Help, een kip met een kale plek

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Chantal100136
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 okt 2018 13:39
Land: Nederland
M/V: V

Help, een kip met een kale plek

Berichtdoor Chantal100136 » 19 jul 2019 22:19

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Wij hebben sinds oktober pas kippen dus wij zijn nog vrij zoekende in dit soort onderwerpen.
Nu zijn we vandaag terug gekomen van vakantie en tref ik 1 kip aan met een kale plek op haar rug.

Zelf dacht ik eerst aan de rui, maar ik verwacht dan een mooi gave huid te zien met wat nieuwe pennen. Bij haar is het eerder een huid die wat harder aanvoelt (korstjes? maar dan wel gewoon wit/geel). De andere kippen lijken helemaal nergens last van te hebben en ik zie ook geen beestjes of wat dan ook lopen bij haar.

Zijn er dingen die ik kan doen of is dit wel de rui? Ik kan helaas niet een foto hier toevoegen want ik heb geen foto on-line staan.

Alvast bedankt!

Chantal100136
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 okt 2018 13:39
Land: Nederland
M/V: V

Re: Help, een kip met een kale plek

Berichtdoor Chantal100136 » 19 jul 2019 22:31

Het is me na wat speurwerk toch gelukt om de foto's toe te voegen. Hopelijk lukt het zo en geeft het meer duidelijkheid.

Afbeelding
Afbeelding

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Help, een kip met een kale plek

Berichtdoor danielb » 19 jul 2019 22:42

en die plek is er zo in 1 keer gekomen???
zit er een haan bij?

Chantal100136
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 okt 2018 13:39
Land: Nederland
M/V: V

Re: Help, een kip met een kale plek

Berichtdoor Chantal100136 » 19 jul 2019 22:53

danielb schreef:en die plek is er zo in 1 keer gekomen???
zit er een haan bij?


Ik ben 2 weken op vakantie geweest dus durf dat niet zo te zeggen. Voordat ik weg ging zat het er nog niet. Er zit geen haan bij dus daar kan het niet aan liggen.

Chantal100136
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 okt 2018 13:39
Land: Nederland
M/V: V

Re: Help, een kip met een kale plek

Berichtdoor Chantal100136 » 20 jul 2019 11:31

Vanochtend kwam ik bij het hok en zag ik de kip nu met een open wond op haar rug zitten. Een andere kip had duidelijk bloed rond haar snavel dus het lijkt nu erg op verenpikken.
Straks heb ik een afspraak bij de dierenarts voor de kip met de open rug om te kijken of daar iets extra's mee gedaan moet worden.
Ik begreep van de dierenarts dat hij direct aan bloedluis dacht aangezien kippen dan vaak op elkaar gaan pikken? Is dat ook als er 1 kip maar de pineut is?

Wat zouden jullie verder doen met deze kip: wel/niet apart zetten, kan ze ook een tijdje dan in huis zitten ivm regen en geen extra hok of dat beter niet doen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Esther279
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 apr 2015 16:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Help, een kip met een kale plek

Berichtdoor Esther279 » 20 jul 2019 12:59

Ik heb hier een Sussex hen welke weken lang kale plekken op haar vleugels-schouders had. Achteraf denk ik dat het door de aanwezigheid van bloedluis is gekomen. Maar ik geloof niet dat daarbij de plekken door andere kippen aangepikt werden. Nu ik de bloedluis onder controle heb zijn de kale plekken weg.
Wel is er hier een keer een andere kip tot op dr schedel (tot op het bot) gepikt door de dominante kippen. Ze was al weken het doelwit, de laagste in rang. Maar toen er een wondje kwam ging het in 1 dag helemaal mis. Misschien dat het mijn persoonlijke trauma is maar ik ben daarna erg waaks op kippen die ander kippen tot bloedens toe pikken. De gepikte kip moest daarna na afgemaakt worden.
Ik zou haar even apart houden. En tja, als dat niet buiten kan, dan maar binnen, toch?
Wel vind ik dat de kale plek er ongezond uit ziet. De huid lijkt al kosterig? Of zijn dat pikwondjes?

Chantal100136
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 okt 2018 13:39
Land: Nederland
M/V: V

Re: Help, een kip met een kale plek

Berichtdoor Chantal100136 » 20 jul 2019 13:12

We zijn zonet naar de dierenarts geweest. Er moesten toch 2 krammetjes in gezet worden aangezien de huid door was. Verder antibiotica mee en zalf aangezien het wel behandeld moet worden.

Hij zag totaal geen bloedluis of andere dingen dus hij verwacht echt dat een kip dit gedaan heeft. Zijn woorden waren dat dit vaak ook nog erger kan worden tot zelfs de dood tot gevolg als je ze bij elkaar blijft houden.

Nu wil ik dat natuurlijk helemaal niet, maar zit nu wel met het dilemma van hoe nu te handelen. Doen we de kip die gewond is alleen zetten of juist degene waarvan we denken die het veroorzaakt? Hoe doen we dat apart zetten en blijft dat voor altijd?
Is het dan niet beter om voor 1 van de 2 een nieuw adresje bij een nieuw groepje kippen te zoeken ipv dat ze alleen zitten? Veel vragen die door mijn hoofd gaan.

Gebruikersavatar
Esther279
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 apr 2015 16:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Help, een kip met een kale plek

Berichtdoor Esther279 » 20 jul 2019 14:58

Goed dat de hen een goede behandeling heeft gekregen. Met die zorg zal ze het wel redden.

En ja, ik snap je dilemma. En ik weet ook niet echt het antwoord.
Ik heb, zoals al geschreven, idd een nare ervaring met een gepikte kip. Dus nu terug zetten zou ik iig niet doen.
Als je ze ergens anders onder kan brengen is dat mss de oplossing. Maar dan hoop ik dat ze daar niet het zelfde lot wacht. Want gewond in een nieuwe toom komen zijn niet de meest optimale omstandigheden.

Wat ik op dit forum wel eens heb gelezen is dat je ook de pikker even een paar weken uit de toom kan halen. Zo verander je de hiërarchie. Mss heeft de gepikte kip dan meer kans.

Gebruikersavatar
Esther279
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 apr 2015 16:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Help, een kip met een kale plek

Berichtdoor Esther279 » 20 jul 2019 15:04

En
Als je een kip apart ga zetten, tijdelijk. Dan ben je er niet zomaar met een paar dagen mee klaar. Als je ze, nadat de gepikte kip weer is hersteld, weer bij elkaar weer hebben ben je wel een paar weken verder.
Dus je moet de mogelijkheden maar net hebben om een kip zolang apart te kunne houden.

Chantal100136
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 okt 2018 13:39
Land: Nederland
M/V: V

Re: Help, een kip met een kale plek

Berichtdoor Chantal100136 » 20 jul 2019 18:31

Wij vonden dat er direct een goede behandeling in werking gesteld moest worden. We hadden nog een dierenarts achter de hand als we de eerste niet goed genoeg vonden maar gelukkig pakte hij erg goed door.
Ik schrok er zo ontzettend van en heb ook geen idee hoelang dat arme ding al zo rondloopt.

Wij hebben nu op dit moment een klein nachthokje voor de gepikte kip buiten staan en een gedeelte van de ren is nu alleen toegankelijk voor haar. De andere hennen kunnen hier niet bij komen. Dit houden wij eerst 3 dagen aan totdat de antibiotica (welke in het water gegeven moet worden) klaar is. Daarna gaan we de wisseltruc doen dat zij weer bij de andere kippen komt te zitten en de boosdoener apart komt te zitten. Hopelijk gaat dit lukken maar zo met die open wond leek het ons niet verstandig haar bij die anderen te zetten.

Hopelijk is het zo dat wanneer de pikker even een paar weken uit de toom is dat de hiërarchie wat veranderd is en dat we dan weer rustig ze bij elkaar kunnen zetten. We verwachten ook niet dat het binnen een paar dagen klaar is. We hebben de ruimte ervoor het is alleen even wat improviseren.

Heeft iemand hier enige ervaring met hoe uiteindelijk de boosdoener weer het beste te introduceren in de groep? Kan dat bij wijze van spreken meteen overdag een gehele dag en 's avonds weer in eigen hok of moet je ze direct geheel bij elkaar zetten? Is het ook handig om dan de gehele tijd het in de gaten te houden of moet je ze juist ook wat hun gang laten gaan?


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: frankip en 3 gasten