moet je je daar maar even overheen zetten. Laat de DA het je dan ook duidelijk uitleggen hoe te doen en het voor doen.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten