Inactieve kip

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Scharrelkipje
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mar 2024 18:58
Land: Nederland
M/V: M

Inactieve kip

Berichtdoor Scharrelkipje » 26 mar 2024 12:03

Sinds een aantal weken is een kip minder actief. Ze staat veel stil, vaak ook met de ogen dicht. Kop en staart wat naar beneden. Ze eet en drinkt nog wel, maar niet veel. De krop is erg klein als ik deze controleer. Ze is ook erg mager en de kam is niet zo fel rood, soms wat grauw.

Als we naar buiten komen wordt ze actiever. Staart en kop gaan wat meer omhoog. Als we voer in ren brengen komt ze daar direct op af. Ze eet wel, maar niet zo snel en veel als de andere kippen.

Ik heb vorige week 5 dagen achter elkaar Finendo Cox & Worm door het water gedaan. Ik zie hier geen ander effect van dan dat de kam wat roder lijkt. Ik voer nu verder wat kwark bij voor de eiwitten.

De kip is een jaar oud.
Poep kan ik niet controleren, ik weet niet wat van haar is. Ik zie geen afwijking in de poep die ik vind.
Ze heeft nog niet gelegd.
Ik heb nog 2 andere kippen van dezelfde leeftijd, daarvan heeft er maar 1 vorig jaar al gelegd. De andere is pas dit voorjaar begonnen.

Afgelopen november heeft ze iets gehad met haar krop. Deze liep niet goed door. Dit is toen verholpen door het bijvoeren van kwark.

Ik weet nu eigenlijk niet goed wat ik verder kan doen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Inactieve kip

Berichtdoor Pearlsofpassion » 26 mar 2024 12:22

Laat dan de mest van allemaal controleren of zet haar even apart zodat je kan opvangen.

Ze klinkt zeker wel ziekjes.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11782
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Inactieve kip

Berichtdoor jantien » 26 mar 2024 12:38

Als dit al paar weken gaande is zou ik haar NU apart binnen zetten, wat poep van opvangen en met kip en poep naar de DA voor onderzoek. Dit dier is echt ziek.
Waarom de middelen niet werken die je hebt gebruikt?
Je weet niet wat het is en de middelen die je in dierenwinkel en online kunt kopen bevatten maar een fractie van de werkzame stof die een ziek dier beter moet maken, dus is het gewoon geld in put gooien en dier blijft ziek.
Echt nu actie ondernemen..

Scharrelkipje
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mar 2024 18:58
Land: Nederland
M/V: M

Re: Inactieve kip

Berichtdoor Scharrelkipje » 26 mar 2024 18:12

Vandaag bij de dierenarts geweest. Hij kon zo niets ontdekken behalve dat ze erg mager is. Het lastige is dat ze actief wordt als je in de buurt komt, met en zonder eten. Ze eet dan ook met de andere kippen mee. Er is de hele dag voer beschikbaar, waar ik haar ook af en toe uit zie eten.

Ik ga haar vannacht apart houden om morgenochtend mest weg te kunnen brengen voor onderzoek. Hopelijk komt daar wat uit.

P.s. de dieren arts gaf aan dat de hoeveelheid werkzame stoffen in cox en worm voldoende moet zijn.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11782
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Inactieve kip

Berichtdoor jantien » 26 mar 2024 19:28

Dan zsm een andere DA zoeken, want als een DA zegt dat daar genoeg werkzame stoffen inzitten, dan klopt dat al voor geen meter.
Ook het feit dat jij schrijft dat je vandaag bij die DA bent geweest en hij niet gelijk mestonderzoek heeft gedaan naar aanleiding van jouw verhaal maakt het al een DA die totaal geen verstand van pluimvee heeft.
Of ben je misschien niet naar een DA geweest…kan ook nog natuurlijk…alleen help je je arme kipje er niet mee.
Als een kip inactief gedrag laat zien zoals jij het omschrijft, betekent het duidelijk dat er iets aan de hand is.

Scharrelkipje
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mar 2024 18:58
Land: Nederland
M/V: M

Re: Inactieve kip

Berichtdoor Scharrelkipje » 26 mar 2024 19:45

Suggereren dat ik zou liegen over bezoek aan de dierenarts…
Ik weet niet waarom ik überhaupt reageer op zo’n wild bericht, maar goed:
Zoals beschreven zet ik haar vannacht apart om mest hebben om te kunnen onderzoeken. Er was geen mest voorhanden om te onderzoeken. Dus dit gebeurt morgen direct.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11782
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Inactieve kip

Berichtdoor jantien » 26 mar 2024 19:57

Excuses als ik wat te lomp reageerde.
Het werd me niet duidelijk dat DA gevraagd had om een mestmonster morgen te brengen. Ze is wel schoon aan haar achterkant?
Maar blijft het feit dat als je DA zegt dat finecto worm en cox genoeg werkzame stoffen zouden bevatten, dat is een pertinente leugen van je DA, dat neem ik dus terug.

Scharrelkipje
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mar 2024 18:58
Land: Nederland
M/V: M

Re: Inactieve kip

Berichtdoor Scharrelkipje » 27 mar 2024 16:30

Uitslag van het mestonderzoek is binnen. Er zijn geen bijzonderheden gevonden.
Geen wormen of coccidioses.

We gaan nu proberen met een mix van antibiotica voor de darmen voor 7 dagen.
Ik zal haar afzonderen in een deel van de ren, zodat alleen zij bij het extra calorierijk/eiwitrijk eten kan en bij drinken met het antibiotica er in.
Hopelijk knapt ze hier van op.

Deze kip is altijd wat achtergebleven, dus ik sluit een bepaalde afwijking ook niet uit.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Inactieve kip

Berichtdoor Pearlsofpassion » 27 mar 2024 20:28

Oh ja. Dat is een goed idee.
Hopelijk knapt ze op.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jron en 3 gasten