Kip ziek - Verstopte krop

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Remco24
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 apr 2017 08:50
Land: Nederland
M/V: M

Kip ziek - Verstopte krop

Berichtdoor Remco24 » 18 feb 2019 09:46

Laat ik mijn verhaal gewoon vertellen. Misschien hebben jullie eventueel tips of dingen die ik op dit moment nog anders kan doen. Het is even wat leeswerk, maar misschien hebben anderen er in de toekomst ook wat aan.

Vorige week begon het. 'Speedy' de hen was niet zo vlot meer. (1 van mijn 4 kippen) Dus er gingen al een aantal belletjes rinkelen. Even goed in de gaten houden. Eet ze wel? Drinkt ze wel? Aangezien ik dit 's ochtends niet kon zien vanwege werk moest ik 's middags gaan kijken. Haar uiterlijk zag er eigenlijk goed uit, veren waren nog steeds mooi. Drinken deed ze, ze liep zelf naar de watertoren. Ze scharrelde nog wel wat rond en pikte dingen van de grond af. Bij de etenstoren is ze niet geweest. Volgende dag maar is meelwormen geven. Haar eetlust was er nog steeds ook haar "pikkracht" was normaal.

Vrijdag
Na mijn werk weer kijken hoe het gaat met Speedy. Dus ik strooide wat gemengd graan in de ren. Ze keek wel maar had geen interesse en pikte er ook niet naar. Oh jee. Toevallig zag ik haar ook poepen. Nou ja het was meer water. ('s ochtends in het hok wel steeds gekeken en daar lagen normale drollen). Dus toen maar de dierenarts gebeld. Zelfde dag (avond) nog naar toe gegaan, helaas niet een mestonderzoek kunnen doen want in de tussentijd had ze niet gepoept (kan wel kloppen want ze wilde ook de granen niet eten). Na onderzoek dacht hij kropverstopping. Hij liet mij ook voelen aan de krop en dit was inderdaad erg hard. Dus ze moest geopereerd worden. Bleek dat het verstopt was met gras :shock: Volgende dag mocht ze weer pas eten. Dierenarts zegt alleen graan (makkelijk verteerbaar graan??) en hele week moest ze binnen blijven. Ook kreeg ze antibiotica omdat ze geopereerd is.

Zaterdag
Na een moeizame start, moest haar dwingen om te eten en drinken en ook de antibiotica (tablet vorm). Uiteindelijk begreep ze het en begon ook zelfstandig te pikken naar het graan. Het waterbakje heb ik vervangen want hier dronk ze niet uit. Ze kreeg een drinktorentje deze was bekend en ze begon ook te drinken. Ook maar even een verwarmingsplaat (voor kuikens) boven haar gezet. Poep leek weer wat meer bruin te krijgen (in mijn ogen normaal). Nog niet heel veel, maar ja eten deed ze ook niet volledig.

Zondag
Ik was blij verrast dat ze de antibiotica meteen uit mijn handen pikte. Eten gaat goed. Ongeveer elk 1,5 uur een theelepeltje met graan. Deze ging ook meteen op. Ze was ook weer alert en er zat ook weer een heel klein beetje beweging in. 's Ochtends wel wat groene slijm in de poep. Te weinig eten dacht ik als oorzaak dus er was gal? in de poep. Einde van de dag had ze wel wat graantjes laten liggen.

Maandag (18-02)
Vanochtend moest ik haar weer dwingen om de antibiotica te laten eten en ook graan pikte zeer weinig van op. Er lag wel weer normaal uitziende poep (wit en bruin). Niet veel bruin, maar het werd wel meer. Dus er werd ook wat verteerd dacht ik. Goed teken toch?


Nu zit ik toch met het feit dat ze niet zo veel graan wilde eten vanochtend. Ik hou het wel in de gaten, maar kan ik nog iets doen? Misschien is ander voer beter? Ze krijgt momenteel gemengd graan met gebroken mais van de Welkoop.

Onder normale omstandigheden zou ze nu legkorrel krijgen, eventuele restjes van groente (niet bereid), gemengd graan een keer in de zoveel tijd als lekkernij en hetzelfde voor de gedroogde meelworm.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Kip ziek - Verstopte krop

Berichtdoor Jan Bollen » 18 feb 2019 11:53

Als je korrel geeft dan wordt dat inde krop gewoon geweekt en de krop hoeft dan niet te werken. Kippen die alle dagen graan krijgen hebben een krop die veel actiever is. Die krop kan dan ook beter groente en gras verteren. Mijn kippen eten geen korrel omdat ze het niet zien als voedsel ze krijgen altijd graan.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip ziek - Verstopte krop

Berichtdoor Isabel » 21 feb 2019 17:31

Hoe gaat het nu?

Remco24
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 apr 2017 08:50
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kip ziek - Verstopte krop

Berichtdoor Remco24 » 24 feb 2019 12:16

Zeer druk met het verzorgen van de hen. Inmiddels 5x bij de dierenarts geweest. Waarbij ze 2x een spuit heeft gekregen om de darmen weer op gang te laten komen. Ook heeft hij de krop twee keer volgespoten met water (met een sonde? plastic buis in de bek). In eerste instantie zei de dierenarts dat ik alleen graan moest voeren en niks anders. Ik vond dat ze maar weinig graan at en vrijdags helemaal niet. Dus heb geprobeerd of ze wel legkorrel (geweekt in water) wilde hebben, normaal krijgt ze dit ook als standaard voer (niet geweekt) en graan als snack. Dit wilde ze ZEER graag eten.

Zaterdag heb ik haar kont schoongemaakt, alles bleef namelijk plakken. Vanochtend zag alles er weer goed uit, poep was weer normaal, alleen eet ze maar weinig. Misschien als gevolg van de vreetbui gisteren?Vooralsnog goed in de gaten houden en eventueel morgen weer naar de dierenarts.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kip ziek - Verstopte krop

Berichtdoor jantien » 24 feb 2019 13:23

Er is nog steeds geen mestonderzoek uitgevoerd?

Remco24
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 apr 2017 08:50
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kip ziek - Verstopte krop

Berichtdoor Remco24 » 24 feb 2019 14:26

Nee daar was ook geen reden toe, aangezien het probleem bekend was, namelijk verstopte krop en vervolgens de darmen die weigerden. In het begin was er ook te weinig mest om een onderzoek op los te laten.

Misschien is dit wel nodig als ze morgen/vandaag niet eet.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip ziek - Verstopte krop

Berichtdoor Isabel » 24 feb 2019 18:08

Ik zou het zeker doen. Ooit een keer een hen gehad waarbij de krop ook niet leeg raakte. Bleek een darminfectie te hebben. Met de goede AB knapte ze weer op. En de nodige kropmassages... :-D

Remco24
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 apr 2017 08:50
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kip ziek - Verstopte krop

Berichtdoor Remco24 » 27 feb 2019 19:25

Weer bij de dierenarts geweest. Ook een mestonderzoek laten doen. Hierop was verder niks bijzonders te zien. Hij zegt wel dat de krop er al een stuk beter was. Maar het hield niet over. Belangrijk was om de darmen weer volledig aan de gang te krijgen De hen heeft weer een spuit gekregen om dit te bevorderen.

Als tip kreeg ik nog een lepel azijn door 1 liter water mengen. We gaan het proberen, hopen op snelle beterschap.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip ziek - Verstopte krop

Berichtdoor Isabel » 01 mar 2019 08:04

Heb je al in dit topic gekeken?

viewtopic.php?f=10&t=83601&start=10

Gaat ook over de darmen.

Remco24
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 apr 2017 08:50
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kip ziek - Verstopte krop

Berichtdoor Remco24 » 01 mar 2019 17:04

Bij toeval gezien inderdaad. Heb die darmflora probiotica die daar aangeraden wordt besteld. Morgen in huis.

Hen lijkt nu weer meer te eten na de spuit, maar voor hoe lang ... hopelijk helpt die probiotica daar straks in mee.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten