aangevlogen duif

LindaW
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jun 2012 09:24
Land: Nederland
M/V: V

aangevlogen duif

Berichtdoor LindaW » 21 jun 2012 09:45

Sinds eergister hebben we een duif, we hebben hem/haar Bruce genoemd! Volgens mijn moeder is het een vrouwtje.
Deze had ik dinsdagmiddag al rond zien vliegen en door het voeren van de tortelduiven is deze duif ook komen eten. Ik heb haar kunnen vangen en in de wasmand met een plank erop in de schuur gezet.
Gisterochtend heb ik haar los gehad en 's avonds is zij weer teruggekomen. Zij wilde door het bovenraampje van de keuken... Daar heb ik haar kunnen vangen en weer in de wasmand gedaan.
Ik heb gister al op marktplaats zitten zoeken naar een duivenhok en kwam ook duivenrassen tegen, ik denk dat het een Takla is. Bruce is niet geringd.

Bruce mag blijven, maar wat voor maatregelen moet ik nemen?
Hoe en waar kan ik haar alsnog laten ringen?
Wat is een goed duivenhok?
Ik wil er nog wel wat vriendjes bij?
Als het een vrouwtje is, kunnen er dan ook vrouwtjesduiven bij?

Pfff, waar begin in nou weer aan ;) ???

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22926
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: aangevlogen duif

Berichtdoor Kip La La » 21 jun 2012 12:49

LindaW schreef:Pfff, waar begin in nou weer aan ;) ???


Herkenbaar ! Alleen is die van mij weer weggevlogen (ik denk weggejaagd door de houtduiven die mijn 'tuin' als hun territorium beschouwen.)
Adviseren kan ik je verder niet want ik ben dus niet verder gekomen dan vijf dagen verzorging van de gewonde duif.
Veel plezier met je nieuwe hobby !

Gebruikersavatar
marvin2985
Berichten: 1018
Lid geworden op: 02 mei 2010 15:27
Land: nederland
M/V: M
Locatie: amsterdam

Re: aangevlogen duif

Berichtdoor marvin2985 » 21 jun 2012 17:51

een klein hokje van 80x50x50 ergens aan de muur is genoeg voor 1 koppel duiven, als ze overdag gewoon los mogen vliegen.
zo`n hok kan je zelf maken, betonplex is daar heel geschikt voor. aan de voorkant gaas en je heb een hok.
als je er 1 bij wil zou ik wel voor een man (doffer) kiezen, veel leuker voor de duif en voor jezelf.
een vrouw (duivin) erbij zou ook kunnen maar dan is er een kans dat 1 het hok overneemt en de andere duivin er niet meer in laat. met doffers is dit wel zeker.

Ringen kan nu alleen met knijpringen, die kan je bij verschillende duivenwebshops bestellen met bijvoorbeeld je tel nummer er op. zo kunnen ze je bellen als hij ergens anders gevonden is.


heb je al een fototje van de duif? als je nog vragen heb vraag maar!

LindaW
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jun 2012 09:24
Land: Nederland
M/V: V

Re: aangevlogen duif

Berichtdoor LindaW » 22 jun 2012 11:34

De duif is er nog steeds. 's Ochtends laat ik hem los en 's avonds komt hij via het bovenraampje in de keuken weer binnen, dan weer in de wasmand en de schuur in.
De hele dag hangtie wat in de tuin rond, hij gaat niet vliegen in de lucht. Is dit wel normaal voor een duif?

Misschien een domme vraag, maar als ik er een Doffer bij zou zetten, komen er waarschijnlijk ook jonge duifjes? Daar zit ik eigenlijk niet op te wachten.

Zal mijn vriend vragen een fotootje te maken en op de computer te zetten.

Gebruikersavatar
nel
Berichten: 9257
Lid geworden op: 27 sep 2002 10:26
Land: NL
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: aangevlogen duif

Berichtdoor nel » 22 jun 2012 12:36

Misschien een domme vraag, maar als ik er een Doffer bij zou zetten, komen er waarschijnlijk ook jonge duifjes? Daar zit ik eigenlijk niet op te wachten.



Daarvoor moeten dan eieren gelegd worden en die kun je weg halen ;)

Gebruikersavatar
marvin2985
Berichten: 1018
Lid geworden op: 02 mei 2010 15:27
Land: nederland
M/V: M
Locatie: amsterdam

Re: aangevlogen duif

Berichtdoor marvin2985 » 22 jun 2012 23:17

kalk eitjes doen dan hun werk. na een paar keer kalk eitjes is de meeste liefde over en zullen ze dat jaar niet meer gaan kweken. en als je wel een x een nestje wil kan je dat ook altijd doen.

ik zou nu de wasmand vermijden en een zitstok op het kozijn maken en dan zsm een duivenhokje maken.
http://www.tilduiven.nl/op-bezoek-bij/n ... rig&id=528
zo`n hokje zou perfect zijn met enkele persoonlijke aanpassingen

LindaW
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jun 2012 09:24
Land: Nederland
M/V: V

Re: aangevlogen duif

Berichtdoor LindaW » 23 jun 2012 00:23

@marvin2985:
Ok tanks, kalkeitjes zijn dan wel een idee.
Zat er ook aan te denken om nog een stuk of 3 duifjes erbij te doen, en dan zo'n soort hokje als uit jouw link. Dan hebben ze allemaal hun eigen hokje. Kan je dan wel duivinnetjes bij elkaar houden?
Dan zou ik zo'n hokje (die uit jouw link) in de schuur aan de muur kunnen maken?
En de duif dan 's avonds van het zitstokje bij de keukendeur afhalen en in de schuur in zijn hokje zetten?

Nog een paar foto's van 22 juni, 's middags!

Afbeelding
Zo zittie iedere keer in de tuin, die paar dagen.

Afbeelding
Close-up!

Is het zo te zien of het een Doffer of een Duivinnetje is?
En welk ras?

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: aangevlogen duif

Berichtdoor Lies » 23 jun 2012 00:30

Ik heb haar kunnen vangen
Dat is al apart dat je een duif kan vangen en als ik die foto zie dan vraag ik mij af of die duif wel in orde is?
Het lijkt niet zo.. :?

Beun
Berichten: 2000
Lid geworden op: 28 apr 2011 11:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: aangevlogen duif

Berichtdoor Beun » 23 jun 2012 09:43

Deze duif is een Turkse Takla. Een ras dat slecht vliegt vaak en veel rolt. Deze duiven klappen met de vleugels en rollen dan achterover in de lucht. Dier ziet er uitgeput uit. Dit soort duiven blijft bij je wonen als je het een goed hok geeft.
Ik zou er 1 duivin bijzetten. Dan zit je altijd goed. Duivenkoppels vechten en hebben meer ruimte nodig dan 1 til. Een til is sowieso een onding. Ik zou ze een stevig en goed hok geven dat je droog tegen een muur hangt bv. Een konijnenhok, poten eraf zagen, leuk oppimpen met verf en een stuk plexiglas tegen de tocht tegen het gaas. Klaar ben je en de duiven hebben een goed hok. Zet er ook 2 zitjes in en een broedschaal. En zorg dat de marter er niet bij kan. Bij deze duif moet je nog niks zetten want deze is te zwak. Die kan dan ziek worden. Eerst opknappen, zorgen dat hij blijft en als hij helemaal goed is een jonge Takla erbij zetten ;)

Beun
Berichten: 2000
Lid geworden op: 28 apr 2011 11:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: aangevlogen duif

Berichtdoor Beun » 23 jun 2012 09:48

Mijn duiven, hok was altijd open, in bad dus wat verfrommeld:

Afbeelding

Mijn takla-doffer. Erg mooi dier, hier broedend. ;)

Afbeelding

Deze duiven had ik allemaal opgevangen en opgeknapt. Stadsduiven, een tilduif en een koppel Takla's. Later ben ik er Oosterse rollers bij gaan houden. :duimop:


Terug naar “Duiven”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten