Beginnende kalkpoten?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Westie80
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 jul 2018 11:18
Land: Nederland
M/V: V

Beginnende kalkpoten?

Berichtdoor Westie80 » 01 feb 2019 09:27

Hallo allemaal,
Gisteren leek mijn kipje Truus niet helemaal fit. Ik dacht aan legnood, omdat ze zat te trillen en later binnen leek te persen. Helaas had ik late dienst, dus ik kon op dat moment niks doen. Mijn zus is aan het begin van de avond gaan kijken en de dames zaten gezellig samen binnen (lagen bij elkaar in het legnest) en er lag een ei in het hok. Vanochtend ben ik direct gaan kijken en ze leek weer haar drukke zelf, gelukkig. Maar, haar pootjes zetten mij wel aan het denken. Als beginnend kippenhouder heb ik nog geen ervaring met ziektes / aandoeningen, dus vandaar dat ik jullie om advies wil vragen. Ik vraag me nl af of ze beginnende kalkpoten heeft. Ter verduidelijking plaats ik er een foto bij. Ik hoor het graag van jullie, alvast bedankt!

Afbeelding

Mootje79
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 jan 2016 14:29
Land: Nederland
M/V: V

Re: Beginnende kalkpoten?

Berichtdoor Mootje79 » 01 feb 2019 20:34

Dit lijken inderdaad kalkpoten. Heeft alleen deze hen dit? Het is erg besmettelijk.
Op deze pagina vind je veel informatie en hoe je dit kunt behandelen. viewtopic.php?t=23550#p421877

Westie80
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 jul 2018 11:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: Beginnende kalkpoten?

Berichtdoor Westie80 » 01 feb 2019 21:44

Zoals het nu lijkt wel. Maar ik ga de andere 2 in de gaten houden. Bij hun is het wat lastiger te zien, want zij hebben wat voetbevedering. Truus heb ik vanmiddag, in afwachting van een reactie hier, alvast in zonnebloemolie gedompeld met haar pootjes. Ik heb begrepen, dat als ik dat dagelijks doe, het beter moet worden. Hopelijk knapt ze gauw op. Bedankt voor de reactie!

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19172
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Beginnende kalkpoten?

Berichtdoor Isabel » 01 feb 2019 21:59

Je bent er in ieder geval op tijd bij. :duimop:
Ik gebruik zelf altijd uierzalf. Bij erge gevallen, zwachtel ik de poten altijd in. Maar dat is bij jou niet het geval. Gewoon paar dagen doorgaan met insmeren.

Westie80
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 jul 2018 11:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: Beginnende kalkpoten?

Berichtdoor Westie80 » 01 feb 2019 22:04

Ja, gelukkig zag ik het idd! Eerst twijfelde ik nog, vandaar mijn berichtje hier. Hopelijk komen er geen andere dingen achterweg...
Werkt uierzalf of vaseline beter dan dompelen? Dompelen leek mij minder ingrijpend, dan insmeren. Maar als dat effectiever is... Ze onderging het gelaten. Gelukkig heb ik hele tamme, lieve kipjes.

Westie80
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 jul 2018 11:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: Beginnende kalkpoten?

Berichtdoor Westie80 » 02 feb 2019 10:53

Ze verliest op dit moment ook best veel donsveertjes. In het legnest (waar ze graag in slaapt) liggen aardig wat en ook net met het dompelen dwarrelde gelijk al wat rond. Zit er nu ook een rui aan te komen of is dat een symptoom van iets anders?
Ze ‘ieft’ ook wat (geluid) Maar verder is ze actief, helder en heeft ze goede eetlust...

Westie80
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 jul 2018 11:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: Beginnende kalkpoten?

Berichtdoor Westie80 » 02 feb 2019 13:59

Ik ben net even bij de dames geweest. 1 van haar dochters lijkt het ook te hebben. Alleen die heeft wat voerbevedering (ze is een kruising Hollandse kriel x Sabelpoot) Is het dan toch handiger om acederm spray te kopen ipv te dompelen? Dit ivm de veertjes aan haar poten.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19172
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Beginnende kalkpoten?

Berichtdoor Isabel » 03 feb 2019 19:26

Acederm kan je ook zeker gebruiken. :duimop:


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten