Kuikens verzorgen

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
kippengekte123
Berichten: 105
Lid geworden op: 25 mei 2014 08:45
Land: nederland
M/V: M

Re: Kuikens verzorgen

Berichtdoor kippengekte123 » 25 mei 2014 15:59

ik heb de kuikens in mijn paardenstal lopen en die is 4 bij 4 maar de moeder is wel 1 kalkoen van kippenkuikens en kalkoenkuikens dus ik zou voor een kip 1 bij 2 maar als je 3 kloeken hebt zou ik ze wel appart zetten

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: Kuikens verzorgen

Berichtdoor Swoentje » 26 mei 2014 22:43

:?: :?: :?:

Mariannewillemse
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 aug 2013 15:47
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikens verzorgen

Berichtdoor Mariannewillemse » 16 jul 2014 21:29

Een van onze twee kippen is broeds geworden en we hebben 3 bevruchte eitjes gekocht die ze aan het uitbroeden is.
Ze broed in de legbak wat een ander niveau heeft dan het nachthok, de legbak ligt ong. 50 cm hoger dan het nachthok.Moet ik nu toch nog de eitjes verplaatsen naar het nachthok voordat de eitjes zijn uitgebroed? Maar het nachthok staat op poten en heeft een afstand van ong. 50 cm van de grond, dat is de ren.
Wat kan ik het beste doen, waar moet ik de eitjes plaatsen. Ik ben bang dat ze uit de legbak of het nachthok naar beneden vallen. Of regelt de kloek zoiets zelf.
Dit is de eerste keer dat ik dit mee maak dus vraag advies.

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: Kuikens verzorgen

Berichtdoor Dieter » 16 jul 2014 21:41

Een vraagje: Weet je zeker dat de eieren bevrucht zijn? Je kunt aan de buitenkant van een ei namelijk niet zien of het bevrucht is. Daarom is het raadzaam om na een weekje de eieren te schouwen, zo zit je hen niet nog eens 2 weken nodeloos op onbevruchte eieren.
3 eieren is eigenlijk een te klein aantal eieren; redelijke kans dat 1 of meerdere eieren geen kuiken bevatten en dan heb je natuurlijk weinig kuikens over...

Als je de datum van onderleggen genoteerd hebt dan tel je daar exact 3 weken bij, dus onderleggen op zondagavond is (in principe) uitkomst op zondagavond, 3 weken later.
Als je zorgt dat het nest voorzien is van een opstaand latje van ongeveer 15cm, dan kunnen de kuikens deze hindernis niet nemen en zodoende ook niet uit het nest vallen. Op dag 21 of 22 ga je voorzichtig met je hand onder de broedse hen. Ja, het kan dat ze je een pik geeft, maar daar mag je je niet door laten afschrikken. Als je kuikens voelt dan kun je voorzichtig de hen wat opheffen zodat je kunt zien of ze allen reeds geboren zijn. Is dat het geval en zijn de kuikens droog dan verhuis je hen en kuikens naar een hok op de begane grond. Zijn er nog geen kuikens, dan wacht je nog 1of 2 dagen. Heb je na 23 dagen nog geen kuikens,..... weinig kans dat er nog iets komt.

Veel succes!

questionchicken
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 sep 2014 21:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikens verzorgen

Berichtdoor questionchicken » 23 sep 2014 22:22

Ik heb ook nog een vraagje:
Ik heb eitjes uit laten broeden, maar er gaat er maar 1 uitkomen, is het een ramp als dat kuikentje alleen is? (En welk merk voer kan ik het beste gebruiken? En hoe en?) ik hoor het graag!

Groetjes mij :gutgut:

Gebruikersavatar
Dani
Berichten: 101
Lid geworden op: 13 sep 2014 16:47
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikens verzorgen

Berichtdoor Dani » 23 sep 2014 23:25

Ik heb voor mijn kuiken die ook alleen was maar wel met een moederkloek: "piepkuiken van Garvo" gegeven. Dit kan je online kopen of bijvoorbeeld bij petsplace. Hier zit alles in voor de eerste 3 of 4 weken. Daarna ben ik overgegaan op kuikenmix van Garvo.

horn
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 feb 2015 15:43
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikens verzorgen

Berichtdoor horn » 28 apr 2015 12:08

wat is er slecht aan dat er in opfokmeel een middel tegen coccidiose zit?
want ik zie dat sommige mensen hier geen opfok voer willen geven.
het is toch juist goed dat dit middel erin zit of niet?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens verzorgen

Berichtdoor tuff cookie » 28 apr 2015 14:44

Als er een middel tegen coccidiose in het voer zit dan bouwen de kuikens geen weerstand op tegen coccidiose en zullen ze hun leven lang zwakkere darmen hebben.
Er bestaat ook opfokvoer zonder coccidiosemiddel .

horn
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 feb 2015 15:43
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikens verzorgen

Berichtdoor horn » 02 mei 2015 08:30

En het staat gewoon op de verpakking of het coccidiosemiddel bevat?
Of kun je da ergns aan htkennen?

Gebruikersavatar
Pfeffer
Berichten: 124
Lid geworden op: 29 mar 2015 16:53
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kuikens verzorgen

Berichtdoor Pfeffer » 02 mei 2015 08:41

Staat er op. Vaak aan de onderkant van de zak.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten