Kuikens EN Kippen tam maken !!

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
kimmeke299
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 jul 2009 20:32
Land: Belgie
M/V: V

Kuikens EN Kippen tam maken !!

Berichtdoor kimmeke299 » 12 jul 2009 21:36

Hallo,

ik heb sinds 3 maanden 2 zijdehoenders hennen. :puh2:
Ik weet niet hoe oud ze zijn, maar ik wil ze toch tam maken, want als ik nog maar in de buurt kom lopen ze al weg. :frown:
Ik heb ze al veel willen lokken met eten maar ze durven echt niet dicht komen. Ik merk wel dat ze van mij minder bang zijn dan van andere mensen.

Maar na een maand werd 1 van mijn kippen broeds en omdat de andere haar eenzaam voelde (omdat die altijd alleen buiten zat) werd die ook broeds. :puppydogeyes:
Toen ik hoorde dat een kip zich kan doodbroeden werd ik een beetje bang, dus heb ik twee kuikentjes bij gezet. Ik heb die kuikentjes nu ongeveer 5 weken en ik heb ze erbij gezet toen ze 4 of 5 dagen oud waren. De kippen waren er superblij mee en beschermde de kuikens nog beter dan hun echte moeder. Maar ik vind het wel jammer dat mijn kippen en kuikens nu alle 4 bang zijn van mij.
Ik wil mijn kuikens kunnen tam maken EN mijn kippen kunnen tam maken. :mrgreen:

Weet iemand hoe ik dit het beste kan doen.? :?:

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Kuikens EN Kippen tam maken !!

Berichtdoor Jan Sch » 12 jul 2009 23:07

Zijde hoenders zijn dacht ik tamme kippen. Die van mij zijn niet zo hierover bekend; toch lopen ze me na als ik ze ga voeren. Ze krijgen kuikenkorrel en s'avonds een beetje gemengd graan. Dus het is hoe je er mee omgaat.

Marti
Berichten: 7330
Lid geworden op: 22 jan 2006 14:47
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Nijmegen

Re: Kuikens EN Kippen tam maken !!

Berichtdoor Marti » 13 jul 2009 00:32

Welkom op het forum, Kimmeke!

kimmeke299 schreef:ik heb sinds 3 maanden 2 zijdehoenders hennen.
<knip>
Toen ik hoorde dat een kip zich kan doodbroeden werd ik een beetje bang, dus heb ik twee kuikentjes bij gezet


Zijdehoentjes zijn erg vaak broeds, je kunt het niet volhouden telkens kuikens erbij te zetten. Dan kom je binnenkort om in de kippen en zit je ook nog eens met een stel hanen waar je bijna niet vanaf komt. Niet doen, dus ;)

Gebruik de zoekfunctie van het forum eens op zoekwoorden als broedsaf maken, dat is een betere oplossing dan kuikens -- hoewel broedsaf maken van Zijdehoentjes niet makkelijk is.

Als ze weer broeds zijn haal je ze elke ochtend van hun nest af, zet ze buiten neer, sluit het nachthok of de nesten af en negeert hun gemopper en verontwaardiging ;) Dingen als kont in koud water, alleen zetten in een doos etc. zijn niet echt diervriendelijk en helpen niet beter tegen broedsaf maken.

Doodbroeden kán voorkomen, maar alleen als je de kippen laat broeden én ze niet de moeite nemen te eten en te drinken. Zolang ze dat wel doen zullen ze zich dus niet dood broeden. Maar je kunt ze dus een handje helpen door ze niet te laten broeden maar steeds buiten te zetten en de hokken af te sluiten.

Je zult er helaas mee moeten leren omgaan, je hebt zo ongeveer het meest broedse ras gekozen wat er is ;)

Met betrekking tot het tam maken: dagelijks goed verzorgen, veel bij ze zijn, niets afdwingen. Worden ze vanzelf tam. Zolang ze echter kuikens hebben gaat dat niet lukken, dus nu wachten tot de kuikens op eigen pootjes staan.

Succes en veel plezier met je kippen!

Gebruikersavatar
kimmeke299
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 jul 2009 20:32
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kuikens EN Kippen tam maken !!

Berichtdoor kimmeke299 » 24 aug 2009 22:09

Mijn kuikens worden stilaan tam, en ik kan ze goed vastnemen als de hennen in hun hok zitten maar als de hennen buiten zitten kan ik de kuikens ook wel vastnemen maar dan komen de hennen boos :mrgreen: dan zitten ze achter mij en zet ik de kuikens snel terug (:

Gebruikersavatar
zijdehoender92
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 aug 2009 18:01
Land: Nederland
M/V: M
Contacteer:

Re: Kuikens EN Kippen tam maken !!

Berichtdoor zijdehoender92 » 25 aug 2009 14:32

Hallo,

Ik heb hier ook 4 zijdehoenders rondlopen en die zijn ongeveer 24 weken oud, en nu handtam.

Ik heb ze tam gekregen (toen ze ongeveer 8 weken oud waren) door elke dag een half sneetje oud brood uit de hand te voeren (in stukjes scheuren en tussen je vingers aanbieden), eerst wisten ze nog niet wat het was en of het lekker was maar op den duur wilde ze het toch proberen.
Eerst gaat het heel schuw en zijn ze nog een beetje bang maar op den duur worden ze minder bang en gaan ze je vertrouwen.
ik kan ze nu gewoon aanraken en ze komen gelijk naar me toe (wat ze bij anderen minder snel doen)

ik hoop dat het lukt, succes ermee

Gebruikersavatar
Yvonne V
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 mar 2009 14:55
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikens EN Kippen tam maken !!

Berichtdoor Yvonne V » 25 aug 2009 14:57

Ik heb ook zijdehoentjes en ze zijn redelijk tam. Dat wil zeggen dat ze komen als ik ze roep, dat ze weten wat ze wel en niet mogen en ook op m'n stem reageren als ik ergens iets van zeg, dat ze echt lekkere hapjes uit m'n hand eten, dat ze erg op hun gemakje tussen m'n enkels doorschuifelen en zelfs wel eens de keuken in komen baggeren, maar...ze springen alleen echt niet vanzelf op m'n schoot en laten zich niet aanhalen. Ik vind 't wel eens jammer, maar realiseer me ook dat het goed is zo; een kip is een kip en moet kip blijven. Een kip is geen knuffel of schoothondje; het is een dier dat je zoveel mogelijk z'n gang moet laten gaan, maar dat is mijn mening.

Maar...je zult ze toch regelmatig eens moeten vastpakken om te controleren of alles nog goed is, want
bijv. vermagering zie je echt niet door hun dichte verenbos, en evt. kalkpoten zitten ook onder een verig sokje verstopt. :roll:
Hoe je ze dan toch wat tammer krijgt zonder ze in hun kippigheid aan te tasten :nietslaan: : pak ze regelmatig eens vast, ga ermee in een tuinstoel zitten, aai zachtjes en zeg op lage toon "prrrrr"; daar worden ze rustig van. Een kip die heerlijk in de zon ligt te luieren, "prrrrt" zelf ook. De een laat het zich gemakkelijker aanleunen dan de ander, maar je zult zien dat je een beter contact krijgt zo. En als de kip zich niet laat pakken, pak haar dan bijv. 's morgens uit het nachthok, voordat ze naar buiten gaat.

Ik denk zelfs dat je het bij je broedse kip met kuikens kunt proberen om te aaien en "prrrt" te zeggen, maar haal ze maar niet uit het hok nu ze dat nog niet gewend zijn. Dat geeft nu teveel stress. Gewoon zachtjes en langzaam met je hand ernaar toe, over de rug of onder de kin kriebelen en "prrrt"-en. Dan heb je de eerste fase al gehad tegen de tijd dat de familie zich onder de andere kip(pen) mengt.

Succes, en enjoy! :ja:

XZijdehoentjex
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jun 2019 23:58
Land: Belgie
M/V: V

Re: zijdehennen van 10maand tam maken !!

Berichtdoor XZijdehoentjex » 23 jun 2019 09:25

Wij hebben 2 weken gelede 3 zijdehoenen van ongeveer 8 weken oud gekocht bij aveve alle 3 meisjes, nu wil ik ze natuurlijk tam krijgen omdat ze daar blijkbaar ook voor gekent zijn, ik probeer ze iedere dag al bij mij te neme en veel tege te prate maar veel beterschap is er nog ni echt :? , zijn er hier mensen die mij inverband met dit probleem tips kunnen geven alvast bedankt :duimop:


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten