Zieke kwartel

Murdoc156
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 apr 2017 09:40
Land: Nederland
M/V: M

Zieke kwartel

Berichtdoor Murdoc156 » 24 jun 2018 20:11

Ik heb sinds een week een zieke kwartel.
Het begon met een dicht oog (maar niet ontstoken) en langzaam begon hij zich af te zonderen van de 3 vrouwtjes met wie hij samen zit.
Op dit moment zijn beide ogen dicht en is hij erg suf. Kan nog net op zn poten staan, maar met een duwtje valt hij snel om.
Zijn gewicht lijkt in orde en verder is er zichtbaar ook niets fysieks mis.
Ik heb gemerkt in het verleden dat kwartels wel vatbaar zijn voor ziektes, meestal zitten ze dan een week of 2 bijna dood te zijn, maar knappen ze toch weer op.

Het gaat om een mannetje, Japanse kwartel.

Iemand een idee wat het kan zijn of wat het controleren waard is?

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22927
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Zieke kwartel

Berichtdoor Kip La La » 24 jun 2018 20:56

Tja je zou denken aan dezelfde dingen die een kip kan mankeren.
Coccidiose of wormen?
Je zou zijn mest kunnen laten controleren.

Murdoc156
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 apr 2017 09:40
Land: Nederland
M/V: M

Re: Zieke kwartel

Berichtdoor Murdoc156 » 24 jun 2018 21:02

Ik zit zelf ook te denken aan coccidiose. Morgen naar de dierenarts, dus hopenlijk weten we dan meer.
Ontlasting is trouwens normaal: geen diarree en er zit ook geen bloed in, dus vandaar even na laten kijken

Murdoc156
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 apr 2017 09:40
Land: Nederland
M/V: M

Re: Zieke kwartel

Berichtdoor Murdoc156 » 24 jun 2018 22:17

Helaas allemaal toch iets sneller gegaan dan verwacht. Het mannetje vond ik net dood in het hok.

De andere kwartels zien er nog gezond uit maar staan nu wel even onder verscherpt toezicht. Het zijn drie vrouwtjes, die kunnen nu even herstellen totdat ik er weer een nieuw mannetje bijzet

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22927
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Zieke kwartel

Berichtdoor Kip La La » 24 jun 2018 22:53

Spijtig.

Murdoc156
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 apr 2017 09:40
Land: Nederland
M/V: M

Re: Zieke kwartel

Berichtdoor Murdoc156 » 27 jun 2018 21:24

Even een update:
2 dagen na de dood van de eerste werd de 2e ook ziek. Deze is door de dierenarts onderzocht. Ze vond een paar luizen (bloedluizen volgens de DA, maar ik vermoed veerluizen). Een antibioticum meegekregen en een middeltje tegen de luizen voor de andere kwartels (gesmeerd op de nek).
Helaas verslechterde de conditie en is ook deze ‘s avonds overleden.
Oorzaak wat mij betreft onbekend, maar ik heb een vermoeden dat een aantal graszoden die we vanuit het voorperkje in het kwartelhok hebben geplaatst een oorzaak zouden kunnen zijn. Deze zijn er zaterdag ingekomen en heb ik ondertussen weer verwijderd.
Iemand een idee? Zou het gif kunnen zijn bv?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zieke kwartel

Berichtdoor Trea » 27 jun 2018 21:46

Of de graszoden (siergras of speelgras?) eventueel gif bevatten zul je bij de verkoper na moeten vragen.

Het lijkt me dat een dierenarts wel het verschil moet weten tussen veerluizen en bloedluizen. Welke kleur hadden de luizen? Zaten ze vast aan de veertjes ? Of liepen ze over de kwartels?

Uitgaande van bloedluizen: als er overdag bloedluizen op de kwartels zitten dan denk ik dat ze s nachts heel veel last hadden van de bloedluizen. Heb je het hok/ de slaapplek hierop onderzocht?

Murdoc156
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 apr 2017 09:40
Land: Nederland
M/V: M

Re: Zieke kwartel

Berichtdoor Murdoc156 » 27 jun 2018 21:54

Het was wildgroei van het perkje war we uitgesmeden hebben. Wellicht dat iemand er gif op gespoten heeft (maar dan zou het dood moeten zijn) of dat er iets in zat waar de kwartel niet tegen kon.

Het hok onderzocht. Ik kon geen enkele luis vinden (ook s avonds niet). De luis was een beetje zandkleurig en langwerpig. Leek niet op een mijt maar meer op een veerluis volgens de plaatjes online).

Ik ben het eens dag de dokter dit zou moeten weten, maar ze heeft de luis niet onder de microscoop bekeken. Dus leek meer een aanname met een algemeen middeltje als oplossing, dan een gefundeerde conclusie. Luis was het zeker wel iig.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zieke kwartel

Berichtdoor Trea » 28 jun 2018 00:26

Stom. Dus veerluis en geen bloedluis (of vogelmijt).

Ik zou zelf geen Antibiotica gaan geven zolang niet is vastgesteld ( of in ieder geval een sterk vermoeden is ) dat een vervelende bacterie moet worden bestreden.

Met kwartels heb ik trouwens geen ervaring. Maar in een geval als dit zal het denk ik niet veel uitmaken of het over kwartels of Hollandse krieltjes gaat.


Terug naar “Kwartels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast