Verzamel topic is het een hen of haan?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Eigen-Wijzer
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jun 2018 22:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Verzamel topic hen of haan

Berichtdoor Eigen-Wijzer » 31 jul 2018 10:53

Hoi allemaal,
Al een tijdje lees ik mee hier op het forum.
Sinds gisteren komen onze Amrock Kriel broedeieren uit. Er zijn er nu 5 uitgekomen en 1 ei is nog aangepikt, deze doet er wat langer over.

Omdat je bij de Amrock direct kunt zien of het een haan of hen is, schrokken we enigsinds dat het er nu op lijkt dat van de 5 uitgekomen eieren er 4 haan zijn (grote wit/gele plek op hun kopje en (zo goed als) pigmentloze pootjes.

En toch twijfel ik nog een beetje. Zouden de kuikens met een klein beetje pigment in de pootjes toch ook hen zijn?

Zou er iemand mee willen kijken?
Dank je wel alvast!

Kuiken 1
Afbeelding

Kuiken 2
Afbeelding

Kuiken 3
Afbeelding

Kuiken 4
Afbeelding

Kuiken 5
Afbeelding


(Kuikens zaten een voor een even in dit bakje voor het maken van de foto, ze zitten verder in een zeer ruime bak met warmteplaat, water, voer en wat speelgoed)

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Verzamel topic hen of haan

Berichtdoor Roan12 » 01 aug 2018 20:01

@ MammieSammie, lastig te zeggen nu. Ze zijn nog erg jong en zou nog beide kanten op kunnen gaan. Inderdaad nog even een paar weken langer wachten. Dan is er hopelijk meer duidelijkheid.

@ Eigen-Wijzer, de tekening is duidelijk. Zouden volgens de theorie maar zo 4 haantjes en 1 hennetje kunnen zijn. Afwachten maar! ;)

MammieSammie
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 apr 2017 09:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: Verzamel topic hen of haan

Berichtdoor MammieSammie » 01 aug 2018 23:04

Dank je wel Roan. Bij hoeveel weken durf jij het bij dit ras aan? En is de grootte en vorm van de kam ook belangrijk of wat die kam betreft echt alleen de kleur?

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Verzamel topic hen of haan

Berichtdoor Roan12 » 01 aug 2018 23:15

Met een 6 a 8 weken moet het wel te zien zijn verwacht ik. Zowel grootte als kleur spelen een rol is mijn ervaring. Hennen kunnen namelijk ook enigzins al kleuren op vroege leeftijd, wat dus voor verwarring kan zorgen.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Verzamel topic hen of haan

Berichtdoor Fryske » 02 aug 2018 08:37

Ik ben er ook bang voor Eigen wijzer...

@MammieSammie, mijn ervaring met kleurzuivere orpies is dat wanneer je met 6 weken helemaal geen haan kenmerken ziet, dit ook niet meer veranderd.

Bij kleurkruizingen willen de hennetjes nog wel eens wat roodachtige kleuring in de kammetjes krijgen. Dat wil het nog wel eens moeilijker maken. Maar en kam, en lelletjes groeien en verkleuren is eigenlijk altijd haantje.

MammieSammie
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 apr 2017 09:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: Verzamel topic hen of haan

Berichtdoor MammieSammie » 02 aug 2018 08:54

Fryske schreef:@MammieSammie, mijn ervaring met kleurzuivere orpies is dat wanneer je met 6 weken helemaal geen haan kenmerken ziet, dit ook niet meer veranderd.

Bij kleurkruizingen willen de hennetjes nog wel eens wat roodachtige kleuring in de kammetjes krijgen. Dat wil het nog wel eens moeilijker maken. Maar en kam, en lelletjes groeien en verkleuren is eigenlijk altijld haantje.


Ze komen bij een hobbyist vandaan, zij had zwart, blauw en splash lopen. Die waren erg mooi om te zien overigens. Maar of die verder echt kleur zuiver etc zijn weet ik niet.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Verzamel topic hen of haan

Berichtdoor Fryske » 02 aug 2018 09:30

Dat denk ik wel :-D Dat ze kleurzuiver zijn.

MammieSammie
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 apr 2017 09:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: Verzamel topic hen of haan

Berichtdoor MammieSammie » 02 aug 2018 15:03

Fryske schreef:Dat denk ik wel :-D Dat ze kleurzuiver zijn.

Hoe dat zo Fryske? Hoe weet je dat? Zie je dat aan de foto's?

Eigen-Wijzer
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jun 2018 22:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Verzamel topic hen of haan

Berichtdoor Eigen-Wijzer » 04 aug 2018 22:02

Roan12 schreef:@ Eigen-Wijzer, de tekening is duidelijk. Zouden volgens de theorie maar zo 4 haantjes en 1 hennetje kunnen zijn. Afwachten maar! ;)



Ja, dat dachten we al... we gaan het zien over een paar weken.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Verzamel topic hen of haan

Berichtdoor Fryske » 05 aug 2018 09:23

Blauw gezoomd, zwart en splash horen bij elkaar en worden door elkaar gebruikt om mee te fokken. Vandaar dat ik denk dat ze kleurzuiver zijn. Hoe ze uiteindelijk uitgroeien is altijd even afwachten. De blauwen zijn wel erg licht van kleur. Maar de tijd zal het leren.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten