Pakt een buizerd kippen?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Jannekje7
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 mar 2018 14:09
Land: Nederland
M/V: V

Pakt een buizerd kippen?

Berichtdoor Jannekje7 » 26 aug 2018 13:53

Zojuist zag ik een buizerd boven onze tuin cirkelen. Ik heb de kipjes even in de ren gedaan. Ze zijn nu een maand of 4.

Zou een buizerd volwassen cochin krielen pakken? We hebben veel verstopplekken in de tuin, maar ook een groot grasveld.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Pakt een buizerd kippen?

Berichtdoor Isabel » 26 aug 2018 14:04

Yep. Ook buizerds pakken kippen. Jonge en oude.

Gebruikersavatar
Jannekje7
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 mar 2018 14:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Pakt een buizerd kippen?

Berichtdoor Jannekje7 » 26 aug 2018 14:19

Shit. Laat ik ze toch met een minder gerust hart scharrelen....

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Pakt een buizerd kippen?

Berichtdoor Isabel » 26 aug 2018 14:26

Ik kan het helaas niet mooier voor je maken. :-)

Je geeft zelf aan dat er genoeg verstopplekken in de tuin zijn, dat is in ieder geval goed. Maar je hebt ook een groot grasveld. Daar zijn ze goed in zicht voor een roofvogel.

Of je geeft ze alle ruimte en je loopt het risico dat... Of je houdt ze in de ren of zet de tuin af zodat ze niet op het grasveld kunnen.
Je zou ook nog iets van een afdak kunnen maken, zodat ze ook op het grasveld een schuilplaats hebben.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Pakt een buizerd kippen?

Berichtdoor Jan Bollen » 26 aug 2018 15:15

Als er een grote alerte haan bij zit dan kan het eigenlijk geen kwaad. Ik heb hier regelmatig dat een buizerd eens over komt maar nog nooit een kip gepakt door een roofvogel. Ik heb verschillende hanen maar de voornaamste is de Ardenner kriel die heeft alles in het oog.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Pakt een buizerd kippen?

Berichtdoor Fryske » 26 aug 2018 15:36

Wij wonen hier in het territorium van een buizerdfamilie. De enige keer dat hier eentje in de tuin kwam was om een dode muis te pakken. Over het algemeen pakken buizerds geen kippen. Het zijn luiaards en aaseters. Op de site van de Louise Bolk stichting staan filmpjes waar je duidelijk kunt zien dat bijv. havikken kippen pakken. De buizerds nemen daarna de moeite om de gewonde en dode kippen op te eten. Kraaien zijn hier in de buurt de schuldigen als het gaat om kuikens.

Het zal vast wel een keertje gebeuren, maar dan gaat het meestal om kippen die al door een andere rover gepakt is.

Gebruikersavatar
Jannekje7
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 mar 2018 14:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Pakt een buizerd kippen?

Berichtdoor Jannekje7 » 26 aug 2018 15:42

Ok. Dat stelt al een beetje gerust.
Helaas geen haan hier, ook niet te doen, want woon in een woonwijk. Bovendien word ik zelf een beetje kriegel van dat gekraai... Wel is één van de kippen heel alert. Als er een kat in de tuin komt, kukelt ze als een malle en vliegen alle kippen de (overwoekerde) moestuin in.
Op het grasveld staat ook een vuurschaal op pootjes waar de kippen vaak onder rennen als ze menen dat er gevaar dreigt.

Ik ben me er natuurlijk wel bedacht op dat er altijd een kip ten prooi kan vallen aan een roofdier, maar schrok er wel een beetje van dat deze buizerd echt boven onze tuin cirkelde (en boven de tuinen van een aantal buren overigens, we hebben 6 tuinen die aan de achterkant aan elkaar grenzen waarin er in 2 kippen wonen en 1 met cavia's...)

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Pakt een buizerd kippen?

Berichtdoor Isabel » 26 aug 2018 15:49

Dan zal het in mijn omgeving wel uitzondering zijn dat een buizerd wel degelijk kippen pakt. :frons:

Zo'n vuurschaal is een prima schuilplaats! :duimop:

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22987
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Pakt een buizerd kippen?

Berichtdoor Kip La La » 26 aug 2018 15:59

Ik heb de havikvrouw (en die is een stuk groter dan de man) al heel wat keren in actie “mogen” zien en die heeft er geen probleem mee om haar prooi vlak boven de grond te achtervolgen, je verwacht het misschien niet van zo een grote vogel maar ze is ongelooflijk wendbaar.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Pakt een buizerd kippen?

Berichtdoor lnge » 26 aug 2018 20:22

Fryske schreef:Wij wonen hier in het territorium van een buizerdfamilie. De enige keer dat hier eentje in de tuin kwam was om een dode muis te pakken. Over het algemeen pakken buizerds geen kippen. Het zijn luiaards en aaseters. Op de site van de Louise Bolk stichting staan filmpjes waar je duidelijk kunt zien dat bijv. havikken kippen pakken. De buizerds nemen daarna de moeite om de gewonde en dode kippen op te eten. Kraaien zijn hier in de buurt de schuldigen als het gaat om kuikens.

Het zal vast wel een keertje gebeuren, maar dan gaat het meestal om kippen die al door een andere rover gepakt is.

Hier hetzelfde. Het wemelt hier van de buizerds. Al 14 jaar kippen en nog nooit problemen gehad met de (echt vele) buizerds. Ook één keer eentje die de tuin in kwam, maar het voorzien had op een suffend konijntje. Hij werd trouwens weggejaagd door een troep kauwen.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten