Kuikens verzorgen

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Luukvd
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 mei 2013 22:41
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kuikens verzorgen

Berichtdoor Luukvd » 16 mei 2013 20:05

Mijn brama-hen zit nu dus op nog 12 eieren, gewoon in het hok. Op zaagsel. De uitgang is 3-4cm verhoogd, dus kuikens zullen er denk ik niet zomaar uitvallen. Wil ze gewoon in het hok houden, als ze uitkomen. Bij de rest van de kippen.

Kiplekker
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jun 2013 13:23
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kuikens verzorgen

Berichtdoor Kiplekker » 21 jun 2013 15:38

Ik had een hen met 3 kuikens totdat er een vos langs kwam, nu heb ik alleen de 2 kleinste kuikens nog, die zien in mij nu een surrogaat moederkip ontstaan. Maar hoe kip je kuikens volwassen??? :!: :?:

Gebruikersavatar
wendy99
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 apr 2013 08:33
Land: belgie
M/V: V

Re: Kuikens verzorgen

Berichtdoor wendy99 » 26 feb 2014 08:45

wij hebben gisteren een kuikentje geadopteerd en nu vroeg ik me af wat ik hem dus het beste kan geven om te eten?? ik had nog startmeel staan van onze vorige haan (moest dit geven van de dierenarts omdat hij ziek was) of toch gebroken mengeling fijnmalen?? ik denk dat het haantje in januari geboren is..

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22925
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kuikens verzorgen

Berichtdoor Kip La La » 26 feb 2014 10:41

Maak hier even een nieuw topic over aan Wendy99 want hier valt jouw vraag niet op !

Soovy
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 sep 2013 19:38
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikens verzorgen

Berichtdoor Soovy » 04 apr 2014 17:38

Ik heb twee hennen met kuikens (wij en zij weten volgens mij niet welke kuikens precies van wie zijn aangezien ze samen broeds zijn geworden). De kuikens zitten al aardig in de veren en zijn nu ongeveer 1 maand oud. Nu is het me net opgevallen dat de moeders eigenlijk niet meer naar de kuikens omkijken en hun eigen gangetje gaan als ze los mogen in de tuin. En de kuikens reageerde ook heel overdreven als een hen in de buurt kwam. Heel hard piepen en ze schoten alle kanten op!
Even later zag ik dat het kwam omdat die ene hen de kuikens aan het pikken is, en niet een tik omdat er 1 in de weg loopt maar gewoon allemaal een tik en hard en soms rende ze er zelfs nog achteraan tot grote schrik van de kuikens.

Ze zitten allemaal in het zelfde hok en ik twijfel nu of ik acties moet ondernemen en de hennen van de kuikens moet scheiden? De kuikens zijn echt als de dood voor die ene hen terwijl ze dat niet voor de ander zijn waar ze soms ook een tik van krijgen. Is dit normaal gedrag omdat de kuikens nu groot genoeg zijn om voor zichzelf te zorgen? De hennen zijn sinds twee weken ook weer druk aan het leggen. Of is het hok misschien te klein? Ze kunnen nu alleen naar buiten als er iemand bij is ivm de kuikens en de vele honden. Maar als de tuin af is en de kuikens groter kunnen ze lekker elke dag scharrelen!

Hier een foto van een week geleden
Afbeelding

Het laatste wat ik wil is een kuiken dood gepikt terug vinden, dus misschien weten jullie raad!

Michael7
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 apr 2014 14:56
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kuikens verzorgen

Berichtdoor Michael7 » 04 apr 2014 19:52

Dit Forum is erg onduidelijk als je een nieuw topic wilt openen. Geen flauw idee hoe dat moet en geen uitleg erover. Daarom hier het volgende:

Kuiken is haantje: Ik heb ook een super mak wijnandotte haantje van 2 weken, heel duidelijk ander gedrag dan de hennetjes, zet zijn borstje op als ik hem plaag en rekt zijn halsje uit. En lekker voorlijk en actief. Ik denk erover om hem oestrogenen in het drinkwater te geven, of met een kleine subcutane spuit een shotje subcutaan. De vraag is wanneer moet dat,. Vermoedelijk prepuberaal om het beste effect te hebben. Heeft iemand enig idee over dosis en welk oestrogeen, en tijdstip in de kipse ontwikkeling?

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Kuikens verzorgen

Berichtdoor viefpief » 04 apr 2014 19:55

Mag ik vragen waarom je dat wil doen? Ik heb er nog nooit van gehoord namelijk :krab:

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kuikens verzorgen

Berichtdoor Fryske » 04 apr 2014 20:16

Dit staat ook al ergens anders onder een heel oud bericht. Lijkt mij iemand die de gek heeft met de mensen op het forum. Met dure woorden gooien maar niet weten hoe je een berichtje moet plaatsen....

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Kuikens verzorgen

Berichtdoor lnge » 04 apr 2014 22:34

Michael7 schreef:Dit Forum is erg onduidelijk als je een nieuw topic wilt openen. Geen flauw idee hoe dat moet en geen uitleg erover.

Als je even de moeite had genomen om het forum eerst eens rustig te bekijken, dan had je de FAQ uitleg forum ook gevonden. Bovenaan vind je een zwarte balk waarin 6 duidelijke keuzes staan. Hier staat ook 'Forum', daar vind je alles om met het forum te beginnen ;)

Gebruikersavatar
Tokky
Berichten: 117
Lid geworden op: 03 apr 2013 17:48
Land: Hoofddorp
M/V: V

Re: Kuikens verzorgen

Berichtdoor Tokky » 22 mei 2014 17:53

Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje..mijn hen heeft 1 ei uitgebroed en daar is een heel leuk cochin kuiken uitgekomen...die is nu inmiddels 4,5 week oud. Wat er nu gebeurd is dat moeder en kuiken meer van elkaars zijde afwijken, kuiken zit veel in het nachthok (nachthok staat overdag open met gaas in de opening) want in de ren wordt hij nog wel eens achterna gezeten door de andere cochin dames.

Kan het kloppen dat moeders hem wat meer alleen laat? Ze beschermd hem of haar nog wel, en kuiken mag ook nog wel onder moeders vleugels zitten.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten