luizen kuifhoenders

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
kuifzaagbek
Berichten: 66
Lid geworden op: 18 mei 2017 08:58
Land: nederland
M/V: M

Re: luizen kuifhoenders

Berichtdoor kuifzaagbek » 10 sep 2018 13:51

jantien schreef:Dit kan niet komen door de behandeling.
Wel is het soms zo dat al zwakke of zieke dieren veerluizen krijgen dus dat dit dier al iets onder de leden had.
En wat nu duidelijk tevoorschijn komt..


Ik was er al bang voor. Het hennetje zit apart onder de lamp maar ik vrees het ergste..... :(

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: luizen kuifhoenders

Berichtdoor jantien » 10 sep 2018 14:51

Of het komt door de diatom weeet ik niet, heb je daarmee behandeld of met de veerluisspray? Diatom weet ik niets van. Wat zijn de verlammingsverschijnselen?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: luizen kuifhoenders

Berichtdoor Trea » 10 sep 2018 16:50

Gebruikte je zerox-p? Dat is in ieder geval een biologisch gif en schijnt geen kwaad te doen op de kippen. Maar ook gif van biologische oorsprong is niet altijd onschuldig.

Diatomeeënaarde onverdunt gebruiken om een kip in te poederen is niet zonder risico. Diatom kan wel kwaad bij inademing van het pure stoffige spul (geen verlamming maar longproblemen). Door de diatom te mengen met zand bindt het aan de zwaardere zandkorrels en schijnt het geen negatieve effecten op de longen te hebben. Terwijl het wel effectief blijft helpen om parasieten uit te schakelen. Tenminste daar lijkt het bij mij wel op.

kuifzaagbek
Berichten: 66
Lid geworden op: 18 mei 2017 08:58
Land: nederland
M/V: M

Re: luizen kuifhoenders

Berichtdoor kuifzaagbek » 12 sep 2018 18:28

het kipje is helaas overleden,

was op zich wel helder, maar kon praktisch niet meer lopen. Hard gegaan helaas. de kip was een maand of vijf, dus de oorzaak is mij niet helemaal duidelijk,

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: luizen kuifhoenders

Berichtdoor Trea » 12 sep 2018 20:41

He wat naar.

Het komt wel vaker voor dat overlast van parasieten ontstaat door een ziekte die een kip onder de leden heeft.

Verlamming kan duiden op Marek. Misschien is het duidelijker als je daar wat meer over leest. Bij Levende have hebben ze daar een goede infopagina van staan. En hier mischien ook wel bij de faqs ?. Er zijn ook topics over Marek die je via zoekopdracht kunt vinden .


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten