Broedse brahma

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
PerryEnLouise
Land: Nederland
M/V: M

Re: Broedse brahma

Berichtdoor PerryEnLouise » 07 jan 2018 14:01

Vandaag heb ik de hele kudde uit het hok gejaagd en het dicht gedaan. Verplicht buiten spelen. Broedse madam ging onder luid geklaag de ren in en zette buiten nog even een luid beklag in. Maar ze scharrelt nu na een uurtje gewoon rond met de rest. Even dacht ik dat ze nu onder het hok ging zitten maar ze nam alleen een zandbad*. Ik zet vanavond het hok weer open en kijk wat ze doet. Ze hebben normaal allemaal de gewoonte om voor het hok op hun veranda te wachten tot ik ze een voor een aantik om naar binnen te gaan. Als de broedse kip zich weer afzondert en op een nest gaat zitten dan ga ik toch echt een tweede hokje maken zonder bodem.

*Ook zoiets, :taptap: heb ik bij de vuilnis stortplaats een mooie tractor band gebietst, afwateringsgaatjes geboord etc en met schoon zand gevuld. Doen ze helemaal niets mee. De dames badderen in het vieze zwarte zand onder het hok!

Ik denk ook dat de nep eieren toch nodig zijn. Want er lag vanmorgen een ei midden in het hok. Nou kan het zijn dat de broedse madam het favoriete nest van een van de anderen bezet hield?

Fryske
Land: Fryslan
M/V: V

Berichtdoor Fryske » 07 jan 2018 14:03

Dat laatste denk ik :-D Ze willen het mooiste plekje voor hun donsspul :duimop:

Trea
Land: Wonderland

Berichtdoor Trea » 07 jan 2018 21:06

Ik heb een hen die altijd in de poepbak legt als er geen (nep) ei in een van de legnesten ligt.
Dus ik laat als het even kan graag de nepeieren in de legnesten liggrn.

Mijn kippies zijn ook regelmatig broeds. Maar een bench heb ik niet. Wel een afsluitbaar broedhok. Ik zet de broedse madam buiten zo vaak het kan en sluit het legnest af, vanaf dat ik geen eieren meer verwacht ( een uur of 5-6) . Of ik zet de broedse madam op stok om te slapen ( bij donker) en zorg dat ze niet terugkan naar het nest.
Om te voorkomen dat ze de volgende dag paaseitjes gaan leggen, gaat het broedhok wel weer open voor ik zelf ga slapen.

PerryEnLouise
Land: Nederland
M/V: M

Berichtdoor PerryEnLouise » 04 mar 2018 11:07

Update:
De bench heeft twee maanden geleden goed gewerkt. ‘S nachts heb ik haar uiteindelijk met bench aan al maar in de bijkeuken gezet. Ik had wel de plaat er in gelaten want ik vond het best zielig als ze met haar pootjes door het rooster heen hing. Bovendien, de bodem is een metalen plaat en dat geleidt warmte toch goed weg. Na een paar daagjes scharrelende ze rondjes door de bench en heb ik haar weer vrij gelaten.

Twee maanden later nu, midden in de nachtvorst van -10 ging ze weer zitten broeden. Ik zag nu ook dat haar borst kaal was om haar ei extra warmte te geven. Ik heb even gewacht tot de vorst weg is en ze zit nu weer in de bench. Ik denk dat ze goed pissig was om mijn actie want ze kakelde luidkeels haar protesten.

Wel leuk om te zien is dat als ik haar met bench in de ren zet overdag, dat de anderen de hele dag rond de bench scharrelen.

jantien
Land: nederland

Berichtdoor jantien » 04 mar 2018 16:26

Tja brahma's, breek me de bek niet open met hun broedsheid.
Ik heb er vanmorgen ook weer twee elders moeten zetten en geheid dat ik dat dit jaar nog vele malen weer moet doen...zucht :gutgut:

Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”