Wond roofvogel

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
LisaLoah
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 jan 2024 15:48
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wond roofvogel

Berichtdoor LisaLoah » 23 jan 2024 07:27

lnge schreef:De dosering die ik gevonden heb komt van Red een legkip.
Van Novacam hond 1,5 mg/ml geef je 0,66 ml per kilo kip en je dient het oraal 2x daags toe.
Van Novacam kat moet je 3 keer zoveel geven.


Heel erg bedankt !

LisaLoah
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 jan 2024 15:48
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wond roofvogel

Berichtdoor LisaLoah » 23 jan 2024 07:30

Pearlsofpassion schreef:Metacam geven is goed. Van die voor kat moet je idd 3x zoveel per kg lichaamsgewicht geven als die voor hond. Verder hetzelfde middel.

Honingzalf is goed.

Het kan wel hoor, ik heb ook al diepe wonden zo behandeld. Maar dan mag het wel niet in de buikholte oid komen he.
En dan moet je idd meerdere keren per dag spoelen en weer zalven. Kan lang duren, maar het geneest wel.
Ik heb zo goede honingzalf wonderen zien verrichten. Mesitran is de beste en de soft versie werkt het eenvoudigst. Als je ze lauwwarm maakt wordt ze zo lopend dat je ze zelfs kan inspuiten in vb een abces. Als er op het eind maar een klein gaatje meer is vb.
Ik heb ook een konijn gehad die z'n hechtingen er steeds uit zweerden en de wond dus steeds weer open kwam. Daar heeft deze procedure uiteindelijk ook gewerkt.

Ik zou er wel zeker een DA die je vertrouwt naar laten kijken. Dus niet over telefoon of foto, maar echt naar de kip kijken.


Dankjewel voor de informatie en adviezen.
Ik heb op internet gezocht, is de complete naam; L-Mesitran Ointment honingzalf? Dan bestel ik die erbij.
De wond zit op de rug, gelukkig niet op de buik. De vogel zat er net op en heb hem eraf gejaagd. Ben me kapot geschrokken.
De kip gaat straks met mij mee, ik heb vrij genomen. Mijn eigen dierenarts voor het kleinvee en de paarden, kippen gaat er naar kijken. We gaan ons best doen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wond roofvogel

Berichtdoor Pearlsofpassion » 23 jan 2024 08:12

Ik vind de soft versie het aangenaamst werken. Maar ik weet niet precies waarvoor de ointment versie is.
Ik merk wel gigantisch verschil tussen mesitran en andere merken. Had er ooit eentje van de dierenarts met etherische olien maar dat werkte echt niet zo goed. Overgeschakeld op de Mesitran en toen genas het wel vlot.

De buikholte is natuurlijk ook via de rug bereikbaar. Tussen of onder de ribben. Vandaar dat ik er zelf eerst een DA zou laten naar kijken. Dat het er niet doorheen zit. Want dan moet je opletten met spoelen en moet je wss stevig antibiotica geven tegen inwendige infecties. Gelukkig is de spiermassa ed idd wel dikker aan de rugzijde. En zitten de ribben en ruggegraad ook in de weg. Maar met de scherpe kauwen van een roofvogel weet je toch maar nooit.

LisaLoah
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 jan 2024 15:48
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wond roofvogel

Berichtdoor LisaLoah » 23 jan 2024 09:25

Pearlsofpassion schreef:Ik vind de soft versie het aangenaamst werken. Maar ik weet niet precies waarvoor de ointment versie is.
Ik merk wel gigantisch verschil tussen mesitran en andere merken. Had er ooit eentje van de dierenarts met etherische olien maar dat werkte echt niet zo goed. Overgeschakeld op de Mesitran en toen genas het wel vlot.

De buikholte is natuurlijk ook via de rug bereikbaar. Tussen of onder de ribben. Vandaar dat ik er zelf eerst een DA zou laten naar kijken. Dat het er niet doorheen zit. Want dan moet je opletten met spoelen en moet je wss stevig antibiotica geven tegen inwendige infecties. Gelukkig is de spiermassa ed idd wel dikker aan de rugzijde. En zitten de ribben en ruggegraad ook in de weg. Maar met de scherpe kauwen van een roofvogel weet je toch maar nooit.


Ik heb de soft versie net besteld.
Ik heb van de dierenarts Dermiel honing wondzalf erbij gekregen . Dan kan ik eventueel wisselen en handig om het op voorraad te hebben.
De wond is gespoeld, zat wel diep maar zoals lijkt geen vitale organen geraakt. Ik heb een 16 daagse amoxicilline kuur meegekregen. Wordt nog wat elke dag een halve tablet er in maar komt vast goed. Elke dag wondverzorging ; reinigen en smeren.
Ons paard is hersteld van een gruwelijke open wond dus ben wel wat gewend. Hoop dat het gaat lukken met de kip. Metacam er ook bij trouwens.
Het ironische aan dit verhaal is dat wij bezig waren de ren uit te breiden en extra gaas er overheen ter bescherming roofvogels. Ze mochten heel even los lopen. 1 x en nooit weer

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Wond roofvogel

Berichtdoor lnge » 23 jan 2024 11:16

Het gaat vast goedkomen met Kippie! Je doet er alles aan! :duimop:

Ik heb het hier ook meegemaakt, helaas was ik te laat buiten. Ik hoorde het notabene gebeuren maar ik dacht dat de kippen aan het ruziën waren. Als ik toen naar buiten was gegaan had ik haar nog kunnen redden :huil:

Daarna ook een volledig dichte ren gemaakt. Loslopen in de tuin was hier na bijna 15 jaar verleden tijd, ik durf het niet meer.

LisaLoah
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 jan 2024 15:48
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wond roofvogel

Berichtdoor LisaLoah » 23 jan 2024 12:53

Nee dan ben je gelijk genezen van dat los lopen.
Een andere hen had ook wat bloed achter op koppie, klein wondje, denk dat deze zichzelf wist los te trekken.
Pukkie hebben we gevonden vlakbij een legbatterij waar ze is ontsnapt. Heeft al veel doorstaan dus moet wel goed komen. Ze eet in elk geval goed van het menu wat ze aangeboden krijgt. Het zijn ook taaie beestjes ; oogjes dicht met schoonmaken en voelde het hele lijfje in spanning van pijn. Gaf geen kick. Bedankt voor al jullie adviezen

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wond roofvogel

Berichtdoor Pearlsofpassion » 23 jan 2024 17:58

Mooi, dat vertrouwen dat ze in je heeft. :-)

LisaLoah
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 jan 2024 15:48
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wond roofvogel

Berichtdoor LisaLoah » 31 jan 2024 20:26

Pearlsofpassion schreef:Mooi, dat vertrouwen dat ze in je heeft. :-)


Weer een week verder en de wond begint te genezen gelukkig. We hebben nog een week antibiotica te gaan. Misschien nog wat verlenging . Elke dag reinigen en smeren met Dermiel honingzalf. Daarna stappen we over op alu spray. Ik ga even proberen weer een foto te plaatsen. Wat heeft ze geluk gehad. Ze was ook bont en blauw op dag 3

LisaLoah
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 jan 2024 15:48
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wond roofvogel

Berichtdoor LisaLoah » 31 jan 2024 20:28

Afbeelding

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Wond roofvogel

Berichtdoor tuff cookie » 31 jan 2024 21:12

Ziet er goed uit ! Goed werk hoor :duimop:


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten