Kip legt al een maand niet meer

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kip legt al een maand niet meer

Berichtdoor danielb » 12 aug 2017 00:13

vergeet die 350 eieren per jaar maar ;)
een kip zal zowiezo gemiddeld niet meer dan 6 eieren per week leggen.
dan zit je aan 312 eieren per jaar,maar vergeet dat ook maar ;)
bij 16 uren daglicht en de juiste voeding,dan hebben kippenboeren gemiddeld 280 eieren per jaar.
kippen kunnen best minder leggen in de zomer hoor.
zeer warm weer kan het namelijk ook minderen of een tijd stil leggen.
je mag best tevreden zijn als je echt dagelijks 2 eieren per dag hebt van gemiddeld 3 kippen hoor.
vooral de maanden mei en juni word er door al het pluimvee veel gelegd,maar dat blijft ook niet constant duren he ;)
en je 3 cochines???
hoeveel leggen die gemiddeld per week met zijn drieen?

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kip legt al een maand niet meer

Berichtdoor danielb » 12 aug 2017 00:15

en hoeveel eieren leggen de hybriden eigenlijk gemiddeld per week?
is dat echt dagelijks 2 eieren?
zijn dat 10 a 12 eieren per week of echt 14???

Gebruikersavatar
BoerJennes
Gebanned
Berichten: 296
Lid geworden op: 22 jan 2017 11:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Krimpenerwaard

Re: Kip legt al een maand niet meer

Berichtdoor BoerJennes » 12 aug 2017 07:38

Trea schreef:Zullen we de hybriden dan voortaan maar eierfabriekjes noemen?


Misschien moet je erkennen dat je eierfabriekjes uiteindelijk toch gewoon ook kippen zijn. Ze zijn dus niet perfect en leggen niet dagelijks braafjes een ei. Hoe heb je vast kunnen stellen dat het die ene kip is? Ik kan aan de eitjes zien wie welk eitje gelegd heeft, maar dat vergt wel enige observatie en vastleggen van kenmerken die heel subtiel zijn.
Hoewel wij alleen Cochin krielen hebben, en geen eierfabriekjes, kan ik je vertellen dat ze in 2017 nog maar 2 keer met z'n vieren op één dag 4 eitjes achter lieten. Ze hebben ook wel eens 2 dagen achtereen met z'n vieren helemaal niets gelegd. Buffy is na haar eerste broedsheid in de rui gegaan en heeft nu al 3 weken niets gelegd. Trijs is in staat om in de bench in volle broedsheid alsnog een ei te leggen.
Kortom, een eitje is mooi en ik vind het heel bijzonder. Een beroemde haan (Forrest Rooster) zei wel eens: "A chicken coop is like a box of chocolate, you never know what you're gonna get!" En zo bekijk ik iedere dag de legnesten met nieuwsgierigheid en laat ik me verrassen.

DaniR6
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 aug 2017 08:44
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kip legt al een maand niet meer

Berichtdoor DaniR6 » 12 aug 2017 09:05

Er liggen inderdaad elke dag 2 eieren en daar ben ik al erg blij mee al gaat het mij daar niet alleen om want ze zorgen ook voor wat gezelligheid. Toen ze begonnen te leggen was het bijna elke dag 3 eieren, maar dat hield ineens op vandaar dat ik mij af vroeg of er misschien 1 kip problemen heeft met leggen. De cochin hen legt veel minder, maar dat wist ik al wel. Ook een aantal zijdehoenders gehad die toch wel een redelijk constante structuur met leggen hadden, maar goed de ene kip is de andere natuurlijk niet. Ik ben blij met de kipjes en zal even kijken of ik er achter kan komen of er 1 niet legt of dat ze gewoon afwisselen.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip legt al een maand niet meer

Berichtdoor Trea » 12 aug 2017 09:54

Nog een aanvulling op preventief iets geven.:
Je kan er wel voor zorgen dat de kippen in een gezonde omgeving leven en wat extras geven ter ondersteuning.

Zoals bv. zorgen voor :
Een licht en luchtig hok dat niet zeker stinkt van de natte kippenpoep.
Maak een zandbak met wat diatomeenaarde erdoor gemengd tegen luizen.
Een dun laagje zand met diatomeenaarde onder het strooisel.
Af en toe (of een tweede bak) water met appelazijn of knoflook voor een goede darmflora.
Tabakstelen of lavendel in het nachthok om geen luizen aan te trekken.
Veel scharrelruimte in een gifvrije weelderige tuin of iig wat vers groen geven *(gras en kruiden) als de kippen in een kale ren blijven.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kip legt al een maand niet meer

Berichtdoor danielb » 12 aug 2017 18:59

ik denk dat je een tijd terug veel geluk hebt gehad dat je dagelijks 3 eieren per dag had.
en nu heb je nog 2 eieren per dag en dat zou willen zeggen dat als er 1 kip gestopt is met leggen er door de 2 andere kippen al heel lang dagelijks gelegd word.
als legkippen echt dagelijks een ei leggen,dan zijn dat SUPER momenten,maar dat blijft niet duren.
als je gemiddeld 6 eieren hebt per week,dan is dat ZEER goed hoor.
14 eieren per week van 3 kippen,dan zit je gemiddeld op ongeveer 5 eieren per kip op een week tijd en dat is best normaal en nog heel goed hoor.
op zich is het wel toevallig dat je nu geen dagen meer hebt dat er 3 eieren liggen,maar ik heb eind vorig jaar weken aan een stuk dagelijks 1 ei gehad van 4 krieltjes.
ik dacht echt dat er maar 1 aan de leg was en dacht dat het een superhennetje was.....tot ik doorkreeg dat het niet 1 hennetje was dat aan de leg was,maar door toeval toch weken aan een stuk dagelijks maar 1 ei.
volgens mij zijn alle 3 de leghybriden nog aan de leg hoor.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kip legt al een maand niet meer

Berichtdoor danielb » 13 aug 2017 23:55

door de iets minder warme dagen zie ik het aantal eieren hier ook weer effe terug naar boven schieten.
kans is groot dat je snel terug een paar dagen zult hebben met 3 eieren per dag.
te warme dagen/weken is in ieder geval niet ideaal.
vanaf de rui begint,dan daalt het wel weer of zelfs een totale legstop.
laat iets weten als je nog eens 3 eieren hebt geraapt.

DaniR6
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 aug 2017 08:44
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kip legt al een maand niet meer

Berichtdoor DaniR6 » 09 sep 2017 14:58

Ja hoor en het zijn er weer drie! :-D
Afbeelding

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kip legt al een maand niet meer

Berichtdoor peertje » 09 sep 2017 18:54

zie je wel ;)
figuurlijk gesproken dan, want het plaatje zie ik dan weer niet :mrnono:

DaniR6
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 aug 2017 08:44
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kip legt al een maand niet meer

Berichtdoor DaniR6 » 10 sep 2017 01:02

Afbeelding


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten