Kippenhok voor kwartel?

Dapper
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 aug 2014 19:34
Land: Nederland
M/V: V

Kippenhok voor kwartel?

Berichtdoor Dapper » 10 aug 2014 16:47

Hallo allemaal!

Ik overweeg het houden kwartels in mijn achtertuin in de stad. Ongeveer 4-6 kwartels zou genoeg zijn. Vooral als hobby, met eieren als extra's. Japanse kwartels lijken een goede optie.

Ik heb een bakstenen schuur met een betonnen vloer in mijn tuin. Ik dacht eraan om een ​​gat te maken in de zijkant om zo een binnen pen en buiten ren te creëren. Echter, voordat ik gaten ga maken in m'n schuur, wil ik eerst testen of kwartels houden me zint.

Daarom ben ik op zoek naar een relatief goedkoop hok die ik kan gebruiken voor ongeveer een jaar, totdat ik er zeker van ben. Op het internet kan ik alleen kippenhokken vinden, en die zijn niet ideaal voor kwartels. Heeft iemand nog goede links naar waar ik een kwartel hok kan kopen? Ik heb ruimte voor een hok van ongeveer 1m breedte x 2.5m lengte x 1.7m hoogte. Hoeveel kwartels kan je daarin houden?

Ik zou het hok op m'n stenen patio zetten, is zand voldoende als bodembedekking, en hoe diep?

Alvast bedankt voor je tijd!

P.s m'n Nederlands is nog niet zo goed, sorry :oops: (binnengevlogen uit Groot Brittannië)
Laatst gewijzigd door lnge op 10 aug 2014 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Kippenhok voor kwartel?

Berichtdoor lnge » 10 aug 2014 21:18

Welkom op het forum!

Ik heb even je titel aangepast, die was niet helemaal duidelijk door de vertaalmachine gekomen ;)

Dapper
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 aug 2014 19:34
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenhok voor kwartel?

Berichtdoor Dapper » 10 aug 2014 23:15

Dank je wel. Ik was de titel vergeten!

Dit is een plaatje van het uiteindelijke hok dat ik zou kunnen bouwen. Het is ongeveer 3 vierkante meter buiten ren (exclusief binnen hok):
http://i.imgur.com/pe6Nex7.png

Maar ik ben daar nog niet klaar voor op dit moment.

n0ralien
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 mar 2013 16:15
Land: Duitsland
M/V: V
Locatie: Süd-Bayern
Contacteer:

Re: Kippenhok voor kwartel?

Berichtdoor n0ralien » 14 aug 2014 11:51

Ik heb voor mijn kwartels een kippenhok gekocht die laag bij de grond is.

Op het dak van de ren hebben we een plastic golfplaat (doorzichtig) gemonteerd zodat de uitloop altijd droog is.

http://www.grootplezier.nl/kippenhokken ... -ren-DSP-1

Dit hok voldoet prima, kan zo verzet worden en ziet er erg leuk uit.

groetjes

Dapper
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 aug 2014 19:34
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenhok voor kwartel?

Berichtdoor Dapper » 14 aug 2014 20:05

Dat is een mooi hok! Natuurlijk heb ik wat vragen :)

Hoeveel kwartels houd je erin? (En wat voor ras?) Ik had gelezen dat kwartels springen als ze schrikken, is dat een probleem met een hok van deze hoogte? Gebruiken ze het nachthok zelf nog veel? Gebruik je zand op de grond of is het op gras? Heb je het gaas nog moeten veranderen of zijn je kwartels groot genoeg?

Bedankt!

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: Kippenhok voor kwartel?

Berichtdoor Dieter » 14 aug 2014 20:38

Japanse kwartels die op de goede manier zijn grootgebracht zijn zo tam als een hondje en zullen zelden opvliegen. Natuurlijk mag je geen hond rond je volière laten keffen..

Japanse kwartels (en waarschijnlijk ook de andere soorten) zijn echte zandbaders, dus een ondergrond van zand is prima!
Je kunt in zo'n hok gerust een 5-tal kwartels houden, eventueel nog enkele meer.

n0ralien
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 mar 2013 16:15
Land: Duitsland
M/V: V
Locatie: Süd-Bayern
Contacteer:

Re: Kippenhok voor kwartel?

Berichtdoor n0ralien » 15 aug 2014 16:29

Ik heb een dubbele ren bij dit hok.
Inwoners: 1 haan en 4 hennen (komen nog 2 hennen bij), het zijn japanse kwartels en ze zijn supertam!
De helft van de uitloop is met hennepstrooi (fijn) gevuld , nogal dik en de andere helft met vogelzand , ook dik!!
Schoonmaken doe ik ca 1 x in de 6 weken en krab regelmatig de bedding (zand of strooisel) om, zodat alles 'fris' blijft.

Hier een link naar een filmpje van de laatste schoonmaakbeurt: klik op de foto

Afbeelding

Het nachthok moeten ze wel gebruiken, want het water staat daar, en ik strooi er ook hun 'krabbelvoer' (dat is tropenzaad/wildzangzaad/meelwormen en gedroogde vlokreeftjes).
Daarnaast zijn ook de legnestjes in het nachthok, soms gebruiken ze allemaal hetzelfde nestkastje, maar ze leggen net zo makkelijk ergens in het hok een eitje.

Verder heb ik een takkenboog in het hok staan, een buis van twijgen en een bos met gedroogd knoflookgroen over deze 2 buizen/bogen waar ze graag onder kruipen.

Onder het trappetje naar het nachthok zitten ze ook graag.

groetjes

Dapper
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 aug 2014 19:34
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenhok voor kwartel?

Berichtdoor Dapper » 16 aug 2014 20:22

Hartelijk dank voor al de hulp.

Nu weten we waar alle benodigde dingen voor onze kwartels te krijgen. We hoeven alleen nog maar uit te vinden waar we de kwartels zelf vandaan krijgen!

Ik post fotos binnenkort! Hopelijk. :)

n0ralien
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 mar 2013 16:15
Land: Duitsland
M/V: V
Locatie: Süd-Bayern
Contacteer:

Re: Kippenhok voor kwartel?

Berichtdoor n0ralien » 16 aug 2014 23:47

succes Braveheart :-)


Terug naar “Kwartels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast