Broedse kwartelhen, help!

louisen95
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 apr 2015 15:15
Land: Belgie
M/V: V

Broedse kwartelhen, help!

Berichtdoor louisen95 » 17 jun 2015 18:53

Hallo,

Ik ben gestart met redelijk impulsief een aantal maand geleden 2 kwartels in huis te halen (lees: anders waren ze een vossenmaaltijd). We hebben uiteraard de gepaste maatregelen genomen, beestjes hebben dus een prima huisvesting en verzorging. Het boterde na een tijdje echter niet meer tussen de twee (ook al was er minstens 1 een henntje, aangezien ik eitjes had) en als gevolg is er eentje gestorven aan verwonding rond de neusgaatjes (ik had ze nog apart gezet, maar de ochtend erna had het niet mogen zijn.) Om een lang verhaal kort te maken, zit ik ondertussen (met veel plezier en doordachte beslissingen!) met een uitgebouwde Zwitserse chalet voor 7 Japanse kwartels (5 hennetjes en 2 haantjes) die prima overeen komen. Ik las quasi overal, dat dat ras nauwelijks gaat uitbroeden, dus ik heb me daar verder niet over geïnformeerd en/of onderzoek gedaan naar hun gedrag in broedse periodes.
NU HEB IK HIER TOCH ZEKER EEN HEN OP TWEE EIEREN ZITTEN. Excuses voor de drukletters, ik kon het zelf amper geloven. De hen is echt voor de moment een hormonaal irritant klein mormel (lees aub met enige vorm van humor) en pikt naar alles wat voorbij loopt. Gelukkig is in het kwartelkot een donkerder kamertje, wat afgelegener gelegen (ik zal proberen eens foto's te posten van het volledige kot en waar ze zit) en ik heb ze daar gezet met haar twee eitjes. (Madam zat uiteraard haar eieren uit te broeden vlakbij de eetbak)

Nu is mijn vraag, wat ik eventueel kan doen als ik de eitjes niet wil laten uitbroeden, kan ik zoals bij een kip er een kunstei onder leggen? Gaat die 'agressie' over? Ze pikt echt zeer gericht en loopt liefst nog wat achter alles aan, vooral de haantjes. (Ik probeer niet te veel in kippen-termen te denken, aangezien het toch eigenlijk niet echt kipjes zijn? denk ik dan?). Stel dat ik de kuikentjes wel laat uitbroeden, moet ik dan maatregelen nemen? (is dit ook te vergelijken zoals bij een kip-kuiken?)
Als er haantjes onder de kuikentjes zijn, denk ik dat ik het wel ga moeten wegdoen aangezien er dan 3 haantjes zouden zijn en dat misschien wat te veel wordt. Ik wil dan ook gewoon zeker zijn dat ik niet, zoals met kittens en pups, het zoveelste beest de markt op gooi. Ik heb maar 1 hennetje waar ik niet zeker van ben of het een raszuiver is, de andere zijn dat wel maar zijn wildkleur, terwijl de haantjes bleek zijn.

Verder zijn andere tips omtrent het al-dan-niet zelf uitbroeden van kuikens altijd welkom! Alsook nuttige sites, boeken, literatuur,..

Bedankt!
Groetjes

Gebruikersavatar
ReneR
Berichten: 413
Lid geworden op: 14 mei 2014 19:10
Land: Nederland
M/V: M
Contacteer:

Re: Broedse kwartelhen, help!

Berichtdoor ReneR » 17 jun 2015 19:10

Hier staat veel informatie in over het houden en verzorgen van kwartels:

http://www.dekleurzanger.nl/images/vogelboeken/Kwartels%20als%20hobby.pdf

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22987
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Broedse kwartelhen, help!

Berichtdoor Kip La La » 17 jun 2015 19:23

Een zekere manier is om de eitjes weg te nemen.
Ik zou dan ook geen nep-ei terug leggen want dan blíjft ze broeden.

Ik heb hier een koppeltje gehad die jonkies hadden gemaakt maar omdat het alleen een koppeltje was (Californische boomkwartels) heb ik geen ervaring hoe dat met andere volwassen dieren erbij zou gaan.
Vind het zelf een drama om die jonkies dan weer weg te moeten doen. :roll:

Ben erg benieuwd naar het uitgebouwde Zwitserse chalet! :gulzig:

Gebruikersavatar
ReneR
Berichten: 413
Lid geworden op: 14 mei 2014 19:10
Land: Nederland
M/V: M
Contacteer:

Re: Broedse kwartelhen, help!

Berichtdoor ReneR » 17 jun 2015 19:37

Ik heb ook Japanse kwartels gehad. Ik dacht dat ik 3 hennen gekocht had, maar nadat ze zelf kuikens hadden voortgebracht moest er toch echt 1 haantje bij zitten. Ze zaten in een volbegroeide volière van 4x7x2 mtr. en ik had de hen daardoor ook niet gemist. Uiteindelijk zijn er alleen maar haantjes van dat nestje overgebleven en omdat er nog maar 1 hennetjes was, werd zij enorm belaagd en heb ik ze verkocht.
Natuurbroed Japanse kwartels komen nog niet zo heel veel voor, dus ik denk dat het niet zo heel moeilijk zal zijn om ze te verkopen. Mogelijk zal het wat lastiger zijn als je veel haantjes hebt.


Terug naar “Kwartels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten