Verplaatsen broedse hen

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
inkydinky
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 apr 2013 12:47
Land: nederland
M/V: V

Verplaatsen broedse hen

Berichtdoor inkydinky » 10 apr 2013 08:56

Ons hennetje is broeds en zit al enige tijd op eieren. Nu zouden we vorige week ons kippenhok geleverd krijgen (toen was ze pas een paar dagen op de eieren), maar helaas is deze pas gisteren binnengekomen.
Nu kunnen de eitjes elk moment uitkomen. Ik weet neit goed wat ik meot doen?
Waar ze nu zit kan ze geen kuikentjes krijgen (ze zit boven op de rand van het binnenhok zo'n 50cm van de grond af).
Er ligt wel een stok langs de rand zodat de eieren er niet af kunnen rollen, maar ik vrees dat kuikentjes binnen de kortste keren dood vallen.
We gaan vanavond ons hokje beitsen de ze kan er op zijn vroegst pas op vrijdag in vrees ik.

Nu heb ik ergens nog wel een oud konijnenhok staan en ik vroeg me af of ik de hen met haar eieren daar misschien in kon leggen. Of moet ik toch wachten tot de kuikens er zijn? Of wordt dit allemaal problematisch..?

Ik hoop dat iemand mij advies kan geven.

Groetjes

Gebruikersavatar
losseke
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2012 07:45
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: dikkebus-ieper ( westvlaanderen )

Re: Verplaatsen broedse hen

Berichtdoor losseke » 10 apr 2013 09:05

Beste is te wachten tot de kuikens eruit zijn hoor, dat komt nu ook niet op die paar dagen aan.

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Verplaatsen broedse hen

Berichtdoor viefpief » 10 apr 2013 09:09

Hoeveel dagen moeten ze nog precies? Als ze echt morgen al kunnen uitkomen dan zou ik daar gewoon op wachten. Goed in de gaten houden en mams met kuikens en al in het konijnenhok zetten zodra je merkt dat ze op pad wil gaan. De kuikens blijven nog wel een dagje zitten nadat ze zijn uitgekomen. Misschien kun je voor alle zekerheid een plank ervoor zetten oid?
Een kloek met eieren verplaatsen is bij mij nog nooit gelukt. Ze zijn altijd van streek als je de locatie verandert. Het maakt de kloek dan ook niet uit waar de eieren liggen, ze zijn hier altijd broeds op die ene plek en nergens anders.. Er zijn wel gevallen waar het goed gaat, maar ik durf het persoonlijk niet meer aan.

inkydinky
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 apr 2013 12:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Verplaatsen broedse hen

Berichtdoor inkydinky » 10 apr 2013 09:26

Dank je wel voor de reacties.
Het is niet echt die paar dagen, maar maak me idd zorgen om de hoogte waarop de hen zit. Tis echt levens gevaarlijk (voor kuikens dan). Overdag werk ik en is mijn vriend thuis, die is niet zo heel handig met kipjes haha, dus het in de gaten houden is wat lastig.
Maar ik ga toch maar wachten dan. Ik ga wel even kijken voor een plankje of zo, maar ik ben heel benieuwd of dat iets uithaalt. Tis jammer dat ik geen foto'tje kan laten zien, dan kunnen jullie zien hoe onhandig het er op dit moment uit ziet..
Maar ik ga vanavond wel even creatief proberen te zijn en hopen dat alles goed komt. Wanneer de kuikens er zijn, (paar dagen) kan ik de kloek dan wel gewoon verplaatsen dan? Of gaat ze dan ook stressen?

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Verplaatsen broedse hen

Berichtdoor viefpief » 10 apr 2013 09:36

Mijn ervaring is dat zodra de kuikens er zijn dat ze er alles aan doet om bij hen te blijven. En eendagskuikens zijn nog niet zo handig hoor, hoeft allemaal niet kogelvrij te zijn. Als ze maar niet naar beneden donderen.

henkzeeland
Berichten: 1518
Lid geworden op: 04 sep 2011 17:08
Land: Nederland
M/V: M

Re: Verplaatsen broedse hen

Berichtdoor henkzeeland » 10 apr 2013 10:52

Voor de hoogte hoef je niet bang te zijn. Als het zacht valt, valt een kuikentje niet zomaar dood.
De onrust die een snel afkoelend en daardoor hartverscheurend piepend kuikentje veroorzaakt is wél een groot probleem.

Laat de kip zitten waar ze nu zit totdat de eieren uitgekomen zijn en zorg ervoor dat de kuikentjes absoluut niet uit het nest kunnen vallen. Daarna kun je ze met z'n allen in het konijnenhok huisvesten totdat je nieuwe hok helemaal klaar is. Het geeft niets als ze een week in dat konijnenhok zitten; maak lekker op het gemak het nieuwe verblijf in orde.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Verplaatsen broedse hen

Berichtdoor José » 10 apr 2013 12:11

Afhankelijk van hoe het hok waar ze nu zitten is opgebouwd kan je er tijdelijk een stuk metalen horrengaas voor spijkeren/nieten. Kunnen de kleintjes niet vallen, jij kan zien wat er gebeurt en ze hebben zuurstof genoeg. Als je andere hok klaar is kan je ze daarna overzetten.

Gebruikersavatar
Vanzier
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 apr 2013 09:05
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Kemzeke

Re: Verplaatsen broedse hen

Berichtdoor Vanzier » 10 apr 2013 22:08

viefpief schreef:Een kloek met eieren verplaatsen is bij mij nog nooit gelukt. Ze zijn altijd van streek als je de locatie verandert. Het maakt de kloek dan ook niet uit waar de eieren liggen, ze zijn hier altijd broeds op die ene plek en nergens anders.. Er zijn wel gevallen waar het goed gaat, maar ik durf het persoonlijk niet meer aan.


Wij hebben dit thuis wel gedaan, om de twee broedse kippen apart te zetten in elk een apart broedhok met een afgesloten ren zodat de kuikens erna beschermd kunnen rondlopen.
Misschien dat hierdoor één van de twee niet meer zo geweldig op alle 8 de eieren blijft zitten (zijdehoenderkriel). De cochinkriel doet het nog steeds geweldig (10 eitjes).

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: Verplaatsen broedse hen

Berichtdoor Dieter » 10 apr 2013 22:26

Niet verhuizen, gewoon zorgen dat de kuikens niet uit het nest kunnen vallen, want dan zit de hen met een dilemma: ofwel volgt ze het kuiken ofwel blijft ze bij de resterende kuikens. In het beste geval volgt ze het kuiken én vallen de andere kuikens ook , zodat ze allemaal samen blijven. In de andere gevallen zullen er slachtoffers vallen.

Eens de kuikens geboren zijn kun je de dieren gewoon op grondniveau plaatsen.

De hoogte is geen enkel probleem: een kuiken mag gerust van een meter of hoger naar beneden tuimelen. Op een relatief zachte ondergrond is dat geen enkel probleem.

dekippenfokker11
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 apr 2013 12:18
Land: nederland
M/V: M

Re: Verplaatsen broedse hen

Berichtdoor dekippenfokker11 » 11 apr 2013 14:48

bij mij is het geen enkel probleem om de kip te ver plaatsen
ze gaat er vanzelf wel weer op zitten
duurt soms lang maar dan gaat ze wel weer zitten als ze echt broeds is.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten