Opgezwollen oog haan

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
sgtbean
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 okt 2018 16:35
Land: Dittum
M/V: V

Opgezwollen oog haan

Berichtdoor sgtbean » 20 okt 2018 08:49

Hallo mensen, mijn Orpington Krielhaan heeft last van zijn linkeroog. Ongeveer een week geleden begon zijn ooglid iets te zwellen en hield hij zijn oogje de meeste tijd dicht. Ik zocht er niks achter want dat heeft hij wel eerder gehad, en met een paar dagen was het dan weer over. Nu echter is het oogje helemaal dicht gaan zitten. Hij is niet echt tam, dus ik kan hem niet gemakkelijk onderzoeken, weet dus niet of hij zijn ooglid dicht houdt of dat er een laagje over zijn oog heen zit.

Verder gedraagt hij zich normaal, hij eet goed, drinkt en ziet er verder niet zielig of ziek uit. Hij kan alleen niks uit zijn linkeroogje zien. Wel lopen alle kipjes een beetje te snotteren. Nou ja, het mag geen snotteren heten want dan denk je meteen dat ze allemaal heel ziek zijn. Ik bedoel dat ze allemaal af en toe wat niezen. Weet dus ook niet of dat er misschien iets mee te maken kan hebben, dat er een holte verstopt is ofzo en dat daardoor zijn oogje gaat zwellen? Je hoort het, ik ben geen kippendokter. De dierenartsen in de buurt trouwens ook niet: we zijn er eerder met een andere kip geweest en niemand wist van kippen...

Dus hoop ik dat jullie met mij mee willen denken, wat mijn haantje heeft en of ik iets kan doen om hem te helpen. Ik heb een foto gemaakt van zijn oogje, het is niet helemaal scherp, maar is lastig aangezien hij mij natuurlijk in de gate wil houden met zijn andere oog:
Afbeelding

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Opgezwollen oog haan

Berichtdoor jantien » 20 okt 2018 11:06

Ik zou toch zien dat je een DA vindt met enigszins verstand van kippen want dit is niet goed en dier zal er flink last van hebben.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Opgezwollen oog haan

Berichtdoor Isabel » 20 okt 2018 11:24

Ik sluit mij bij Jantien aan: snel een afspraak maken bij een DA met verstand van pluimvee. Ziet er niet goed uit.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 23 gasten