voor het eerst kuikentjes

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: voor het eerst kuikentjes

Berichtdoor Trea » 15 mar 2018 15:37

Hè, wat sneu van die kuikentjes.

Heb je al een idee hoeveel hanen en hoeveel hennen je nu hebt? Dat zou ik belangrijk vinden voor de keuze om er nog kuikens bij te zetten van dezelfde leeftijd. De goudpatrijs zou bijvoorbeeld best eens een haantje kunnen worden als ik de kam zo zie.

Maar als je zeker weet dat je de haantjes nog kan ruilen kun je nog wel wachten tot het goed te zien is. Ik had de pech dat alle kuikens verkocht waren toen ik mijn haantjes wilde ruilen. En moest er jongere kuikens bij zetten. Dat was lastiger dan ik had verwacht. Kippen kunnen zich heel asociaal gedragen naar kleinere (zwakkere) dieren.

Debster
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 jan 2018 11:53
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Kedichem

Re: voor het eerst kuikentjes

Berichtdoor Debster » 15 mar 2018 16:46

Hoi

Als het goed is zijn het hennetjes ze zijn gesekst. Maar als er toch een haan tussen zit mag ik ruilen.
Ik hoop niet dat het bruintje een haantje is die is namelijk het aller liefste en tamste kan haar zo oppakken.
Dat kippen lelijk naar elkaar kunnen doen weet ik dus vandaar ook de vraag of ik er niet beter nu 1 bij kan zetten van de zelfde maat/leeftijd of beter van de zomer.

Debster
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 jan 2018 11:53
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Kedichem

Re: voor het eerst kuikentjes

Berichtdoor Debster » 15 mar 2018 16:52

Fryske schreef:Wat sneu dat er twee overleden zijn. Zou er nu niet een bijzetten.

Ze kunnen best wel in de garage maar ik zou de bench wel omkleden/ een rand er om heen, tegen tocht. Persoonlijk zou ik verwarmingsplaat er in zetten ipv. de lamp.

Wat zijn ze al mooi :duimop:



Ja vond het ook erg jammer dat twee het niet gehaald hebben.

Dankje voor de tip het is niet een tochtige plek maar ik heb er voor de zekerheid een oude deken omheen gedaan en alleen bij het deurtje vrij gehouden als ik de warmteplaat er in zet dan kan dat prima.
Aan 1 kant heb ik gele zand en onder de warmte plaat lekker warm vlas.
Ik ben heel benieuwd hoe ze het gaan vinden :-D

Massaman
Berichten: 79
Lid geworden op: 23 mei 2017 15:08
Land: Nederland
M/V: M

Re: voor het eerst kuikentjes

Berichtdoor Massaman » 16 mar 2018 11:45

Als er kuikens doodgaan door 'pech' kan ik alleen denken aan dat er een vrachtwagen door de muur is gereden en 2 kuikens heeft geraakt :P

Debster
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 jan 2018 11:53
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Kedichem

Re: voor het eerst kuikentjes

Berichtdoor Debster » 16 mar 2018 12:09

Dit is de eerste keer dat ik kuikens heb. Heb me goed in gelezen en overal advies gevraagd. Ze stonden bij mij op de eettafel tocht vrij met warmte plaat juiste voer en ook een drink dak waar ze niet in kunnen verdrinken om de twee dagen worden ze schoon gemaakt twee keer per dag schoon water gekookt en weer af laten koelen. Onbeperkt voer. En ja er zijn er twee dood gegaan. Na dat er 1 is dood gegaan heb ik meteen navraag gedaan wat ik fout gedaan heb om dit te voor komen bij de rest. Helaas was er de dag erna nog 1 dood iets wat ik echt niet leuk vind. De andere doen het prima dus vertel mij maar waar het aan gelegen heeft en wat mijn fout is. Dan zal ik het anders omschrijven dan pech.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: voor het eerst kuikentjes

Berichtdoor Trea » 16 mar 2018 23:52

Je bent echt niet de enige die zoiets overkomt Debster. Ik had ook 2 sterfgevallen bij de eerste kuikentjes die ik kocht (ca. 6 weken oud). Ik vond het ook heel naar dat er 2 kuikentjes kort na elkaar plotseling doodgingen zonder duidelijke reden.

Debster
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 jan 2018 11:53
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Kedichem

Re: voor het eerst kuikentjes

Berichtdoor Debster » 17 mar 2018 07:32

Ik heb ze met 3 dagen oud gekocht en ze waren nog geen 3 weken toen het fout ging met de 2 kuikens. Leuk is het niet maar soms weet je de rede gewoon niet. Ben wel heel blij dat deze het nu zo goed doen. Het zijn al zo’n karaktertjes echt super leuk :gulzig:
Mijn kippenhok en ren heb ik zelf gebouwd en kan niet wachten tot dat ze het de eerste keer gaan verkennen :-)


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten