klein duifje gevonde, is tam, maar wat nu?

BobTopTier
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 okt 2018 13:26
Land: belgie
M/V: M

klein duifje gevonde, is tam, maar wat nu?

Berichtdoor BobTopTier » 10 okt 2018 16:38

Hallo iedereen,
Mogelijk is er al ergens een post gerelateerd aan mijn vraag:
ik heb enkele weken geleden een jong duifje gevonden op straat. Het nestje was door de hevige wind uit een boom gevallen. Het duifje was relatief jong en donzig.
Ik heb het duifje binnen gepakt, aangezien ik vroeger wel eens hetzelfde deed met een ekstertje of kauw, maar voor mij is een duifje binnenhalen de eerste keer.
Ik heb hem intussen in een zelfgemaakte kooi wat groot gebracht en laat hem vrij om uit het hokje te komen, wanneer hij dat wenst. Hij is zeer meegaand en laat zich gemakkelijk doen en is nu tam. Hij heeft zn plekje gevonden en zit heelder uren rustig aan het raam naar buiten te kijken. Savonds zet hij zich rustig in zn kooi en kijkt hij mee wat tv.
Mijn vraag is de volgende:
Wat moet ik doen om deze duif vrij te laten? Ik hou van dieren en vogels moeten kunnen vliegen en behoren toe aan de open lucht. Ik heb een kleine stadstuin en er lopen veel katten van de buren rond. Ik zou graag voor deze duif een mooi huisje bouwen dat ik dan ergens in mijn tuin kan plaatsen, voor als hij terug wil komen om te eten en te drinken, gezien dit nu zn thuis is.
Maar wanneer en hoe pak ik dit het best aan? En wat met die vervelende katten die niets anders doen dan zich te vervelen en zo een lief duifje natuurlijk interessant vinden?

Graag jullie advies aub

Alvast bedankt!
Bob

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: klein duifje gevonde, is tam, maar wat nu?

Berichtdoor Isabel » 10 okt 2018 17:03

Je kan een vogelasiel in België of Nederland bellen of mailen voor advies. Weet niet of je vogelasiel in België hebt. :mrgreen:

Loustalet 5
Berichten: 159
Lid geworden op: 03 feb 2018 12:31
Land: Belgie
M/V: V

Re: klein duifje gevonde, is tam, maar wat nu?

Berichtdoor Loustalet 5 » 10 okt 2018 19:37

Er is een vogelopvang in Oostende, daar kan je je duifje naar toe brengen en zij zullen hem wel vrijlaten op een veilige plek. Zou hij niet terugvliegen als je hem vrijlaat? :puh2:

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22923
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: klein duifje gevonde, is tam, maar wat nu?

Berichtdoor Kip La La » 10 okt 2018 19:39

Een huisje voor hem op een stok zoals duiventillen vroeger waren zou dat helpen?
Of op een bovenverdieping, balkon ofzo?
Het is misschien maar voor tijdelijk tot hij/zij een partner vindt om mee verder te gaan?
Klinkt wel heel gezellig hoe ie zo bij jou is. :duimop:

BobTopTier
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 okt 2018 13:26
Land: belgie
M/V: M

Re: klein duifje gevonde, is tam, maar wat nu?

Berichtdoor BobTopTier » 11 okt 2018 14:53

Mijn bedoeling is zeker niet om het diertje naar een asiel te brengen. Ik wil hem zelf klaarmaken opdat hij zo snel mogelijk van zijn vrijheid kan genieten.
Toch bedankt voor jullie tips!


Terug naar “Duiven”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten