Welke dettol?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Welke dettol?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 30 apr 2019 14:00

Welke dettol kan je het best gebruiken bij kalkpoten? Je hebt zoveel verschillende producten.

Je hebt allesreiniger, dat lijkt het mij niet hé?
En dan heb je zeep, of ontsmettingsmiddel. Welke van beide zou het zijn?

Momenteel zet ik de poten elke 2 dagen een minuutje in een oliebadje. Maar nu las ik dat je toch eigenlijk eerst zou moeten wassen met dettol.
Moet dat voor elke behandeling? Of enkel de eerste keer?
En wat is de functie van dat dettolbadje? Is het om de poten schoon te maken en de wonden te verzorgen, of doodt het effectief de mijt?
Is er misschien een alternatief voor?
Ik ben nl niet zo gek op het actieve bestanddeel van dettol en al zeker niet in de grond van mijn ren waar de kippen dan scharrelen. En morsen doe je altijd toch wel een beetje.
De kippen helemaal naar binnen halen is niet zo eenvoudig. Tis een kleine 100m wandelen. Als m'n haan schrikt, weet ik niet of ik hem kan houden. En nu vind hij de behandeling nog doenbaar. Ik betwijfel of hij die wandeling over terrein dat hij niet kent, ook nog goed gaat vinden.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Welke dettol?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 30 apr 2019 14:06

Oh, ik bedenk me net dat ik het dettolbadje misschien ook in een konijnenkooibak kan zetten, dat vangt de meeste spatten vast wel op en kan ik hem dan ook in afdrogen.

Toch hoor ik nog graag welke producten jullie gebruiken, evt alternatieven en indien toch Dettol, welke versie dan. :-)

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Welke dettol?

Berichtdoor jantien » 30 apr 2019 17:40

Alleen insmeren met olie werkt ook prima hoor.
Bij ergere kalkpoten werkt acederm spray ook erg goed.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Welke dettol?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 30 apr 2019 17:46

Waar kan je die spray vinden, want ik heb al een paar sites geprobeerd, maar hij is overal niet meer te verkrijgen. :?

Jij doet het zonder dettol? En gaat het dan volledig weg? Of enkel zolang je blijft inoliën?

Heel erg is het niet. Alhoewel... :roll:
Het zijn geen harde korsten, maar zijn schubben zijn zacht en zijn voeten dikker en precies verfrommeld. En ze zien witter dan zou moeten.

Gebruikersavatar
Martin&Leonard
Berichten: 1138
Lid geworden op: 27 mar 2005 20:13
Land:
M/V: V
Locatie: Zeeland

Re: Welke dettol?

Berichtdoor Martin&Leonard » 30 apr 2019 17:50

Koop een flesje Dettol bij de Kruidvat of plaatselijke drogist. De juiste is die met een heftige geur. Doe een scheut in een schaaltje en met een bakkwastje smeer je dan de pootjes dan in. Verder behandelen zoals je hebt voorgenomen.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Welke dettol?

Berichtdoor jantien » 30 apr 2019 17:51

Ik koop het altijd bij de welkom (Elst).
Als je blijft behandelen, met olie of acederm gaat het weg weg. Maar mijn ervaring is dat als een kip eenmaal kalkpoten heeft het altijd opletten geblazen is want het komt ook zo weer terug.
Misschien daarna een onderhouds beurt van eens in de 2 weken of iets?
Ik heb dat nooit gedaan en pak het gelijk weer aan met olie als het weer wat terug keert.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Welke dettol?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 30 apr 2019 17:57

Ik heb er vroeger wel eens eentje behandeld en daar bleef het echt weg daarna. Nog jaren.
Maar dat was eentje met kale voeten dus die had ik doeken rond de poten gedaan.
En toen had ik ze een week of 2 in een konijnenkooi gestopt zodat de doeken niet vies werden en eraan bleven. Met de haan doe ik dat liever niet, hem een tijdje van z'n hennen weghalen. En die wordt zot ik een kooi. Plus ja, tis een Brahma kriel....dus die doeken gaat toch niet.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Welke dettol?

Berichtdoor jantien » 30 apr 2019 18:01

Insmeren met een kwastje dan, ik heb ook veel kippen met voetbevedering en brahma’s zijn best gevoelig voor kalkpoten.
De spray is dan ook handig ( wel duur), maar werkt super.

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Welke dettol?

Berichtdoor braser » 02 mei 2019 07:58

Een week of twee in een konijnen kooi :crazyeyes:

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Welke dettol?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 02 mei 2019 08:14

Ja, ik weet het. Maar dan was ze er wel vanaf. Anders werkte het gewoon niet goed en werd het steeds erger. Ik wist anders niet wat doen. Met olie instrijken heb ik toen gek genoeg niet gevonden als behandelingswijze. :|
Haar tenen waren ook aangetast en dus moesten de windels daar ook rond. Ze kon er toch niet goed mee stappen.
Wat waren dan die dagen als ze daarna nog jaren goed voortkon? Ik weet trouwens niet meer precies hoelang het geduurd heeft. Zal eerder 1 week dan 2 geweest zijn. Misschien zelfs minder. Ik weet wel dat ik het uiteraard veel te lang vond voor haar, en dat ik de windels een keer of 3 vervangen heb. Ik weet gewoon niet meer of dat nu om de dag of om de 3 dagen was...
Maar ik was wel blij dat het effectief gewerkt heeft. Dat vind ik het nog steeds wel waard.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten