Broedsaf maken zonder af te zonderen?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
b4rb4r4
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 feb 2007 00:34
Land:
M/V: V
Locatie: NH

Broedsaf maken zonder af te zonderen?

Berichtdoor b4rb4r4 » 14 mei 2007 13:13

Ik weet niet waarom ik steeds denk dat mijn kips hun natuurlijke gedrag gaan overslaan omdat ik als newbie er een beetje tegenop zie ... kortom, Penny is broeds!

(Even vooropgesteld: ik ben er nog niet aan kuikentjes toe.)

Tot nu toe hebben de twee Wyandotdames in goed overleg dezelfde hoek van de nachthok als legnest gebruikt. Ze hadden zelfs verschillende dagdelen afgesproken.

Vanochtend trof ik Penny op het nest en geen poep onder haar plek op de stok. Ook ging ze niet opzij toen ik onder haar borst ging vroeten. AU! Wel hard pikken, zeg. Daaronder twee warme eitjes, een van haar en een van Noor (ze zien er verschillend uit). Hup, mevrouw met zachte dwang eruit geduwd om te eten en drinken. Dat deed ze, en kwam dan gelijk weer binnen. He, waar zijn mijn eitjes? Hm, toch maar gaan zitten, misschien komen ze vanzelf weer terug...

Ik heb de topics over broedsaf maken gelezen, maar zit toch nog met een paar vragen:

Ik heb geen goede plek om Penny af te zonderen. Lukt het broedsaf maken door haar steeds van het nest te halen (dwz te verstoren)? Of gaat dat alleen erg veel stress geven? Klopt het wel dat als ze broeds is, dat ze geen eieren legt? Ik wil haar natuurlijk niet storen als ze aan het leggen is.

Wat gaat Noortje doen als Pen op de familienest blijft zitten? Een andere hoek van de nachthok kiezen voor het leggen of op een wildvreemde plek haar ei deponeren?

En tenslotte: hoe lang kan een ei onder een broedse kip liggen en nog geschikt zijn voor consumptie? Is dat een kwestie van dagen of alleen van uren?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Gebruikersavatar
frankyboy
Berichten: 1204
Lid geworden op: 28 mei 2004 22:12
Land:
M/V: V
Locatie: vriezenveen
Contacteer:

Re: Broedsaf maken zonder af te zonderen?

Berichtdoor frankyboy » 14 mei 2007 13:53

b4rb4r4 schreef:Ik weet niet waarom ik steeds denk dat mijn kips hun natuurlijke gedrag gaan overslaan omdat ik als newbie er een beetje tegenop zie ... kortom, Penny is broeds!

(Even vooropgesteld: ik ben er nog niet aan kuikentjes toe.)

Tot nu toe hebben de twee Wyandotdames in goed overleg dezelfde hoek van de nachthok als legnest gebruikt. Ze hadden zelfs verschillende dagdelen afgesproken.

Vanochtend trof ik Penny op het nest en geen poep onder haar plek op de stok. Ook ging ze niet opzij toen ik onder haar borst ging vroeten. AU! Wel hard pikken, zeg. Daaronder twee warme eitjes, een van haar en een van Noor (ze zien er verschillend uit). Hup, mevrouw met zachte dwang eruit geduwd om te eten en drinken. Dat deed ze, en kwam dan gelijk weer binnen. He, waar zijn mijn eitjes? Hm, toch maar gaan zitten, misschien komen ze vanzelf weer terug...

Ik heb de topics over broedsaf maken gelezen, maar zit toch nog met een paar vragen:

Ik heb geen goede plek om Penny af te zonderen. Lukt het broedsaf maken door haar steeds van het nest te halen (dwz te verstoren)? Of gaat dat alleen erg veel stress geven? Klopt het wel dat als ze broeds is, dat ze geen eieren legt? Ik wil haar natuurlijk niet storen als ze aan het leggen is.

Wat gaat Noortje doen als Pen op de familienest blijft zitten? Een andere hoek van de nachthok kiezen voor het leggen of op een wildvreemde plek haar ei deponeren?

En tenslotte: hoe lang kan een ei onder een broedse kip liggen en nog geschikt zijn voor consumptie? Is dat een kwestie van dagen of alleen van uren?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!


normaal gesproken als een hen broeds is legt ze geen eieren, maar ik heb wel eens op het forum gezien dat er nog hennen waren die wel door hebben gelegd.

je andere kip gaat waarschijnlijk dicht in de buurt waar ze zit te broeden eieren leggen, dat deden mijn kippen wel toen er een broeds was en soms ook gewoon boven op de broedende hen gaan zitten en dan een ei leggen :roll:

als ik me niet vergis kan je beter geen bebroede (vruchtbare) eieren eten. als ze niet bevrucht zijn (als je er sowieso geen haan hebt lopen) kan je ze na een dag broeden nog wel eten (ik weet het niet precies zeker want ik kijk altijd s'ochtends en s'avonds en mijn ouders kijken vaak ook nog s'middags of er eieren zijn gelegd).

ik heb de kippen snel broedsaf gekregen door ze nat te maken zoals wordt beschreven bij de faq van broedsaf maken. ook door het nachthok af te sluiten of het legnest weghalen en zo kaal mogelijk laten in het nachthok.

Gebruikersavatar
b4rb4r4
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 feb 2007 00:34
Land:
M/V: V
Locatie: NH

Berichtdoor b4rb4r4 » 14 mei 2007 23:13

Dank je, frankyboy.

je andere kip gaat waarschijnlijk dicht in de buurt waar ze zit te broeden eieren leggen, dat deden mijn kippen wel toen er een broeds was en soms ook gewoon boven op de broedende hen gaan zitten en dan een ei leggen


Ik zie het zo voor me - Onderin een ei, dan Pen, dan weer een ei en dan Noor! Ik zal de komende dagen wat vaker gaan kijken, evt. rapen en Pen de deur uit sturen. Hopelijk vergeet ze wat ze aan het doen was.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: danielb en 14 gasten