Lijkt dit op Marek?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Yoni
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 mei 2017 08:20
Land: Nederland
M/V: V

Lijkt dit op Marek?

Berichtdoor Yoni » 11 dec 2018 09:00

Na alle pech van vorig jaar zaten we eindelijk in rustig vaarwater. Ik was dan ook heel blij met onze eerste eigen jonge aanwas deze zomer, maar nu maak ik me toch weer grote zorgen. Éen van onze jonge hennetjes (juni 2018) loopt sinds een paar dagen flink mank. Mijn grootste angst zou de ziekte van Marek zijn, maar ik weet niet genoeg daarvan om meteen conclusies te trekken.

Hierbij een filmpje van deze ochtend -graag link even kopieren naar je browser want ik kan hem hier niet plaatsen
https://youtu.be/aD3MT7xZFes

Enkele feiten:
- ze is nu 6 maanden oud
- ik dacht een tijdje geleden dat ik haar wat mank zag maar het trok ook weer weg tot vorige week.
- de eerste 2 dagen dat het zo ernstig was trok ze zich terug, lag veel en wou amper eten
- nu voegt ze zich bij de rest en oogt verder fit. Eet en drinkt goed
- het lijkt alleen haar pootje te zijn waar ze last van heeft, is verder goed stabiel in evenwicht, gebruikt haar vleugels ook goed.
- houdt de poot wel omhoog als het typische klauwtje maar strekt haar poot niet naar voren of achteren.
- ze leunt soms wel op haar zere been, maar spreidt het pootje niet goed uit. Staat daardoor soms op het vuistje in plaats van pootje.

Wat denken jullie hiervan? Ze heeft nog 2 zussen en een broer uit het zelfde nestje hier en daar is tot nu toe niets aan te zien.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Lijkt dit op Marek?

Berichtdoor Jan Bollen » 11 dec 2018 17:06

Gewoon wat pijn aan haar poot. Kijk eens aan de onderkant of er een verdikking op zit of een wondje. Marek ziet er heel anders uit.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Lijkt dit op Marek?

Berichtdoor jantien » 11 dec 2018 17:17

Eens met Jan.
Even pootje goed inspecteren of je er iets aan kunt zien en zoniet, even aankijken of het vanzelf betert.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Lijkt dit op Marek?

Berichtdoor Isabel » 11 dec 2018 18:10

En ook ik sluit mij hierbij aan.
Als je niets zichtbaars vindt, kan het zijn dat ze wat verrekt/ verstuikt heeft. Dan kan het wel even duren voordat het helemaal over is.

Yoni
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 mei 2017 08:20
Land: Nederland
M/V: V

Re: Lijkt dit op Marek?

Berichtdoor Yoni » 11 dec 2018 21:21

Bedankt voor de reacties, dat stemt we wat positiever. Ik zal morgen eens kijken of het me lukt om het pootje te bekijken, dat zal ze niet leuk gaan vinden vrees ik.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Lijkt dit op Marek?

Berichtdoor jantien » 11 dec 2018 21:32

Maakt niet uit dat ze het niet leuk zal vinden want dat weet ik wel zeker, maar het is wel echt nodig.
Maar ja, ga haar dat maar eens uitleggen :gutgut:
Ze zal er in ieder niets aan over houden van dat onderzoek, zelfs geen trauma's ;)
Succes!


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten