Vragen over kwartels (onder)houden

Het kippenhoudertje
Berichten: 344
Lid geworden op: 15 jun 2013 17:46
Land: Nederland
M/V: M

Vragen over kwartels (onder)houden

Berichtdoor Het kippenhoudertje » 09 jun 2014 18:11

Hallo allemaal,

Omdat mijn vorige plan met kwartels en kippen nie doorgaat heb ik dit nieuwe topic geopend omdat
het beste verwarrend kan zijn.
Nu nog enkele vragen over het houden van Japanse kwartels.
VRAAG 1: ik heb 2 m2 binnenhok en 4m2 buitenhok beschikbaar. Hoeveel hennen kan ik hier op huisvesten?
VRAAG 2: wat hebben in TOTAAL aan voer nodig? Want overal waar ik zoek 'kwartelvoer' zie ik AANVULLEND voer
staan?
VRAAG 3 mijn plan is om de ren te overdekken met golfplaat en ook de achterkant dicht te maken. En ca. 2m2 gras en 2m2 fijn zand en in het nacht hok gewoonhoutkrullen te doen. Is dit goed of moet het anders.
VRAAG 4: hoeveel eitjes mag ik per jaar per hen verwachten?
VRAAG 5: Ik heb her en der gehoord dat de eitjes heerlij zijn, klopt dit.
VRAAG 6: er van uitgaand dat er 4à5 hennen zijn. Hoeveel voer en water moet ik ongeveer per dag berekenen?

Dit waren mijn vragen tot nu toe.
Alvast bedankt,
Het kippenhoudertje

Het kippenhoudertje
Berichten: 344
Lid geworden op: 15 jun 2013 17:46
Land: Nederland
M/V: M

Re: Vragen over kwartels (onder)houden

Berichtdoor Het kippenhoudertje » 10 jun 2014 16:09

Niemand?

Gebruikersavatar
Yamatonis
Berichten: 612
Lid geworden op: 20 mar 2014 22:21
Land: belgie
M/V: M
Locatie: Meetjesland
Contacteer:

Re: Vragen over kwartels (onder)houden

Berichtdoor Yamatonis » 10 jun 2014 17:10

Hier vind je alvast een aantal anwoorden ;)
http://www.e-mike.be/kwartel/beginner.html

Greetz,
Yamato

Het kippenhoudertje
Berichten: 344
Lid geworden op: 15 jun 2013 17:46
Land: Nederland
M/V: M

Re: Vragen over kwartels (onder)houden

Berichtdoor Het kippenhoudertje » 10 jun 2014 18:52

Hoi yamatonis,
Deze site had ik zelf al gevonden alleen vond ik er niet alle antwoorden dus ik dacht
ik vraag het op't forum

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: Vragen over kwartels (onder)houden

Berichtdoor Dieter » 10 jun 2014 21:04

Ik heb een toompje van 4 hennen en 1 haan. In het voorjaar en zomer leggen de dieren volop: elke dag heb ik 3 of 4 eieren. Mijn dieren zitten in een binnenhok van 2m2, dus jouw hok is excellent voor een toompje.
De eieren zijn lekker, maar persoonlijk vind ik ze niet beter dan kippeneieren.
Het best neem je elk jaar "nieuwe" dieren, zo heb je steeds volop eieren.
Als je wil dat de dieren volop leggen: kuikenmeel of kuikenkorrel met een hoog eiwit gehalte en vogelgrit. Elke dag een beetje vogelzaad (omdat ze dat lekker vinden) en wat geknipt gras /vogelmuur.

Het kippenhoudertje
Berichten: 344
Lid geworden op: 15 jun 2013 17:46
Land: Nederland
M/V: M

Re: Vragen over kwartels (onder)houden

Berichtdoor Het kippenhoudertje » 10 jun 2014 21:36

Hoi dieter

Hier kan ik zeker iets mee. Bedankt voor je antwoord

Gebruikersavatar
Siberianh
Berichten: 338
Lid geworden op: 24 nov 2012 17:19
Land: Nederland
M/V: M

Re: Vragen over kwartels (onder)houden

Berichtdoor Siberianh » 10 jun 2014 22:02

Hallo,

Ik heb me kwartels op +- 4 m2 zitten. Dat is op dit moment 1 haan en 2 hennen. In de toekomst moeten dit 4 hennen 1 haan worden.
Hier heb ik ongeveer de helft van overdekt met golfplaten de andere helft open. (wel gaas boven op uiteraard)
Mijn kwartels hebben in het overdekte gedeelte nog een kleiner nachthok waarin ze zich nog terug kunnen trekken. Hier zitten ze zeer geregeld toch ook in weg maar zodra het slaap tijd word gaan ze er zeker niet in slapen.
De volière staat hier een stukje hoger als de rest er omheen. En de bodem bestaat uit een dikke zandlaag. Door dat het hoger is als de rest van de tuin en zand is eventueel regen water heel snel weg gezakt en de ondergrond "droog"
In het buiten verblijf staan nog een aantal planten en een dakpan om beschutting te zoeken de beplanting hier word niet tot nauwelijks aan geraakt.
Eieren kwamen hier wel laat op gang maar is nu elke dag 2 eitjes. Hopelijk dat dit met eventuele nieuwe hennen beter word volgend voorjaar.
liggen er nu een aantal in de broedmachine dus afwachten maar :D
Eten krijgen ze hier ook kuikenkorrels, beetje strooivoer of dergelijke en beetje groenvoer wat verschilt in wat het is :P Extra dierlijk voer vinden ze zelf toch elke keer weer in de volière. Zie ze zeer geregeld wormpje, spinnetje, dingetjes eten :P
Eitjes zijn vind ik lekkerder als die van de kip zit een vollere smaak aan na mij belevenis :) echter zijn ze wel zodanig klein dat het meer een borrelhapje is als voor de omelet :)

Het kippenhoudertje
Berichten: 344
Lid geworden op: 15 jun 2013 17:46
Land: Nederland
M/V: M

Re: Vragen over kwartels (onder)houden

Berichtdoor Het kippenhoudertje » 11 jun 2014 06:55

Hoi Siberanh

Bedankt voor je antwoord

Het kippenhoudertje
Berichten: 344
Lid geworden op: 15 jun 2013 17:46
Land: Nederland
M/V: M

Re: Vragen over kwartels (onder)houden

Berichtdoor Het kippenhoudertje » 13 jun 2014 13:18

Niemand meer informatie over de bovenstaande vragen??

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22988
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Vragen over kwartels (onder)houden

Berichtdoor Kip La La » 13 jun 2014 13:26

Ik geef mijn kwartels (Cal boom) een mengsel van Alfamix kippenvoer, wildzangzaad, paté voor insecteneters en fijn vogelgrit.
Hoeveel ze daarvan eten moet je zelf even uitproberen, wat hier over is geef ik aan de kippen die er ook dol op zijn.
Ook geef ik ze heel vaak een kruidenpotje (e1 bij de Lidl, vooral de basilicum en de peterselie eten ze graag) of wat blaadjes andijvie met een stiekje eromheen of zo'n multicolorsla, is met een kluitje eraan.


Terug naar “Kwartels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten