Duif gevonden

Beun
Berichten: 2000
Lid geworden op: 28 apr 2011 11:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: Duif gevonden

Berichtdoor Beun » 08 jun 2013 10:16

marvin2985 schreef:beun, als je ergens geen verstand van heb kan je beter niks zeggen, wat een onzin zeg, alleen maar gebaseerd op vooroordelen.

natuurlijk kan een duif wel ziek zijn, onderweg of iets wat niet te zien is, gebeurd vaak genoeg.
ook niet alle duivenmelkers maken hun duif gelijk af, zeker geen jonge duif.
het eerste jaar maakt elke jonge duif wel een foutje, kunnen ze het na 3 jaar nog niet ja dan eindigen ze misschien in de pan maar niet in het eerste jaar.



Ik denk zelf dat ik meer verstand van duiven heb dan jij. Ik heb al 30 jaar duiven en weet echt wel waar ik het over heb. Dat jij denkt dat een gewonde duif een mooie toekomst krijgt bij een melker waar hij niet van is is een droomwereld. De meeste duiven eindigen het eerste jaar in de pan. Dan is nl de selectie. Er worden er heeeel veel gekweekt en de duiven die echt top zijn worden aangehouden. De rest zal geslacht worden. Ik weet niet waarom je jezelf een kenner vindt want je hebt er echt geen kaas van gegeten. Ik vang overigens ook al jaren duiven op. Geen enkele duif is opgehaald na bellen van de eigenaar. Dus droom lekker verder zou ik zeggen. Ik heb zeker 15 keer een eigenaar gebeld en daarom denk ik dat ik wel weet waar ik het over heb. Oordelen kan je beter doen nadat je gevraagd heb of ik zelf misschien in de duiven zit. ;)

En wat je zegt over een duif die onderweg ziek wordt? Weet jij hoe lang een duif onderweg is? Nooit langer dan enkele dagen. Dan zit hij te knipperen op de grond (dat wil zoveel zeggen als dat hij volledig uitgedroogd is) en vergaat hij van de honger. Een postduif kan nl niks in de natuur. Die eet uit een bak en drinkt uit een drinkbak bij de melker. Verder kennen ze niets. Daarom lopen ze nu overal rond en kan je duiven oprapen die half dood zijn. Nergens anders om.

Dus waarop mijn stukjes gebaseerd zijn moet je eerst vragen en niet meteen oordelen. :duimop:

Gebruikersavatar
marvin2985
Berichten: 1018
Lid geworden op: 02 mei 2010 15:27
Land: nederland
M/V: M
Locatie: amsterdam

Re: Duif gevonden

Berichtdoor marvin2985 » 08 jun 2013 10:44

nou bij het inkorven van duiven begint de reis al, dat is bij ons uitgaand van een vitessevlucht op vrijdagavond, dan zitten ze de hele nacht in de mand, met andere duiven en een gezamelijke bak water, daar hoeft er maar 1 van een beetje ziek te zijn en de bacterie is over, vervolgens worden ze zaterdag ochtend (bij goed weer) los gelaten, is het minder weer dan kan dat nog wel eens langer duren, waarna ze een zware vlucht krijgen richting huis, de weerstand neemt af de bacterie kan zn werk doen en de duif is ziek.
en dan heb ik het nog niet eens over de fond wedstrijden.

aan het eind van het seizoen word er idd geselecteerd, de beste mogen blijven.
maar als niemand zijn duiven meer terug krijgt kan het wel eens gebeuren dat je zonder jonge duiven zit aan het eind van het jaar of tenminste veel minder dan je gehoopt had, dan had je graag dat ene janssen duifje wat je via de veiling heb kunnen bemachtigen voor een hoop centen terug gehad en het er nog een jaartje mee geprobeerd hoor.

als je zo lang al in de duiven zit weet je dat vooral jonge duiven die je verspeeld 9 van de 10 keer helemaal niet slecht zijn maar gewoon nog jong onervaren en misschien wat pech met het weer.
of verspeel jij niks tijdens je wedstrijden?

het is gewoon netjes, en zelfs verplicht om de eigenaar op de hoogte te stellen van de opvang, wil hij hem niet terug dan kan je altijd het eigendomsbewijs vragen en hem zelf houden.

Beun
Berichten: 2000
Lid geworden op: 28 apr 2011 11:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: Duif gevonden

Berichtdoor Beun » 08 jun 2013 11:27

Ah, je zit zelf in de duiven. Dan begrijp ik niet waarom je eerst beweert dat de duiven na een jaar of 3 pas echt uitgeselecteerd worden. Jij weet net als ik dat een duif de 3 jaar alleen haalt als het een topdier is en dan wordt het een dier om mee te kweken. Anders haalt hij de 3 jaar nooit. Niks mis mee, maar een jonge duif die verdwaalt en ook nog eens een vleugel laat hangen is al dood voor de melker. Dat weet jij net zo goed als ik.
En ik zit niet in de vliegduiven maar Oosterse rollers. Daarnaast heb ik tilduiven gehad, postduiven die duivenmelkers niet meer terug wilde hebben (100% van de gevallen zijn ze NIET opgehaald). Ik moest ze maar voeren en dan zouden ze vanzelf wel terugkomen. Of niet. Eigenlijk kon ik het zelf uitzoeken met die duiven die bij mij aan kwamen vliegen. Niemand stopt ook een verzwakte duif bij de goede duiven want dat geeft alleen maar risico's.

Ik heb niks tegen vliegduivenhouders maar je moet niet net gaan doen alsof die allemaal netjes alle jonge duivenophalen. Mijn ervaring hiermee is 0,0 en dat op 15 of meer gevonden of aangevlogen duiven. De meeste heb ik gehouden maar helaas vliegen postduiven over het algemeen naar huis als ze weer op krachten zijn. Ik heb nog wel wat leuke foto's van de postduiven die zich bij mijn Oosterse rollers aansloten. Inmiddels heb ik sinds 2 jaar geen duiven meer. Geen zin meer in. Deels omdat er veel teveel postduiven aan kwamen vliegen die geen Boe of Bah meer konden zeggen van verdroging en uitputting. Als je nu gaat rijden lopen ze ook overal op de vluchtstroken. Allemaal jonge dieren die de weg niet meer kunnen vinden of die zeer verzwakt zijn geraakt door het hete weer.

Beun
Berichten: 2000
Lid geworden op: 28 apr 2011 11:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: Duif gevonden

Berichtdoor Beun » 08 jun 2013 11:31

Ik heb deze discussie overigens al 100 keer gehad met postduivenhouders. Die zeggen allemaal dat ze hun duiven netjes ophalen bij de vinder. Vreemd genoeg heb ik die ervaring nog nooit gehad en zit ook de dierenambulance overvol met postduiven. Die mag je naar een centraal hok brengen. Je weet net als ik wat er dan mee gebeurd. Want niemand haalt zijn duiven daar op gezien daar alles door elkaar zit en de helft ziek verzwakt en misselijk is. Dat wil je niet in je hok krijgen. Dus waarom net doen alsof het allemaal zo extreem netjes gaat? Ik begrijp best dat mensen geen 100 km rijden voor een van de 80 jongen van dat jaar. Maar doen alsof dat wel normaal gesproken zo gaat is echt onzin. Dat weet jij prima. :duimop:

Gebruikersavatar
marvin2985
Berichten: 1018
Lid geworden op: 02 mei 2010 15:27
Land: nederland
M/V: M
Locatie: amsterdam

Re: Duif gevonden

Berichtdoor marvin2985 » 08 jun 2013 17:29

ik heb vroeger ook wedstrijden gevlogen idd.
ik haalde alle duiven binnen 50 km op, en dan mochten ze het 2 weken daarna gewoon nog een keer proberen.
zelfs 1 keer 1 duif 3 keer bij hetzelfde adres opgehaald, de 4de wedstrijd mochten ze hem houden en heb ik ze het eigendomsbewiijs gestuurd.

vaak zijn er bij mij ook duiven opgehaald, en werden ze niet opgehaald dan stuurde ze meestal (op 1 keer na) het eigendomsbewijs op.
ik vind het erg belangrijk dat de eigenaar op de hoogte word gesteld, hij zal dan zelf de keus hebben.

leuk trouwens rollers, ik heb hoogvliegers gehad, had de ambitie om daar ook wedstrijden mee te doen maar daar gaat helaas nog meer tijd in zitten dan postduiven.

ook lid van vds?

gr, marvin

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Duif gevonden

Berichtdoor Lies » 08 jun 2013 23:13

Beun schreef:Als je iets voor die duif wil doen dan ga je door met wat je doet en breng je hem niet naar een duivenmelker. Op dit moment wordt er al veel gevlogen met jonge duiven en lopen overal uitgeputte duiven die het niet halen. Het is bloedheet en die dieren barsten van de dorst en zijn helemaal uitgeput.


Wat je schetst is herkenbaar. Vond zelf vorig jaar een jonge duif met vochttekort, het was meer dan erge dorst. Beest zag het allemaal niet meer.
Ik heb nu 3x een duif op mijn pad gekregen en geef dan trouw het nummer door maar er is nog nooit iemand geweest die de duif kwam halen.

Gebruikersavatar
lalala
Berichten: 2645
Lid geworden op: 27 apr 2013 10:58
Land: Belgie
M/V: V

Re: Duif gevonden

Berichtdoor lalala » 11 jun 2013 19:33

Duifje en is niet meer terug gekomen nadat hij zijn buikje rond had gegeten en veel had gedronken :duimop: hopelijk zit hij/zij nu ergens in de bomen bij wat andere duiven ;)


Terug naar “Duiven”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten